Leeftijd Nikon
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Leeftijd Nikon
Ik ben van plan een andere, gebruikte Nikon camera te kopen.
Om niet de fout in te gaan bij de aankoop zou ik zeker willen weten hoe oud de camera is.
Mijn vraag is;
Hoe en waar kan ik zien vanaf wanneer de camera in gebruik is als de verkoper het niet weet???
Om niet de fout in te gaan bij de aankoop zou ik zeker willen weten hoe oud de camera is.
Mijn vraag is;
Hoe en waar kan ik zien vanaf wanneer de camera in gebruik is als de verkoper het niet weet???
Re: Leeftijd Nikon
Heeft de verkoper de rekening misschien nog of een betaaldatum (rek-overzicht op internet) ....?
-
- Forumlid
Helaas niets beschikbaar.
Wel al het aantal kliks gevonden en dat was al een zoekplaatje.
Wel al het aantal kliks gevonden en dat was al een zoekplaatje.
- Pearldrop
- Forumlid
Is dat voor jou erg belangrijk? Veel jonger dan de verschijningsdatum van de camera zal hij niet zijn over het algemeen, en het aantal clicks vind ik zelf belangrijker, en vaak daarmee samenhangend de staat (gebruikerssporen eufemistisch uitgedrukt).
- Bravo053
- Forumlid
Inderdaad. Het aantal clicks en de staat van de camera zou ikzelf belangrijker vinden. Maak een afspraak om de camera in handen te hebben en te testen.
Als de huidige eigenaar de camera (serienummer) ooit heeft geregistreerd bij Nikon, lijkt het me een koud kunstje om deze te achterhalen.
Als de huidige eigenaar de camera (serienummer) ooit heeft geregistreerd bij Nikon, lijkt het me een koud kunstje om deze te achterhalen.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Een kanttekening bij het bovenstaande, ik zou nu geen als nieuw uitziende tweedehands camera met weinig clicks van bijvoorbeeld 10 jaar oud kopen. Cameratechniek veroudert immers snel.
Hierbij een link naar een overzicht van NIkon digitale reflex camera's met de release date (introductiedatum) uiterst rechts. Link https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... LR_cameras
Hierbij een link naar een overzicht van NIkon digitale reflex camera's met de release date (introductiedatum) uiterst rechts. Link https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... LR_cameras
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Leeftijd: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-data- ... ameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Verschillen: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Aantal clicks: http://www.hansbraakhuis.nl/hoeveel-opn ... emaakt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Verschillen: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Aantal clicks: http://www.hansbraakhuis.nl/hoeveel-opn ... emaakt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Goede morgen,
Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal.
Ik ga de aangegeven sites nog bekijken.
Het klopt dat het aantal clicks en de staat van de camera heel belangrijk zijn.
Echter zoals Skippybal aangeeft is de techniek amper bij te houden.
Het verbaasde me gewoon dat je niet in de camera kunt zien wanneer hij voor het eerst gebruikt is terwijl er zo veel gegevens zijn/worden vastgelegd.
Nogmaals dank,
Noud van der Bruggen
Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal.
Ik ga de aangegeven sites nog bekijken.
Het klopt dat het aantal clicks en de staat van de camera heel belangrijk zijn.
Echter zoals Skippybal aangeeft is de techniek amper bij te houden.
Het verbaasde me gewoon dat je niet in de camera kunt zien wanneer hij voor het eerst gebruikt is terwijl er zo veel gegevens zijn/worden vastgelegd.
Nogmaals dank,
Noud van der Bruggen
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
In principe worden datum en tijd in elke opname die ermee wordt gemaakt vastgelegd. Maar ja, die krijg je doorgaans niet onder ogen.noudvanderbruggen schreef: Het verbaasde me gewoon dat je niet in de camera kunt zien wanneer hij voor het eerst gebruikt is terwijl er zo veel gegevens zijn/worden vastgelegd.
Je kunt enigszins narekenen hoe oud een camera is aan de hand van de serienummers:
- Voor Nikon camera's: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/camera.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Voor Nikon lenzen: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe oud een bepaald model camera is, daar zou ik minder zwaar aan tillen dan aan het specifieke aantal "clicks" en hoe de camera er op zichzelf cosmetisch gezien uitziet.
Ik heb liever een bepaald type camera 5 jaar oud, die weinig gebruikt en in onberispelijke staat is, dan hetzelfde type camera 3 jaar oud, met 100.000 clicks op de teller en die er "afgeraffeld" uitziet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Bedankt Leon voor je bericht.
Ik ga de sites bekijken.
Ik ga de sites bekijken.
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Noud,
re: verkoper ... niet weet
Dat lijkt me zoiezo verdacht.
Over ouderdom: moderne digitale kamera's hebben een korte cyclus van introdictie-levering-uitverkoop.
Eens met de opmerkingen van Leon :
Gebruik , aantal opnames en uiterlijk zijn veel belangrijker
Groeten, Gijs
re: verkoper ... niet weet
Dat lijkt me zoiezo verdacht.
Over ouderdom: moderne digitale kamera's hebben een korte cyclus van introdictie-levering-uitverkoop.
Eens met de opmerkingen van Leon :
Gebruik , aantal opnames en uiterlijk zijn veel belangrijker
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Bak
- Clublid
G.
Wat is daar nou verdacht aan?
Ik heb twee body's, beiden tweedehands gekocht. Ik heb geen idee hoe oud zij precies zijn. Maar als ik ze zou verkopen ben ik in jouw ogen dus verdacht...
Interessant.
Wat is daar nou verdacht aan?
Ik heb twee body's, beiden tweedehands gekocht. Ik heb geen idee hoe oud zij precies zijn. Maar als ik ze zou verkopen ben ik in jouw ogen dus verdacht...
Interessant.
- Pearldrop
- Forumlid
Verdacht of opmerkelijk. Ik heb mijn d700 in 2012 tweedehands gekocht in augustus. Niet dat mijn geheugen zo goed is maar dat soort dingen onthou je toch wel?
Overigens waarom geen oude techniek kopen als hij vrijwel ongebruikt is. De prijs is er dan toch ook naar. Als mijn oude d700 versleten is (eigenlijk heeft hij al behoorlijk slijtage met name asn de rubbers en ook behoorlijk wat clicks) dan zou het best kunnen zijn dat ik weer een d700 koop. Ik heb helaas het geld (nog) niet over voor een nieuwe d750 bijv.
Sterker: ik heb laatst mijn canon powershot G5 verkocht, 12 jaar oud, 5mpix en mini cmos sensortje. Koper was er heel blij mee.
Overigens waarom geen oude techniek kopen als hij vrijwel ongebruikt is. De prijs is er dan toch ook naar. Als mijn oude d700 versleten is (eigenlijk heeft hij al behoorlijk slijtage met name asn de rubbers en ook behoorlijk wat clicks) dan zou het best kunnen zijn dat ik weer een d700 koop. Ik heb helaas het geld (nog) niet over voor een nieuwe d750 bijv.
Sterker: ik heb laatst mijn canon powershot G5 verkocht, 12 jaar oud, 5mpix en mini cmos sensortje. Koper was er heel blij mee.
- Michele
- Forumlid
- Contacteer:
Wat maakt het uit of een camera 8 jaar oud is of 4 jaar oud? Je weet van wanneer tot wanneer een camera in productie geweest is aan de hand van de informatie van de importeur cq de info op het internet (onder andere bij ome Ken). De fout in gaan met een gebruikte camera hangt mijns inziens niet af van de leeftijd, maar meer van het gebruik, het aantal clicks, en de dingen die de verkoper er wel of niet mee gedaan heeft. Als een camera ieder jaar twee maanden in een vochtig tropisch land geweest is, zou ik me meer zorgen maken dan wanneer ie alleen gebruikt is in een studio. En als iemand een camera gekocht heeft voor bijvoorbeeld een wetenschappelijk doel waarbij er in time lapse iedere minuut een foto gemaakt wordt gedurende 1 jaar, dan heb je een camera die verder heen is dan eentje die 5 jaar oud is en door een amateur alleen op vakantie gebruikt is.
Ooit verkochten we in de winkel waar ik werkte een partijtje jonge occasion Minolta's (destijds nog film). Helemaal in nieuwstaat. Ze kwamen echter uit registratieaparatuur en hadden stuk voor stuk een enorm aantal sluiterbewegingen gemaakt in de drie jaar dat ze gebruikt waren en daardoor feitelijk van binnen vrijwel versleten. Maar ze waren maar een paar jaar oud en zagen er als nieuw uit.
Ooit verkochten we in de winkel waar ik werkte een partijtje jonge occasion Minolta's (destijds nog film). Helemaal in nieuwstaat. Ze kwamen echter uit registratieaparatuur en hadden stuk voor stuk een enorm aantal sluiterbewegingen gemaakt in de drie jaar dat ze gebruikt waren en daardoor feitelijk van binnen vrijwel versleten. Maar ze waren maar een paar jaar oud en zagen er als nieuw uit.
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Echt niet. Waarom zou ik dat soort dingen in vredesnaam onthouden?Pearldrop schreef:Verdacht of opmerkelijk. Ik heb mijn d700 in 2012 tweedehands gekocht in augustus. Niet dat mijn geheugen zo goed is maar dat soort dingen onthou je toch wel?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie