Pagina 1 van 1

Re: Filter "ghosting"

Geplaatst: do mei 26 2016 6:17 pm
door gijs sandberg
Stephan,
Welkom.
Dit lijkt me een klassiek voorbeeld van reflecties in/tussen vlakke glas-oppervlakken.
Niet veel aan te doen, afgezien van het weghalen van overbodig glas (of, erger nog, plastic).
Groeten, Gijs

Re: Filter "ghosting"

Geplaatst: do mei 26 2016 7:57 pm
door gijs sandberg
Stephan,
re: niet met enige zekerheid
Juist, alles hangt af van eventuele coatings en andere omstandigheden.
Het toevoegen van twee extra (vlakke) items is op zich al vragen om problemen.
Bedenk eens hoeveel inspanning er bij ontwerp en fabricage van een lens-deel besteed wordt aan coating en ontspiegeling.
groeten, Gijs

Re: Filter "ghosting"

Geplaatst: do mei 26 2016 8:40 pm
door gijs sandberg
Stephan,
Afdekken aan de zijkanten zal in dit geval niets helpen, de reflecties bestaan uit licht dat van het onderwerp komt.
Overigens: waarom al die filters ?
Je kan eens een poging doen via HDR, avtive D-lichting etcetera de (grote) contrasten te overbruggen.
Afgezien daarvan blijven open lichtbronnen in vele gevallen een probleem.
Groeten, Gijs

Re: Filter "ghosting"

Geplaatst: do mei 26 2016 9:23 pm
door ATOR
Ik weet niet welke camera je hebt maar als het er op zit zou je Multi Exposure kunnen gebruiken. Dan voegt je camera meerdere opnamen samen tot één raw file. Je kunt dan bijvoorbeeld 10 opnamen van 10s laten samenvoegen tot één opname die eruit ziet als een 100s opname.

Re: Filter "ghosting"

Geplaatst: vr mei 27 2016 9:40 am
door Jur
Meervoudige opname D5300: pag. 98 van de handleiding. Maximum aantal opnamen is beperkt tot 3.

Re: Filter "ghosting"

Geplaatst: vr mei 27 2016 9:00 pm
door Vincent
ND grad zou ik hier sowieso weglaten. Daarvoor is het verschil in licht veel te laag. Dat lost het grootste deel van je probleem dan ook gelijk op. Dan heb je ook geen HDR of active D-lighting nodig Gewoon langer sluitertijd met jouw 4 stops ND en dan het verschil in belichting rechttrekken in nabewerking. Dat gaat je hier sowieso geen zichtbaar kwaliteitsverlies geven...

Gelijk goed in camera klinkt natuurlijk mooi, maar je introduceert nu meer problemen dan je oplost in mijn optiek...