Wat is nou Subsea Rock Installation en waarvoor dient het? SRI is het storten van steen ten behoeve van de infrastructuur op de zeebodem. We storten steen voor pijpleidingen, stroomkabels, manifolds of ter preventie van ontgronding rondom platformen en windmolens. Deze steen kan van te voren aangebracht worden als support voor pijpleidingen; het uitvlakken van de zeebodem of opvullen van grote gaten daarin om er zo voor te zorgen dat pijpleidingen niet te veel gaan doorhangen en overstressed raken of na het leggen van de pijpleidingen, kabels, etc. om ze zo af te dekken zodat voorkomen wordt dat deze leidingen opgepakt worden door vissersnetten en kapot getrokken worden en ter voorkoming van opdrijving (buckling) wat weer overstressed pijpleidingen geeft met de kans op scheuren / breken van deze leiding.
Op het ogenblik hebben we als Van Oord zijnde 2 grote valpijpschepen varen genaamd Nordnes, cargo capaciteit van 23,500 ton steen, en Stornes, cargo capaciteit van 25,500 ton. De vloot wordt in 2017 uitgebreid met een derde schip genaamd Bravenes welke een vervangingsinvestering is voor de reeds uit de vaart genomen Tertnes. Nordnes en Stornes zijn in staat tot werken in grote waterdieptes. Het record is momenteel in handen van Van Oord en staat op 1,300m waterdiepte. De steen die gestort wordt is over het algemeen graniet tot een grote van 12 inch (~30cm). Deze steen kan, afhankelijk van de grote, geplaatst worden met een nauwkeurigheid van 20cm tolerantie. Het plaatsen gebeurd door het storten van steen door emmers, zogenaamde Vlutters, welke je ook veelal ziet bij sloopwerkzaamheden. Onderaan deze string vliegt een zogenaamde ROV, Remote Operated Vehicle, welke de complete valpijp kan aansturen onder het schip zodat er nauwkeurig gestort kan worden. Deze ROV is voorzien van de modernste survey apparatuur zodat er gezien kan worden wat er gemaakt is onderwater.
Met ca. 1 miljoen ton steen per jaar is Van Oord marktleider in dit segment met als grootste concurrenten de combinatie Boskalis/Tideway en het Belgische Jan de Nul die dit kunstje ook kunnen.
1. De Nordnes

2. Laden van steen In Noorwegen

3. Bucketrack. Hier liggen de stringen met emmers tijdens transport

3. Emmers

4. Bucketrack met uitzicht op de toren waarin de emmers gelanceerd worden.

5. Lanceren van de emmers

6. Uitzicht op de toren. Er word 24/7 gewerkt aan boord in 2 ploegendiensten.

7. varen naar locatie geeft tijd voor administratie bezigheden.

8. Kvitebjorn. Olieplatform van Statoil, grootste Noorse olieproducent. Waterdiepte op locatie ca. 200m

9. Crewchange op Kvitebjorn per helicopter.

10. Werken in de 500m safety zone van Kvitebjorn.

11. Klaar op Kvitebjorn

12. Zeevasten van de ROV.

13. Tower control

14. Operation control op de brug

15. Kvitebjorn sunset

Opmerkingen/commentaar is welkom. Wil je dit alles nou ook eens op video zien. Van Oord heeft een Vimeo kanaal. Dit filmpje geeft een goede uitleg over SRI (Engels).
Bedankt voor het kijken
