1+1 is nog steeds 2, dus vanochtend op pad met zo'n 15 minuten praktijkervaring met de 200-500. Het werd een bizar dagje...
Na een uur wachten (en prutsen met de camera) landde ineens een ijsvogel op een grote dode tak die over het riviertje hing waar we zaten. Ik had ongeveer 10 seconden om foto's te maken, want daarna was de (ijs)vogel gevlogen. Beetje jammer, ik was net aan het experimenteren en de ISO stond (onnodig) op 4000, 1600 oid was genoeg geweest. De foto had qua contrast en scherpte dus beter gekund... maar hey, op de eerste fotos met je 200-500 staat een ijsvogel. Cool!

1. Ijsvogel (Bijna 100% crop, ISO4000 door gepruts van de fotograaf):

We hebben daarna nog een uur zitten wachten om te kijken of hij terugkwam, tot.... er een kudde koeien langskwam en er een project van maakte om die tak de rivier in duwen.

We hebben de koeien weggejaagd en de tak teruggelegd, maar helaas. Dank je de koekoek (pun intended). We stonden op het punt te vertrekken toen mijn collega ze ineens zag vliegen (en landen):
2. Vrouwtje bruine koekoek

3. Mannetje bruine koekoek

We hadden slechts enkele seconden om te reageren. Dus de scherpte is niet 100% en de afstand was groot, dus dit zijn meteen 100% crops. Volgens mijn collega is dit een vrij zeldzame kans om ze te fotografen. Ja deze foto's kunnen ook beter, maar daar gaf ik even niets om.

Daarna ben ik nog even een klein uur gaan fotograferen bij een waterzuiveringsinstallatie waar veel vogels zitten. Waar eerdere foto's vanaf statief waren gemaakt, zijn deze uit de hand met de 200-500VR. En zonder VR gezien de snelle sluitertijden. Dat was even wennen maar goed te doen. Tot mijn grote verbazing bleek de autofocus zelfs af en toe in staat een zwaluw te volgen. De kwaliteit is nog niet helemaal waar ik hem hebben wil, maar ik ben ervan overtuigd dat het wel kan. Gezien het lastige onderwerp hoor je mij niet klagen:
4. Dat de AF deze zwaluw bijbeende (het beestje kwam op 6 meter langsgescheerd) verbaast me nog steeds:

5. Ze bewegen ontzettend willekeurig. Dit is een 100% crop:

6. Dit is geen hele scherpe foto, maar ik doe deze erbij om te laten zien wat de AF kan. Die is echt een stuk sneller dan de 300 f/4, ik ben aangenaam verrast:

Naar mate ik de lens doorkreeg ging het steeds beter:
7.

8.

9.

Ik moet hier wel bij opmerken dat deze lens duidelijk een leercurve heeft. Om goede resultaten te houden komt de instelling van AF en belichting vrij nauw. Het valt me wel op dat ik met deze lens wat sneller last krijg van ruis op hoge ISO's als bij mijn f/2.8 lenzen, maar goed daar ben ik ook mee verwend. Het contrast is (logischerwijs) ook iets minder. En dit is natuurlijk geen f/2.8 teleprime (die hetzelfde kost als een kleine auto).
Op de weg terug bij wijze van experiment nog een ander soort vogel gefotografeerd:
10.

11.

Ik ben tot nu toe zeer tevreden over deze lens en verwacht dat de resultaten in de toekomst verder zullen verbeteren.