Welke macro-lens om mee te beginnen?

Discussies over macro/micro objectieven
Birgit73

Welke macro-lens om mee te beginnen?

Bericht door Birgit73 » zo dec 02 2007 10:31 pm

Hallo allemaal,

Ik heb al verschillende topics gelezen, maar wie o wie kan me vertellen welke macro-lens het beste is om mee te beginnen?
De 105 VR is een beetje buiten budget, dus daarvoor moet ik nog lang sparen!! Maar iemand een suggestie voor een andere lens?

Alvast bedankt!

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo dec 02 2007 10:37 pm

Gezien je budget en een beetje afhankelijk van wat je wil fotograferen:
- Nikkor AF 60mm 2.8 Micro
- Tamron 90 mm 2.8 Macro

Beide krijgen lovende kritieken. Bij de Nikon zit je iets dichter op je onderwerp, maar heb je weer iets grotere scherptediepte.

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo dec 02 2007 10:58 pm

Hallo Birgit, Monique heeft de 60mm 2.8Micro nu een tijdje in de tas zitten, en ze is er zeer tevreden over, en als je een beetje goed zoekt kun je hem 2e hands zeker voor een leuk prijsje op de kop kunnen tikken...

En hoe ziet zoiets er dan uit?

Een mandarijntje maar dan van hééél dichtbij...

Afbeelding

Succes met kiezen..

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » zo dec 02 2007 11:48 pm

Ja, ik heb de 60mm f/2.8 micro-nikkor ook, en ik kan zeggen dat totdat ik mijn nikkor 70-200mm f/2.8 kocht, het de scherpste lens was die ik gebruikt had.

Ook perfect voor niet-macro shots.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo dec 02 2007 11:55 pm

een 60mm 2.8 is erg mooi. qua bouw en qua scherpte.
goed te gebruiken met evt tubes later zodat je het onderwerp nog dichter naar je toe kan halen.

Tamron 90 schijnt ook erg goed te zijn alleen minder van kwaliteit [ bouw].

dit zijn denk ik de enige twee die in een redelijk budget vallen en een hoog cijfer halen. je zal aan beiden geen buil vallen denk ik.

als ik persoonlijk zou moeten kiezen dan toch de nikon.

succes met je keuze.

groeten : Arend

GdP

Re: Welke macro-lens om mee te beginnen?

Bericht door GdP » ma dec 03 2007 12:41 am

Birgit73 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb al verschillende topics gelezen, maar wie o wie kan me vertellen welke macro-lens het beste is om mee te beginnen?
De 105 VR is een beetje buiten budget, dus daarvoor moet ik nog lang sparen!! Maar iemand een suggestie voor een andere lens?

Alvast bedankt!
Dan doe je toch voorlopig geen macro! Er valt nog genoeg te fotograferen.

rik6230

Bericht door rik6230 » ma dec 03 2007 12:42 am

Birgit, waarvoor wil jij het objectief gebruiken. ? Je kunt nadenken over 60 mm, 90, 105, 150 en 200 mm. Goedkoop kan duurkoop blijken te zijn. Ook hier is het weer zo; elk macro(micro) objectief heeft zijn eigen functie. Wat wil jij er (voornamelijk mee gaan doen ?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welke macro-lens om mee te beginnen?

Bericht door Patrick » ma dec 03 2007 2:02 am

GdP schreef:Dan doe je toch voorlopig geen macro! Er valt nog genoeg te fotograferen.
Nou, daar heeft Birgit wat aan... :evil: :evil: :evil:

De Tamron 90mm is een prachtige lens, relatief "goedkoop" en een lens die ook over een paar jaar nog in je tas zit. Licht, optisch fantastisch, goede werkafstand voor het meeste macrowerk, een prachtige portretlens en inderdaad heeft ie niet helemaal de bouwkwaliteit van een Nikon lens. Maar tenzij je jongleert met je lenzen kan je met die lens niet fout zitten!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dragon2

Bericht door dragon2 » ma dec 03 2007 9:02 am

As je de andere topics hebt gelezen dan weet je al dat de lens afhankelijk is van wat je ermee wil gaan doen. Voor insecten, vlinders libellen etc neem je best een lange lens (150-180-200 mm), de 150 is dan nog uit de hand te doen als het moet de 180 en 200 zijn daar wel erg lang voor. Voor insecten is een 60m niet te doen. Maar wil je paddestoelen oid fotograferen dan is ie wel weer erg fijn. De 90mm en 105 mm lenzen zitten daartussen.

Ik heb ze zo'n beetje allemaal wel in handen gehad en voor wat ik doe (waterjuffers, libellen) ben ik superblij met m'n sigma 150.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma dec 03 2007 9:05 am

Het goedkoopst maak je macro (rond 1:1) met een omkeering, de BR 2A. Maar dan moet je wel een vast brandpunt objectief tussen 20 en 50 mm hebben, filtermaat 52 of 62.

Met tussenringen kan het ook goedkoop, maar zoiets geeft wel beperkingen. Zelfs met originele Nikon tussenringen heb je geen lichtmeting meer.

Met de macro objectieven kun je alle kanten uit. Je werkt van oneindig tot 1:1 met behoudt van lichtming en AF.

Meer lezen, ga naar m'n website en lees het verhaal over macro met Nikon.

In dit forum ook veel voorbeeld van de BR 2A, zoek er maar naar middels de zoek knop.

marx

Bericht door marx » ma dec 03 2007 10:28 am

Aan de andere kant is het ook wel weer zo dat je een 60mm objectief veel makkelijker stil kunt houden dan een 150mm objectief, dan zul je eerder naar een statief toe moeten bij wat minder licht.

Met een 60mm kun je langer vanuit de hand doorgaan.
de 60mm macro vind je tegenwoordig voor nog geen 350 euro nieuw.

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » ma dec 03 2007 5:30 pm

marx schreef:Aan de andere kant is het ook wel weer zo dat je een 60mm objectief veel makkelijker stil kunt houden dan een 150mm objectief, dan zul je eerder naar een statief toe moeten bij wat minder licht.

Met een 60mm kun je langer vanuit de hand doorgaan.
de 60mm macro vind je tegenwoordig voor nog geen 350 euro nieuw.
Dat is inderdaad ook zo.

En wat betreft die insecten, die pin je gewoon even vast ;D haha
Nee maar, ik heb daar geen problemen mee, met de 60mm micro. Die insecten blijven vaak genoeg gewoon zitten.
Maarja, als je als een of andere olifant met de kolder in zn kop door zo'n insecten gebied heen gaat raggen, dan helpt een 200mm micro ook niet.

Als je heel kalm en rustig doet, gaat het met de 60mm dus ook.

Birgit73

Bericht door Birgit73 » ma dec 03 2007 8:48 pm

Bedankt voor jullie antwoorden, ik denk dat ik op zoek ga naar de 60mm.
Ik wil graag bloemen en insecten fotograferen en een beetje experimenteren. Foto van sinaasappel bijvoorbeeld vind ik erg mooi gelukt! Ik ga de site van Hans ook nog maar eens raadplegen!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 03 2007 11:00 pm

Ik wil je niet uit die 60mm praten, maar voor insecten is ie toch echt wel wat te kort hoor! :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dragon2

Bericht door dragon2 » ma dec 03 2007 11:06 pm

PatrickP schreef:Ik wil je niet uit die 60mm praten, maar voor insecten is ie toch echt wel wat te kort hoor! :?
Yup.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”