De eerste vraag die we meestal moeten beantwoorden is: "Is het daar een beetje veilig?". Een vraag overigens die ons nooit gesteld wordt wanneer we naar Italië of Frankrijk gaan. Maar goed, wij kunnen die vraag met overtuiging beantwoorden. Ja, het is er veilig. We hebben ons geen seconde onveilig gevoeld. De mensen zijn er zeer vriendelijk, en van hun gastvrijheid kunnen we hier nog veel leren! Wel zijn de mensen die commerciële belangen hebben, zoals de verkopers in de steden, erg opdringerig. Je kunt alleen van ze afkomen door ze te negeren.
Voor fotografen bleek het érg lastig mensen te fotograferen. De eerste keer dat ik vrouwen wilde fotograferen die kruiden verkochten, kreeg ik bijna een bosje kruiden naar m'n hoofd geslingerd (foto 6) en zou de verkoopster me bijna met een stok achterna zijn gegaan! Dus probeerde ik het over een andere boeg te gooien en het eerst vriendelijk te vragen. Maar helaas, dat bleek ook geen goede keus. Toen ik iemand vriendelijk vroeg of ik een foto mocht maken kreeg ik een reactie alsof ik een onbetamelijk voorstel deed! Van een Marokkaan kreeg ik het advies het stiekem te doen, ofwel sneller te zijn dan degene die ik op de foto wilde zetten! Op die manier heb ik toch nog wat mensen-foto's gemaakt, al helpt het sneaky indrukken van de sluiterknop niet om nette foto's te maken.
Wat het landschap betreft kan ik alleen maar lyrisch worden. Het land is bergachtig, groen aan de noordkant van de Hoge Atlas, droog en woest aan de zuidkant ervan. Wij vonden die rauwe zuidkant nóg mooier dan het noorden. De Sahara was één van de topmomenten van de reis.
We bezochten ook de medina's (de oude binnensteden) van verschillende steden. Daar hangt een heel gezellige sfeer. Op pleinen wordt muziek gemaakt, gedanst, worden verhalen verteld, en tanden en kiezen getrokken door de eerste de beste Marokkaan in het bezit van een tang. En dan de souks (markten). Machtig leuk! Er zal in Marokko geen keuringsdienst van waren zijn, evenmin als een partij voor de dieren. Maar wanneer je er als toerist rondloopt kun je je er best een tijdje vermaken!
Enfin, dit is geen kletsforum, dus nu eerst maar eens wat foto's. Die zal ik de komende dagen in wat series plaatsen. De eerste is van het noordelijk gelegen stadje Chefchaouen, dat niet voor niets het blauwe stadje wordt genoemd.
1. Chefchaouen betekent 'twee hoornen', wat wijst op de ligging tussen twee bergen.

2. Waarom dit stadje als bijnaam 'het blauwe stadje heeft? Geen idee!

3.

4.

5.

6. Opzouten jij!

7. Kleurig

8. Edelsmid

9. Gelukkig zijn er ook mensen die het wél leuk vinden op de foto te komen!

10.

11. Objectief op groothoek, langslopen, een andere kant opkijken, stiekem klikken op geluk, en flink uitsnijden en recht zetten.