Selectieve kleur; ja of nee?

CaptainHook

Selectieve kleur; ja of nee?

Bericht door CaptainHook » do mar 31 2016 10:31 am

Recentelijk waren er wat topics die gingen over het al dan niet (juist?) toepassen van een selectieve kleur in een verdere zwart/wit afbeelding.
zoals alhier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 87&t=64056
en hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35#p823433
Uiteraard blijft alles een kwestie van smaak. :) Maar om er eens wat nader op in te gaan, wat voorbeelden waarvan ik denk, dat kan wel.
Graag op- en aanmerkingen. En/of beeldbijdragen! :idea:

Ir Woudagemaal:
Afbeelding
BW_DSC0049 by Erik Haak, on Flickr
Afbeelding
BW_DSC0060 by Erik Haak, on Flickr
uit dit album: https://www.flickr.com/photos/chasa-ima ... 985281993/#

De eenzame tulp:
Afbeelding
Tulip10 by Erik Haak, on Flickr
uit dit album: https://www.flickr.com/photos/chasa-ima ... 724034024/#

Het gouden mannetje:
Afbeelding
Weird03 by Erik Haak, on Flickr
uit dit album: https://www.flickr.com/photos/chasa-ima ... 016521786/#

Het Ketelhuisje:
Afbeelding
Ketelhuisje02 by Erik Haak, on Flickr
uit dit album: https://www.flickr.com/photos/chasa-ima ... 376903475/#

Al met al, redelijk wat exemplaren met deze specifieke bewerking.
Wat vinden jullie er van?

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Selectieve kleur; ja of nee?

Bericht door Tzigane » do mar 31 2016 10:40 am

Voor mij valt het in dezelfde categorie als vaseline op je lensfilter, of foto's van een willekeurig landschap met in krullenletters een "diepzinnige" quote .. :P

Het is alsof je naar twee foto's tegelijkertijd aan het kijken bent, en de fotograaf niet zo goed wist wat hij/zij ermee aan moest.

De eerste twee foto's zijn nog redelijk subtiel, dat kan er dan wel mee door naar mijn mening. Als het contrast tussen kleur en zwartwit echter hoger wordt vind ik zo'n foto ook snel "viezig" worden. Je verwacht kleur, maar er zijn alleen grauwe tonen. Het maakt dat het gedeelte in kleur niet interessanter of mooier, het maakt de rest van de foto minder mooi/interessant.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do mar 31 2016 12:13 pm

Het is inderdaad - soms - een controversieel onderwerp.
Ik vind het prima kunnen bij een zwart/wit beeld, maar dan als het echt iets 'toevoegt' en niet "te" aanwezig is in contrast.
Maar natuurlijk is ook dat smaakgebonden...

Bij de foto van het gemaal zeg ik volmondig: ja!
Erg mooie 'hint' en dat in een sepia-tent die erbij past.

Bij de 2e foto vind ik het eigenlijk al wat 'veel' (het is niet meer een 'detail).

Bij de tulp vind ik het op het 'randje' omdat het effect wat 'veel' lijkt.

Het gouden mannetje is totaal 'over de top' (mijn smaak dan hè?)

En het ketelhuisje vind ik wel weer passend (de randjes zijn niet helemaal netjes, maar okay).

--

Mijn eigen bijdrage (van een recente shoot):

Afbeelding
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do mar 31 2016 12:21 pm

Ik snap de controverse niet. Schijnbaar heeft een bepaald deel van de fotografische wereld besloten dat selectieve kleur ordinair/smakeloos/achterhaald/etc. is. (Overigens hebben mensen die geen fotograaf zijn dat probleem niet).

Ik heb er niet zo'n uitgesproken mening over, er zijn geslaagde en minder geslaagde uitvoeringen van, net zoals er geslaagde en minder geslaagde foto's zijn. Ik vind het gouden mannetje juist weer prima, ik vind het bij de rest niet zo geslaagd (zeker die roze 'wolk' uit dat huisje). Kwestie van smaak dus, daar valt volgens mij niet over te twisten. ;)
Laatst gewijzigd door ReneG op do mar 31 2016 7:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Flandria

Bericht door Flandria » do mar 31 2016 1:16 pm

Idd kwestie van smaak.
Zelf vind ik het helemaal niks of het moet technisch beter uitpakken -kleurzweem oid- maar voor mij is het geen doel op zich.
Deze heb ik bewust zo bewerkt. Geen geconditioneerde lichtomstandigheden zoals een flitsintallatie maar met bestaand licht.
AfbeeldingM4-P + Leica Summicron-M 1:2/35 Asph.(2) by DamenFotografie, on Flickr

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do mar 31 2016 1:21 pm

Leuk, al die reacties. :thumbup:
Dit soort dingen maakt het veel leuker om het over de foto's te hebben. :)

Misschien eerst een misverstand uit de weg ruimen. De kleuren die ik heb overgelaten, t.o.v. het zwart/wit beeld, zijn geen nepkleuren. Zo is het gouden mannetje (goudgeverfde paspop in een kerkbank) echt goud van kleur. En de windvaan van het Ketelhuisje is dat verlepte roze...

@Tzigane: Zijn dames in zwierige jurken in een fuzzy dreamy omgeving dan wel interessant? :angel: Met b.v. dat vaseline filters gebeuren stip je heel erg een smaakkwestie aan. Net zoals het blijkbaar een 'must' is, dat urbex plaatjes altijd getonemapped behoren te zijn... :?

De tweede foto in het Woudagemaal is wellicht teveel (niet)selectief. Misschien alleen de koperen gebruiksvoorwerpen en niet de console waar ze op staan?

De eenzame tulp was overgebleven na het rooien van de rest van het veld. En het zand / de klei eromheen was al vrijwel kleurloos. Heb slechts het laatste restje kleur weggehaald om de tulp te benadrukken.

@DannySan: wat bedoel je met 'slordige randjes' van de windvaan? Zelfs op high res zie ik eigenlijk geen rafelige rand. (opmerking: er zit de nodige vogelpoep op de vaan en de hoeken zijn afgesleten)

De roze pantoffeltjes op de buik kunnen best wel. Alleen imho wat te fel belicht. En net wat teveel onrustige voorgrond.
Nu ik wat langer kijk naar de benen van die zwangere mevrouw, zie ik dat er nog jeansblauw te zien is op de bovenbenen. Is dat de bedoeling of 'vergeten'?

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » do mar 31 2016 1:50 pm

Ik herhaal even wat ik in een ander topic zei met wat uitbreidingen:

Selectieve kleur is een gimmick die een slechte reputatie heeft gekregen omdat hij ontzettend vaak tenenkrommend cheesy en slecht werd gebruikt door mensen die helemaal niets van fotografie wisten. Zo vaak, dat door het gebruik van deze techniek je foto bijna meteen in de cheesy categorie terecht komt. Zelfs als je het goed uitvoert.

Is een matje in je nek puur een kwestie van smaak? Of een smal snorretje net onder je neus? Het zijn dingen die door historisch gebruik een lading gekregen hebben die je niet kunt ontkennen. Een matje is aso, een smal snorretje is een hiltersnor, en ja selectieve kleur is door associatie cheesy.
Natuurlijk heb je daar geen last van als je de historie niet kent. Maar als je onwetend besluit om een matje en een smal snorretje te laten groeien is het wel fijn dat iemand je er op wijst dat het niet puur een kwestie van smaak is.

Los van smaak is het belangrijk om te kijken naar wat een bewerking doet met je foto. Deze foto van een beer wordt met selectieve kleur ineens een schreeuwerige KIJK NAAR DE BANANEN!!! foto, die alles om zeep helpt waar de foto over gaat. Zaken als compositie, tonale balans, vlakverdeling, lijnen en texturen worden allemaal ondergeschikt aan de alle aandacht opeisende selectieve kleur bewerking. Om mijn punt duidelijk te maken hier nog wat aangedikt met een net zo cheesy gif animatie :mryellow:
Afbeelding

Als ik een foto bewerk vraag ik me bij alles wat ik doe af of het de foto sterker maakt, of wat ik er mee wil zeggen er duidelijker en krachtiger van wordt. De foto van Dannysan met de roze schoentjes maakt de boodschap duidelijker dan puur zwart wit:"Het is een meisje!" Zou ik hem liever helemaal in kleur zien? Absoluut!
Bij de foto's van CaptainHook mis ik het waarom, daar is het puur een gimmick die aandacht op de selectieve kleur bewerking vestigt ten koste van de foto.

Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Ronald Jan » do mar 31 2016 6:48 pm

Het klinkt misschien wat raar maar ik vind het een hele mooie manier om het zwartwit meer te benadrukken en het komt in deze foto's heel goed tot uitdrukking want het is net of het door die kleuren nog meer zwartwit is en ik denk dat het ook zo bedoelt is ?
Sony a1 Sony 200-600.

jacobus
Forumlid
Forumlid

Bericht door jacobus » do mar 31 2016 7:01 pm

Wat is het handigste programma om dit voor elkaar te krijgen, ik heb net Lightroom gebruikt en dat gaat eenvoudig. Maar misschien zijn er betere

Marcel
Sony RX100 Mark4

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Ervaringsniveau: ***

Bericht door josti » do mar 31 2016 7:24 pm

Wat mij betreft ook subtiel gebruiken. Zelf gebruik ik het tot nu toe bijna nooit. Eigenlijk vind ik het het mooist als je tijdens het bekijken van een zwart/witfoto ontdekt dat er toch ergens een klein beetje een kleur in zit. Zoals de eerst van CaptainHook.

Zelf heb ik ooit deze gemaakt. Weinig kleur, maar misschien nog zelfs iets te opvallend.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door josti op do mar 31 2016 7:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » do mar 31 2016 7:50 pm

Smaak is niet goed of fout te praten. Herkenning van 'goede' of 'slechte' smaak alleen onder gelijkgezinden. Wie zei ook al weer "je gaat het pas zien als je het door hebt" ? :wink:

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » do mar 31 2016 8:45 pm

Leuk, een topic waar smaak de boventoon voert. Kunnen lange discussie worden ;) Ik vind met name de gemaalfoto's van Captain Hook mooi. Het gouden mannetje vond ik eerst niks, maar ben ik na meermaals kijken toch gaan waarderen.

Een enkele keer gebruik ik het ook wel eens, soms gewoon omdat ik zin heb om iets anders te doen. Of de foto er per sé beter van wordt? Dat hangt van de kijker af, denk ik.

Bij onderstaande foto had het geen enkele functie, behalve dat ik het effect van een paar kleuraccenten gewoon leuk vond.

AfbeeldingUntitled by marcoeoscanon, on Flickr
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

mozes
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door mozes » do mar 31 2016 9:06 pm

Het is echt een persoonlijke smaak geloof ik.
En soms vragen ze er gewoon om.
Kan je die foto ook alleen met die kleur doen, bv alleen daar waar de sponsor staat ...

In deze zitten maar 2 kleuren, waarin 90% voornamelijk rood is.
AfbeeldingMotocross by sportplaatje.nl, on Flickr

3 kleuren met vrijwel geen verloop erin zoals bovenstaande foto.
Afbeelding_R9W1049 by sportplaatje.nl, on Flickr

3 kleuren met de zwart wit laag op gedeeltelijk licht weg gegumd op +/- 5% geloof ik.
Afbeelding_R9W0415 by sportplaatje.nl, on Flickr

In deze zitten slechts 2 kleuren..
Wederom hier en daar de zwart wit laag heel licht weg gegumt.
Afbeelding_R9W7293 by sportplaatje.nl, on Flickr

1 kleur.
AfbeeldingMR9W5396 by sportplaatje.nl, on Flickr
AfbeeldingMR9W6510 by sportplaatje.nl, on Flickr
AfbeeldingMR9W7484zw by sportplaatje.nl, on Flickr

Kortom, ik gebruik het best veel.
En soms ook de veels te harde 1 kleur bewerkingen.
AfbeeldingMR9W4334 by sportplaatje.nl, on Flickr

Genoeg gespamt, meer voorbeelden via mijn flickr account :shh:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » do mar 31 2016 9:19 pm

Zoals Mozes ze maakt kan ik ze wel pruimen! :) De laatste vind ik weer teveel, maar zoals die eerste. Nice!

Wellicht ligt het ook aan wat er verder op de foto staat. De foto's van mozes zijn technisch erg goede actieshots. Da's wat anders dan een bloempje in een veld dat rood gelaten is.

Flandria

Bericht door Flandria » vr apr 01 2016 8:25 am

Ik zie zeer slordig shop werk.

Afbeelding

Afbeelding

@Mozes, je hebt het over 2 of 3 kleuren, uiteindelijk werk je ook maar in 3 kleuren: Rood, Groen, Blauw.

Plaats reactie

Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”