Al jaren ben ik bezig met (hobby) fotografie en het meeste geniet ik van het fotograferen van dieren. Ik heb jaren een Olympus E-450 gebruikt (met de goedekopere 40-150mm lens) en fotografeer nu eigenlijk meestal met een systeemcamera (Olympus PEN E-PL5).
Tegenwoordig merk ik dat ik vrij veel mee doe met dierenfotografie en er eigenlijk ook verder/meer mee wil. Een Olympus PEN is lief (zeker met reizen), maar er zijn bepaalde dingen (zoals een zoeker, bijvoorbeeld) die een DSLR voor dit doel toch wel echt fijner maakt. Bovendien mág het kwalitatief ook nog wel wat beter.

Het voornaamste doel is in ieder geval dat ik er (zeker) op vooruit ga (in vergelijking met de PEN) en dat ik kwalitatief goede, scherpe dierenfoto’s kan maken. Ik ga daarom nu ook vooral voor een body + telelens (al het andere zou mooi meegenomen zijn.

Omdat ik dus niet té veel geld kan uitgeven, helaas, ben ik op Marktplaats aan het kijken naar iets oudere modellen die toch goed presteren. Hier zit ik momenteel naar de betere instapmodellen (D5100 en D5200) en de ietsje professionelere modellen (D90 en D7000) te kijken. (Ook denk ik af en toe: de D300 is misschien ook een plan, maar volgens specs doet die wel onder aan de andere modellen...)
Iemand die ik ken raadde me de D5100 aan, want die had ze zelf en ze was tevreden, maar ik neig zelf toch iets meer naar de andere modellen, van wat ik zo zie… De D7000 is wel vrij geliefd, zag ik zo hier en daar, maar die is dan ook wel meteen het prijzigst en zit tweedehands ook nog een beetje op een bedrag waar ik éigenlijk liever niet aan wilde komen…

Dan is er ook nog de kwestie objectieven: ik wil deze camera dus vooral gaan gebruiken voor dieren: en hier dan ook toch wel redelijk goede en vooral scherpe foto’s van kunnen maken. Ik ben wel vrij nieuw in de Nikon lenzen, maar een site hielp me al een klein beetje met het verschil tussen verschillende lenzen vinden, maar nog niet genoeg om écht iets te kiezen… Vaak zitten er op Marktplaats Sigma of Tamron lenzen bij zonder beeldstabilisatie: werkt dit goed genoeg? Zijn hier mensen die ervaring hebben met de wat goedkopere Tamron/Sigma telelenzen? Zijn deze goed genoeg voor dit doel of moet ik toch echt naar een ander objectief gaan kijken?
Het plan was aanvankelijk om rond de 300/400 euro te zitten voor body + lens (al vrees ik dat ik met die wat duurdere modelletjes ook 500 moet toelaten

Wat denken dat de beste optie voor mij is? Of hebben jullie nog andere tips?
Sorry voor het lange verhaal! Hopelijk kunnen jullie helpen.

Bedankt alvast!
Groetjes,
Karlijn