Pagina 1 van 2
Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: vr jul 24 2015 1:29 pm
door Piepenholleke
Beste leden,
Wie kan mij vertellen of er verschil zit in gebruik bij een geelfilter bij analoge/digitale z/w fotografie voor zover er bij digitale fotografie een geelfilter wordt gebruikt.
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: vr jul 24 2015 1:37 pm
door ATOR
Het grote verschil is dat je het digitaal met veel meer controle bij het nabewerken kunt doen.
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: vr jul 24 2015 1:44 pm
door Cyrus
Volgens mij gaat een geelfilter (of een ander kleurfilter) op digitaal niet werken: de sensor maakt altijd een RAW kleuren-opname, vervolgens wordt bij de JPEG-omzetting (in-camera of achteraf via LR, PS etc) de kleurinformatie als het ware op 0 gezet. Gelijk aan een kleurenfilm zal ook een kleurensensor ongevoelig blijken voor kleurfilters.
Tijdens de Z/W-omzetting kun je - afhankelijk van de software die je gebruikt - achteraf alsnog een digitaal kleurfilter toepassen. Ik gebruik Nik Silver Efex voor Z/W omzetting en dat pakket heeft digitale kleurfilters in geel, oranje, rood, groen en blauw aan boord.
Als ik straatfotografie doe, zet ik de camera op Z/W zodat de preview op de camera in Z/W is. Bij thuiskomst echter zijn de RAWs allemaal desondanks keurig in kleur...
Er is één mogelijke uitzondering; de Leica M Monochrom - diens sensor werkt in Z/W. Wellicht dat een fysiek kleurfilter daarbij wel gaat werken.
Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: vr jul 24 2015 1:49 pm
door John'47
Op mijn Leica MM gebruik ik soms geel oranje en rood
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: vr jul 24 2015 1:50 pm
door a vgastel
Lees deze eens.
http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=1204" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar hoe bereik je nu het zelfde met digitaal?
Verwijder dus uit een kleurenfoto het blauwe kanaal, zet het overgeblevene om in grijstinten en er is een zw-w afbeelding zoals een geelfilter zou maken overgebleven.
De kwaliteit van een filter wordt bepaald door de kwaliteit van het glas en de coating.
edit.
https://www.google.com/nikcollection/pr ... -efex-pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: vr jul 24 2015 7:12 pm
door iJoost
Een ouderwets geelfilter maakt blauw relatief donkerder en geel relatief lichter. Het vergroot dus het helderheidscontrast op basis van kleurcontrasten. Binnen de huidtinten heeft het een matig contrastverhogend effect. Op een blauwe lucht met witte wolken al een wat sterker effect.
Je kunt dat in de digitale nabewerking ook best doen. Je hebt immers de zogenaamde Curves functie. Als je per RGB-kanaal een S-curve maakt en daarna pas de omzetting naar zwart/wit doet dan ben je er eigenlijk al. En ja, dan heb je natuurlijk al meteen nog veel meer controle over het resultaat dan je met een setje geel-, oranje-, rood-filters ooit zou kunnen hebben.
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: vr jul 24 2015 7:20 pm
door Piepenholleke
Ator, Edwin, John'47 en Bert,
Bedankt voor jullie interessante informatie.
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: vr jul 24 2015 7:29 pm
door Piepenholleke
iJoost,
Ook jij bedankt voor jouw informatie.
Daarom was ook aan het eind van mijn vraag "voor zover er bij digitale fotografie een geelfilter wordt gebruikt".
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: vr jul 24 2015 9:46 pm
door iJoost
Als ik aan zwart/wit fotografie deed, zou ik 'm denk ik nog wel gebruiken. Ondanks dat het helemaal niet meer nodig is. Maar meer voor de sport.
Alleen heb ik dat allang geleden opgegeven toen ik de diafilm ontdekte en gestopt ben met de doka. Daar zat namelijk op zich al uitdaging genoeg in. Lastig te belichten vergeleken met negatieven. En ik ben gek op kleur. Dat is alleen maar sterker worden.
Dus zwart/wit filters, niet meer voor mij. Wat niet wegneemt dat ik een vakkundige gemaakte zwart/wit foto nog steeds erg kan waarderen. Alleen ik maak ze zelf niet meer.
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: za jul 25 2015 9:56 am
door Piepenholleke
iJoost,
Afgelopen week met mijn analoge Mamiya en Minolta op pad geweest. Het was mooi weer met een prachtige wolkenlucht. Tijdens dit "uitje", besefte ik de wolkenlucht bij afwerking op mijn negatieven zou missen. Daarom overweeg ik nog een geelfilter aan te schaffen. Aangezien analoog geen toekomst meer heeft maar wat ik in huis nog wel eens wil gebruiken, zal de kwaliteit (en daarmee natuurlijk ook de aanschafprijs

) van het filter goed moeten zijn afgestemd op de kwaliteit van mijn Mamiya objectief. Was daarom benieuwd of dit geelfilter misschien ook nog iets kon betekenen voor het digitale werk.
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: za jul 25 2015 11:20 am
door Cyrus
Fysiek geelfilter gaat op digitaal niet werken. Je zou met bestaande Z/W-films eens kunnen kijken of een digitaal (geel)filter in de nabewerking nog effect heeft, alvorens daadwerkelijk een filter aan te schaffen.
Overigens zijn kleurfilters vaak voor een habbekrats van MP of eBay te plukken, ook de kwaliteitsfilters. En vaak nog in nieuwstaat ook. En soms vind je nog wel eens wat leuks in de grabbelbak bij een fotozaak.
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: za jul 25 2015 3:07 pm
door Piepenholleke
Edwin,
Zodra de films ontwikkeld zijn, wil ik het wel proberen met een digitaal geelfilter. Gevoelsmatig denk ik dat het niet veel uithaalt aangezien de contrasten in de film niet verwerkt / aanwezig zijn. Ik weet niet of dit een juiste vergelijking is maar bij digitaal spreken we dan over clipping. Maar er is ook een gezegde "niet geschoten is altijd mis"

.
Ik ben wat betreft het aanschaffen van een midden-geelfilter al bij diverse fotozaken en marktplaats aan het zoeken geweest. Fotozaken zien er kennelijk geen brood meer in en op Marktplaats worden er diverse aangeboden maar de filtermaat die ik zoek is 48 mm. en daar ben ik tot nu toe weinig van tegengekomen. B&W heeft ze nog wel in het assortiment.
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: za jul 25 2015 4:00 pm
door ben42
Achteraf gezien kun je digitaal met veel meer controle een 'geelfilter' toepassen.
Tijdens de opname een geelfilter gebruiken heeft wel wat (subtiele) verschillen. Je zou de belichting b.v. meer naar rechts kunnen doen, omdat nu het blauwe kanaal wat wordt tegengehouden. Maar dit verschil zal in de praktijk zeer weinig zijn.
Het geelfilter heeft het meeste invloed op het blauwe kanaal, maar zal ook nog invloed hebben op het groene en rode kanaal. Die invloeden zijn anders dan als dit achteraf gebeurd. Maar in de praktijk zal dit volgens mij altijd een klein verschil zijn.
Een extreem voorbeeld zou zijn een geel filter dan maar een smalle band van geel doorlaat. Alle andere kleuren worden dan zeer donker doorgegeven. De kleur Oranje wordt dan b.v. zeer donker weergegeven. Bij een digitaal geel filter waarbij er ingegrepen wordt op de RGB kleuren middels een curve wordt oranje veel minder donker weergegeven. Maar de meeste geel filters laten een relatief breed spectrum door. En met Lightroom kun je achteraf ook nog een aantal afzonderlijke kleuren beinvloeden (ook oranje).
Ben
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: za jul 25 2015 4:18 pm
door Piepenholleke
Ben,
Bedankt voor jouw informatie.
Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog
Geplaatst: za jul 25 2015 5:01 pm
door ATOR
Hohoho Cyrus, een digitaal geel filter werkt natuurlijk niet meer op een ontwikkelde zwart/wit film. Daar zit geen enkele kleurinformatie meer in dus zal een kleurfilter alleen de hele foto gelijkmatig een kleurtje geven. Het idee is juist om alle kleuren die niet geel zijn, vooral de complementaire kleur blauw, minder door te laten en dus donkerder te maken. Dan krijg je bv. het mooie contrast in de lucht: de blauwe lucht bevat nauwelijks geel en zal donkerder worden, de witte wolken bevatten nog veel geel en blijven mooi licht.
Als je lekker old school wilt gaan dan werkt een fysiek geel filter prima op een digitale kleurencamera. Als je bij het nabewerken de kleurenfoto zwart/wit maakt door hem volledig te desatureren dan heb je dezelfde werking zoals je hem krijgt met een geel filter op een analoge camera met zwart/wit film.