Welke macro-lens om mee te beginnen?
Welke macro-lens om mee te beginnen?
Hallo allemaal,
Ik heb al verschillende topics gelezen, maar wie o wie kan me vertellen welke macro-lens het beste is om mee te beginnen?
De 105 VR is een beetje buiten budget, dus daarvoor moet ik nog lang sparen!! Maar iemand een suggestie voor een andere lens?
Alvast bedankt!
Ik heb al verschillende topics gelezen, maar wie o wie kan me vertellen welke macro-lens het beste is om mee te beginnen?
De 105 VR is een beetje buiten budget, dus daarvoor moet ik nog lang sparen!! Maar iemand een suggestie voor een andere lens?
Alvast bedankt!
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hallo Birgit, Monique heeft de 60mm 2.8Micro nu een tijdje in de tas zitten, en ze is er zeer tevreden over, en als je een beetje goed zoekt kun je hem 2e hands zeker voor een leuk prijsje op de kop kunnen tikken...
En hoe ziet zoiets er dan uit?
Een mandarijntje maar dan van hééél dichtbij...

Succes met kiezen..
Groetjes Eelco
En hoe ziet zoiets er dan uit?
Een mandarijntje maar dan van hééél dichtbij...

Succes met kiezen..
Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
een 60mm 2.8 is erg mooi. qua bouw en qua scherpte.
goed te gebruiken met evt tubes later zodat je het onderwerp nog dichter naar je toe kan halen.
Tamron 90 schijnt ook erg goed te zijn alleen minder van kwaliteit [ bouw].
dit zijn denk ik de enige twee die in een redelijk budget vallen en een hoog cijfer halen. je zal aan beiden geen buil vallen denk ik.
als ik persoonlijk zou moeten kiezen dan toch de nikon.
succes met je keuze.
groeten : Arend
goed te gebruiken met evt tubes later zodat je het onderwerp nog dichter naar je toe kan halen.
Tamron 90 schijnt ook erg goed te zijn alleen minder van kwaliteit [ bouw].
dit zijn denk ik de enige twee die in een redelijk budget vallen en een hoog cijfer halen. je zal aan beiden geen buil vallen denk ik.
als ik persoonlijk zou moeten kiezen dan toch de nikon.
succes met je keuze.
groeten : Arend
Re: Welke macro-lens om mee te beginnen?
Dan doe je toch voorlopig geen macro! Er valt nog genoeg te fotograferen.Birgit73 schreef:Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Welke macro-lens om mee te beginnen?
Nou, daar heeft Birgit wat aan...GdP schreef:Dan doe je toch voorlopig geen macro! Er valt nog genoeg te fotograferen.

De Tamron 90mm is een prachtige lens, relatief "goedkoop" en een lens die ook over een paar jaar nog in je tas zit. Licht, optisch fantastisch, goede werkafstand voor het meeste macrowerk, een prachtige portretlens en inderdaad heeft ie niet helemaal de bouwkwaliteit van een Nikon lens. Maar tenzij je jongleert met je lenzen kan je met die lens niet fout zitten!
As je de andere topics hebt gelezen dan weet je al dat de lens afhankelijk is van wat je ermee wil gaan doen. Voor insecten, vlinders libellen etc neem je best een lange lens (150-180-200 mm), de 150 is dan nog uit de hand te doen als het moet de 180 en 200 zijn daar wel erg lang voor. Voor insecten is een 60m niet te doen. Maar wil je paddestoelen oid fotograferen dan is ie wel weer erg fijn. De 90mm en 105 mm lenzen zitten daartussen.
Ik heb ze zo'n beetje allemaal wel in handen gehad en voor wat ik doe (waterjuffers, libellen) ben ik superblij met m'n sigma 150.
Ik heb ze zo'n beetje allemaal wel in handen gehad en voor wat ik doe (waterjuffers, libellen) ben ik superblij met m'n sigma 150.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het goedkoopst maak je macro (rond 1:1) met een omkeering, de BR 2A. Maar dan moet je wel een vast brandpunt objectief tussen 20 en 50 mm hebben, filtermaat 52 of 62.
Met tussenringen kan het ook goedkoop, maar zoiets geeft wel beperkingen. Zelfs met originele Nikon tussenringen heb je geen lichtmeting meer.
Met de macro objectieven kun je alle kanten uit. Je werkt van oneindig tot 1:1 met behoudt van lichtming en AF.
Meer lezen, ga naar m'n website en lees het verhaal over macro met Nikon.
In dit forum ook veel voorbeeld van de BR 2A, zoek er maar naar middels de zoek knop.
Met tussenringen kan het ook goedkoop, maar zoiets geeft wel beperkingen. Zelfs met originele Nikon tussenringen heb je geen lichtmeting meer.
Met de macro objectieven kun je alle kanten uit. Je werkt van oneindig tot 1:1 met behoudt van lichtming en AF.
Meer lezen, ga naar m'n website en lees het verhaal over macro met Nikon.
In dit forum ook veel voorbeeld van de BR 2A, zoek er maar naar middels de zoek knop.
Aan de andere kant is het ook wel weer zo dat je een 60mm objectief veel makkelijker stil kunt houden dan een 150mm objectief, dan zul je eerder naar een statief toe moeten bij wat minder licht.
Met een 60mm kun je langer vanuit de hand doorgaan.
de 60mm macro vind je tegenwoordig voor nog geen 350 euro nieuw.
Dat is inderdaad ook zo.marx schreef:Aan de andere kant is het ook wel weer zo dat je een 60mm objectief veel makkelijker stil kunt houden dan een 150mm objectief, dan zul je eerder naar een statief toe moeten bij wat minder licht.
En wat betreft die insecten, die pin je gewoon even vast ;D haha
Nee maar, ik heb daar geen problemen mee, met de 60mm micro. Die insecten blijven vaak genoeg gewoon zitten.
Maarja, als je als een of andere olifant met de kolder in zn kop door zo'n insecten gebied heen gaat raggen, dan helpt een 200mm micro ook niet.
Als je heel kalm en rustig doet, gaat het met de 60mm dus ook.