Eerste Nikon: maar welke? En met welk objectief?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
karlijn
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Eerste Nikon: maar welke? En met welk objectief?

Bericht door karlijn » do sep 15 2016 10:50 pm

Hallo allemaal,

Al jaren ben ik bezig met (hobby) fotografie en het meeste geniet ik van het fotograferen van dieren. Ik heb jaren een Olympus E-450 gebruikt (met de goedekopere 40-150mm lens) en fotografeer nu eigenlijk meestal met een systeemcamera (Olympus PEN E-PL5).
Tegenwoordig merk ik dat ik vrij veel mee doe met dierenfotografie en er eigenlijk ook verder/meer mee wil. Een Olympus PEN is lief (zeker met reizen), maar er zijn bepaalde dingen (zoals een zoeker, bijvoorbeeld) die een DSLR voor dit doel toch wel echt fijner maakt. Bovendien mág het kwalitatief ook nog wel wat beter. :angel: Dus is het misschien gewoon eens wijs om een goede body met een goed (genoeg) objectief aan te schaffen waarvan ik de komende jaren in ieder geval geen spijt zal krijgen! Al een tijdje (al jaren eigenlijk) denk ik aan een Nikon, dus dit is denk ik het goede moment.
Het voornaamste doel is in ieder geval dat ik er (zeker) op vooruit ga (in vergelijking met de PEN) en dat ik kwalitatief goede, scherpe dierenfoto’s kan maken. Ik ga daarom nu ook vooral voor een body + telelens (al het andere zou mooi meegenomen zijn. ;-)) Ik ben dus een beetje aan het oriënteren wat ik het beste kan doen voor mijn budget…

Omdat ik dus niet té veel geld kan uitgeven, helaas, ben ik op Marktplaats aan het kijken naar iets oudere modellen die toch goed presteren. Hier zit ik momenteel naar de betere instapmodellen (D5100 en D5200) en de ietsje professionelere modellen (D90 en D7000) te kijken. (Ook denk ik af en toe: de D300 is misschien ook een plan, maar volgens specs doet die wel onder aan de andere modellen...)

Iemand die ik ken raadde me de D5100 aan, want die had ze zelf en ze was tevreden, maar ik neig zelf toch iets meer naar de andere modellen, van wat ik zo zie… De D7000 is wel vrij geliefd, zag ik zo hier en daar, maar die is dan ook wel meteen het prijzigst en zit tweedehands ook nog een beetje op een bedrag waar ik éigenlijk liever niet aan wilde komen… ;-) 
Wat denken jullie: is die D7000 echt zoveel beter dat hij het prijsverschil écht waard is? Of kom je met een D90 of een van de iets “goedkopere” modellen ook tot best wel prima resultaten?
Of zijn er misschien modellen waar ik veel beter naar kan kijken?

Dan is er ook nog de kwestie objectieven: ik wil deze camera dus vooral gaan gebruiken voor dieren: en hier dan ook toch wel redelijk goede en vooral scherpe foto’s van kunnen maken. Ik ben wel vrij nieuw in de Nikon lenzen, maar een site hielp me al een klein beetje met het verschil tussen verschillende lenzen vinden, maar nog niet genoeg om écht iets te kiezen… Vaak zitten er op Marktplaats Sigma of Tamron lenzen bij zonder beeldstabilisatie: werkt dit goed genoeg? Zijn hier mensen die ervaring hebben met de wat goedkopere Tamron/Sigma telelenzen? Zijn deze goed genoeg voor dit doel of moet ik toch echt naar een ander objectief gaan kijken?

Het plan was aanvankelijk om rond de 300/400 euro te zitten voor body + lens (al vrees ik dat ik met die wat duurdere modelletjes ook 500 moet toelaten ;-)). Is het dan bijvoorbeeld wijzer om te kijken naar een D7000 (oid) met een goedkoper objectief of een D90 (die zelf al een stuk goedkoper is) met een wat duurder objectief? … Normaal zou je sowieso zeggen: hoe duurder de objectieven, hoe beter (en in the end is zo’n lensje natuurlijk wel belangrijk), maar omdat het allemaal natuurlijk geen hele dure zijn vraag ik me af hoeveel het scheelt…

Wat denken dat de beste optie voor mij is? Of hebben jullie nog andere tips?

Sorry voor het lange verhaal! Hopelijk kunnen jullie helpen. :-)

Bedankt alvast!

Groetjes,

Karlijn

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Eerste Nikon: maar welke? En met welk objectief?

Bericht door Drikus70 » vr sep 16 2016 1:02 pm

Hallo Karlijn,

welkom op het forum en een lang verhaal is alleen maar handig als je van een ander advies wilt.
Het voornaamste doel is in ieder geval dat ik er (zeker) op vooruit ga (in vergelijking met de PEN) en dat ik kwalitatief goede, scherpe dierenfoto’s kan maken.
Vergelijken met een PEN kan ik niet maar wat versta je onder dierenfoto's; huisdieren of dieren in het wild?
Zitten ze meestal stil of bewegen ze en in welke lichtomstandigheden fotografeer je dan?
Op basis hiervan kan je een keuze maken hoe goed je autofocus moet zijn en/of de ruisprestatie van de camera.

Ik heb zelf bv een D300 gehad waarbij de autofocus tov een D90 die ik er voor had, veel beter was en dan met name voor bewegende onderwerpen.
Alleen is de ruisprestatie van de D300 niet erg geweldig vergeleken met de nieuwste camera's.
Maar als je bij goede lichtomstandigheden schiet maakt dat weer niets uit zolang je onder ISO800 blijft.
De D7000 is denk ik een goede all rounder die wat autofocus niet de prestaties haalt van de D300 maar wel beter is dan de D5100.
Daarnaast zijn de D300 en D7000 wel wat zwaarder dan de D5100.

Wat objectief betreft geldt ook weer wat voor soort dieren fotografeer je?
Je geeft aan dat een telelens de voorkeur heeft en ik zou dan zeker kijken naar een Nikon AF-S 70-300 met beeldstabilisatie.
Wat scherpte betreft is dit beter dan een telezoom lens van bv 18-200 van Tamron of Sigma.
Een alternatief zou nog weer kunnen zijn een Tamron 70-300.

Alleen bij een combi van een D7000 en een AF-S 70-300 is het budget wat aan de krappe kant.
Gebruikt zit je al snel op (375+275) 650 euro..

Een alternatief dat in je budget past zou een D3200 met een Nikon AF-S 18-105 kunnen zijn (gebruikte combi ca 350/400 euro).
Daarnaast is de Nikon AF-S 55-200 een goedkope telelens waar je prima scherpe foto's mee kunt maken.

Ps op de D5100 na heb ik alle genoemde bodies in bezit gehad en vond met afstand de D300 de prettigste voor mijn gevarieerde fotografiedoeleinden maar ben wel blij dat ik nu een lichtere camera heb.

Hoop dat je er iets mee kunt..

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » vr sep 16 2016 1:55 pm

Beste Karlijn,
Welkom.
Zoveel mensen , zoveel smaken, vandaar dat de marketing mensen bij Nikon zoveel keuze bieden , voor een body van E300 tot E7000..
Bedenk dat enkele types die je noemt niet langer courante kamera's zijn.
Velen zijn tevreden met een model uit de 3nnn/5000 series, en een 18-105 zoomlens, anderen zijn wat kritischer en willen daar niet dood mee gevonden worden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 16 2016 2:28 pm

Wat leeswerk, welke camera, waarom en wat kost dat.
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Keuze ... camera.pdf

karlijn
Forumlid
Forumlid

Bericht door karlijn » vr sep 16 2016 6:26 pm

Dank voor de reacties!

Qua dierenfoto's doel ik vooral op dieren in dierenparken/dierentuinen. Die zijn gemiddeld wel beweeglijk, maar renpaarden is bijvoorbeeld een ander verhaal. ;-) (Al zou dat ook tof zijn, hoor! Maar daar ben ik nu in ieder geval niet mee bezig.) Om heel specifiek te zijn: grote katachtigen vind ik denk ik het gaafst om te fotograferen; en die zijn gemiddeld niet enorm vlug. Meestal is dit buiten, overdag, dus is het gemiddeld wel redelijk licht. Ik denk niet dat er wat dat betreft dus veel problemen zullen zijn. Maar goed; het moet toch wel een beetje iets aankunnen natuurlijk...

Ik heb zelf nog wat zitten kijken naar de objectieven ook en naar eventuele tweedehands mogelijkheden, en ik begin inderdaad te neigen naar toch een iets duurder objectief (dus geen 130 euro Tamron lens, die regelmatig bij camera's verkocht worden)... Zo verkoopt iemand momenteel de Tamron 70-300 F/4-5.6 SP DI VC USD (die dus wel bijvoorbeeld wel die beeldstabilisatie heeft) met een D7000 en nog twee andere iets goedkopere (maar wel leuke) objectieven... Hij wil er inderdaad rond de 600/650 voor. Ben toch een beetje aan het denken om tóch maar zoiets te doen en er dus iets meer geld in te steken. :roll: Misschien slimmer dan voor een goedkopere body óf goedkoper objectief te gaan. Althans: zoiets lijkt me wel een keuze waar je echt wel even mee vooruit kan en geen spijt van krijgt... Of denk ik dat verkeerd?

Ben toch bang dat als ik inderdaad voor de goedkoopste optie ga ik over 'n half jaar denk: upgraden!

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurjenF » vr sep 16 2016 7:10 pm

De D7000 en de genoemde Tamron 70-300 VC is een hele leuke combi om te starten met dierenfotografie. Als je denkt mm's tekort te komen voor dierenfotografie kun je altijd zoeken naar een Sigma 120-400 of 150-500. Maar daarmee moet je kwa scherpte wel wat geluk hebben...

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr sep 16 2016 8:29 pm

Die honderd euro lensjes van tamron is zonde van je geld. Over een maand wil je geheid een andere versie.

De door jou genoemde versie is een prima objectief. Met stabilisatie inderdaad. Prijs/prestatie verhouding is prima

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr sep 16 2016 8:40 pm

Ter aanvulling op de opmerking van Gijs.
Oudere modellen zijn niet altijd "slechter". Een D300s verslaat een D7000 ruimschoots als het gaat om de snelheid van autofocus en de capaciteit van de buffer. De D7000 kan overweg met hogere iso waarden. Iets waar ik weinig waarde aan hecht als je overdag fotografeert

ruud.vandermeer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door ruud.vandermeer » vr sep 16 2016 9:10 pm

Forum, na 27 jaar foto stilte wil ik weer opstarten. De F3 heb ik toentertijd verkocht aan een studente fotografie. Voor de opstart heb ik mijn oog laten vallen op een D7200 met een (ja, verketter mij maar) Sigma 17-50 2.8. Techniek is zo veranderd dat ik weer moet wennen. Ik zie wel waar het eindigt....

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

karlijn
Forumlid
Forumlid

Bericht door karlijn » do sep 22 2016 8:03 pm

Gisteravond een tweedehands D7000 opgehaald met de Tamron 70-300 f.4-5-6 SP DI VC USD, een Nikon 50mm (f1.8 ) een Sigma 18-50mm (f2.8 ). :)
Ik merk dat ik me wel nog een stuk meer moet gaan verdiepen in de techniek en instellingen, nu, daar het er een stuk meer zijn! Maar dat is wel een leuke uitdaging.

Het was nog vrij tricky om écht goede/scherpe foto's met de Tamron te maken vandaag, mede door het beperkte licht buiten. Maar het gaat al beter, denk ik. ;-) De beeldstabilisatie is ook wel echt heel handig bij 300mm moet ik zeggen.
Nog wel een beetje spannend omdat ik voorheen al las dat er mensen waren die wel problemen hadden met de scherpte van de D7000. De kwaliteit van sommige foto's met exact dezelfde gear kan ik nog niet halen. Maar ik gok eigenlijk dat dat komt doordat ik hem natuurlijk pas één dag heb kunnen proberen en nog moet uitvogelen (en het licht natuurlijk totaal niet optimaal was). Ik zal dus nog wel eventjes aan het klungelen zijn!

Hebben jullie wellicht nog tips of dingen waar ik rekening mee kan/moet houden?

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Drikus70 » do sep 22 2016 9:57 pm

Dat is een mooie set om mee te beginnen!
Welke AF / scherpstel stand gebruik je? AF-S met 1 enkel scherpstelpunt? (zie vanaf blz 91 van de handleiding).
Daar zou ik mee beginnen en dan scherpstellen op een stilstaand voorwerp met een diafragma dat 2 stops van de maximale opening af zit (f8-11).
Dan moet je zeker scherpe foto's kunnen krijgen bij een sluitertijd van minimaal 1,5 x de brandpuntsafstand.
Dus met bv 200mm, f8 en 1/500s (of korter) overdag moet je een goede scherpe foto kunnen krijgen.
Fotografeer je RAW of JPEG? RAW heeft in de nabewerking meestal wat verscherping nodig; ook bij de D7000 waar een filter voor de sensor zit.
Als je toch nog twijfelt over de scherpte dan kun je altijd nog een foto op het forum plaatsen met de gegevens erbij..
Veel plezier met fotograferen met deze mooie set!

karlijn
Forumlid
Forumlid

Bericht door karlijn » do sep 22 2016 10:33 pm

Poeh, met die scherpstelstanden ben ik nog helemaal nieuw en heb daar nog niet zo mee geëxperimenteerd! Hij stond nu op AF-A blijkbaar. Heb 'm eens op AF-S gezet, nu!
Ik kan nu helaas weinig proberen daar het avond is, maar ben van plan om 'm morgen mee te nemen naar een dierentuin in de buurt. Als het goed is word het redelijk prima weer, dus hopelijk zit dat mee. ;-)

Ik heb nu zowel RAW als JPEG geprobeerd. Meestal schiet ik gewoon in JPEG omdat RAW natuurlijk een stuk trager gaat met overzetten naar laptop en laden etc.. Maar ik bewerk foto's die ik tof vind eigenlijk altijd nog wel even in Lightroom - waarbij ik ze soms een tikje verscherp, dus 't kan beide, eigenlijk.
Scheelt het veel in scherpte of ik in JPEG(fijn) of RAW schiet en het zelf bijwerk in dit geval?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 23 2016 7:31 am

Het onder de knie krijgen van een camera, gaat het makkelijkst met weinig variabelen. Dus alleen de D7000, gewoon op P, AF-S zodat je weet waar je op scherp stelt, ISO zeg 400, en slechts één objectief, geen zoom. Dus de onvolprezen Nikkor 50mm (f1.8 ). Met Drikus eens dat een diafragma dat 2 stops van de maximale opening af zit, optimaal is. En probeer voor de sluitersnelheid rond 2 tot 2,5 keer minimaal de brandpuntsafstand uit te komen. Dus 200 mm x 2,5 = 1/500 seconde.
Maak gewoon huisje, beestje, bloempje foto's. Ben je bewust waar je op scherp stelt, en controleer daar op.

Ad B
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ad B » vr sep 23 2016 8:06 am

Hoi,

Goede adviezen voor je hier, Karlijn.
Succes met je aankoop, daar ga je veel plezier van hebben.
Naast al die tips...
Probeer niet alles in één dag te leren... Gun jezelf de tijd.
---

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » vr sep 23 2016 1:26 pm

Eens met Ad B. Gun jezelf vooral de tijd. Na ruim 40 jaar leer ik nog steeds en dat houdt fotografie voor mij uitdagend en inspirerend. Veel plezier met deze leuk hobby.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”