Hoi hoi HannahV!
(met dank aan DJuncleSam voor het attenderen op dit topic haha).
Net thuis van werk/boodschappen en nog meer van die "onzin" meteen even dit topic 'induiken'.
Ik heb inderdaad (en ga dat ook nog vaker doen) een groot aantal kickbokswedstrijden vastgelegd; ongeveer hetzelfde als boksen alleen dan ook iets met benen
Okay, on topic:
Wat leuk dat je hiervoor gevraagd bent zeg!
Allereerst je apparatuur:
Ik heb een partij met een toen geleende D7000 geschoten, dus die zal ook voor jou prima voldoen
Ik gebruikte daar een Sigma 17-50 f/2,8 op, en dat was meer dan genoeg. Het hangt er dan wel een beetje vanaf wáár je staat t.o.v. de ring.
Ik heb matches moeten schieten naast de ring (dus tussen de touwen door) maar ook een B-partij op de hoek van de ring (ultieme plek!).
Wellicht kun je daarnaar informeren? Bij het kickboksen zijn 2 van de hoeken 'bezet' door de verzorging/coaches en de andere hoek - in mijn geval - door de 'huisfotograaf' en ik mocht de andere hoek innemen.
Voor het gebruik van je apparatuur maakt dat niet zoveel uit maar de kijkhoek wordt wat interessanter.
Qua lens in jouw geval wat lastiger, de 12-24 of de 24-120?
Ik heb dan wel een f/2,8 lens gebruikt, maar niet altijd op f/2,8 geschoten. Wat wel een gróót voordeel is van een lichtsterkere lens is het feit dat deze altijd focust op de grootst mogelijke diafragma-opening en pas bij het afdrukken kiest voor de door jouw gekozen instelling; en hoe groter die opening = hoe makkelijker je scherp kunt stellen.
Die flitser: echt never nooit doen, naast het feit dat 1 van de (of beide) coaches je waarschijnlijk van de ring wegschoppen (een vechter die verblind wordt door een flits en daardoor een mep niet ziet aankomen is daarna NIET je beste vriend

) is het resultaat echt niet om aan te zien als je de actie wilt laten zien (mijns inziens).
Ik zou in ieder geval wel voor een zoomlens gaan, omdat de actie zich door de ring heen beweegt (als het goed is) en je niet altijd 'hele personen' op de foto wilt maar soms ook dat koppie met 'die' uitdrukking.
Let wel goed op, en fotografeer met je 'andere oog' open! Vaak genoeg moest ik even wegdraaien/bukken als het gevecht zich in 'mijn' hoek afspeelde (of naar links of rechts een stukje wegstappen) en 'men' let dan echt niet meer op jou met je camera
Dus de lens-keuze is meer persoonlijk eerlijk gezegd, ik zweer bij de 17-50 (heeft Nikon een héle mooie versie van die ik helaas niet kan betalen).
Ik zie je ook praten over een 70-200, zou ik eerlijk gezegd niet doen; op 70 mm heb je alleen gezichten en als ze te dichtbij komen kun je niet eens meer focussen; en op 200mm heb je waarschijnlijk alleen een neus op de foto
Daarnaast 'moet' je ook wat ruimer schieten (heb ik geleerd); de actie gaat soms zó snel die je moet volgen dat het jammer is als je te ver ingezoomd bent en dan steeds een halve tegenstander, of een afgehakte arm/hand hebt. Je bent constant bezig met volgen, anticiperen, kijken, schieten, kijken, volgen, ontwijken (echt, topsport is dat; zulke dingen vastleggen!).
Daarom ook dat andere oog open, en ook je oren; luister ook naar de coaches die dingen brullen (let op zijn linker, als hij met rechts uitstapt gooit JIJ 'm erin!) en dus let je op en heb je wellicht een mooi shot
Okay, dat is al een heel verhaal; nu de instellingen zoals ik die gebruikt heb:
Ik heb geschoten op ISO3200, dat wil met een D7000 nog prima (als je schiet in RAW, en de nabewerking een beetje onder controle hebt).
In mijn geval geschoten op matrix-metering, spot-metering is iets wat je ook nog zou kunnen proberen en wat wellicht betere resultaten levert (maar hangt heel erg van de situatie ter plekke af).
Ik heb op shutter-priority geschoten, en de camera dus het benodigde diafragma laten bepalen. Gewoon gespeeld met de sluitertijd hoe het resultaat wordt (ik zat rond de 1/250).
De focus-instelling was gewoon single point, center focus.
Niet multi-focus, 3d-focus ofzo gebruiken; het grote gevaar daarvan is is dat de camera bij het ronddraaien van de onderwerpen om elkaar heen (wat bij dat soort sporten vaak gebeurt) de focus kan gaan verleggen naar iets wat jij niet wilt; dus ik volg in de AF-C modus met de camera 'mijn man' de ring door (op het gezicht).
Dan nog wat extra: ik weet niet of het evenement moet fotograferen of een (of meer) bepaalde boksers? De voorbereiding (dus in de kleedkamer) is ook zeer bijzonder om vast te leggen (heb ik een aantal maal mogen doen); maar niet iedere trainer is daar fan van. Net als het 'net voor het opkomen moment' achter de coulissen (dus dat je achter klaar staat, en dan die minuut of 2 achter de coulissen er ook bij bent en daarna 'meeloopt' naar de ring. Maar ook de warming up (zowel fysiek als mentaal) kan heel mooi zijn.
Daarnaast: altijd respect voor de crew van de boksers en ook voor de jury en scheidsrechters (die kunnen soms ERG nitpicky zijn als je in hun beeld loopt ofzo of - volgens hen - storend bezig bent door bijvoorbeeld de ring IN te leunen - never nooit doen).
Dan nog wat plaatjes - wellicht ter inspiratie
1:

Onze kickbokstrainer (van de sportschool waar ik huisfotograaf ben) heeft hier net de handen van zijn zoon ingetaped; die zijn 1e partij kickboksen tegemoet ging...
2:

Face-off aan het begin van een B-klasse partij; pupil en coach...
3:

BAM! (ik hoor de coach nóg juichen schuin naast me: "En ZO moet dat!"
4:

Even een klein 'brokje' inspiratie (hij was iets teveel aan het dollen...)
5:

En gewonnen, vlák nadat 'ie uit de ring kwam
6:

Dat moment achter de coulissen...
7:

Geschoten naast de ring, je ziet het perspectief verschil. Dat is dan wel iets meer 'het plaatje' en je plek zoeken.
8:

De 'after the match shot'; echt: wees brutaal en als de 'grote fotografen' geweest zijn wees niet te bang om te roepen "en nog even deze kant op voor een mooie foto jongens!?"
Dat zijn ook echt goede momenten.
Nou, een heel verhaal en hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag, en voor de rest: heb veel plezier en ik ben benieuwd naar de foto's!
PS: en over die ruis... dat mag best bij dit soort sporten nog een beetje erin zitten; beter een mooi actieshot met ruis dan een te donker shot omdat je de ISO omlaag deed vanwege 'teveel ruis'
