Nieuwe Body D500 of toch FX

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Leon1973
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nieuwe Body D500 of toch FX

Bericht door Leon1973 » di nov 15 2016 8:02 pm

Hallo,
Ik ben nieuw op het forum , dus zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Leon en nu een kleine 10 tal jaren actief hobby fotograaf. Mijn eerste echte spiegel reflex was een Nikon D80, die ik 2 jaar na aankoop inruilde voor mijn huidige camera de D300. Ondanks dat ik dit nog steeds een fantastisch toestel vindt heb ik mijzelf dit jaar een nieuw body beloofd.

Nu ben ik mij al een tijdje aan het oriënteren maar ben er nog niet uit. Ik hoop daarom hier de juiste argumenten te treffen, zodat ik mijn keuze kan maken.
Mijn voorkeur is redelijk allround. Ik vind het leuk om alles te proberen. Ben lid van een foto club waarbij wij een paar keer in de maand gezamenlijk onze onderwerpen bepalen. Dit loopt dus ver uiteen. Om het toch een klein beetje af te kaderen liggen mijn voorkeuren bij: Macro, natuur, landschap en architectuur.

Ik heb de volgende objectieven:
-Sigma DC 18-200 F3.5/6.3 Gemaakt voor sensorformaat aps-c, dx
-Nikon 50mm 1:1.8D Nikkor
-Tamron 11-18mm SP
-Sigma 50-500mm APO DG
-Sigma 105mm DG macro EX

Mijn eerste gedachte ging uit naar de D500. Echter twijfel ik ook erg over de overstap naar een Fullframe wellicht de D750 of D810.
Bij de keuze is de financiële afweging belangrijk maar zeker niet bepalend.

Ik hoop op dit forum, met goede adviezen en aanbevelingen een keuze te kunnen maken.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Nieuwe Body D500 of toch FX

Bericht door Frankie » di nov 15 2016 10:28 pm

Heel globaal, maar geen algemene waarheid:
Allround, architectuur, landschap: FX (D750 hoog ISO-bestendig, D810 heerlijke resolutie en ergonomie)
Bewegende onderwerpen (beestjes) en veraf: DX (D500 snel, super AF en ergonomie)
Weeg je eigen balans w.b. onderwerpen en bijbehorende kwaliteitseisen af, .. of koop beide ;-)

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » di nov 15 2016 10:39 pm

Jouw 18-200mm en 11-18mm zijn Dx objectoeven.

FInanciele afweging is in die zin dus zeker belangrijk omdat je deze op full frame niet meer (goed) kunt gebruiken en dus moet gaan vervangen. Met de D500 haal je een meer dan prima camera in huis trouwens!

[edit: 50-500mm verward met 50-100mm)
Laatst gewijzigd door Vincent op wo nov 16 2016 8:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.

Jaap Groningen
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jaap Groningen » wo nov 16 2016 8:04 am

Buiten het objectief gebeuren zoals djunclesam aangeeft moet je ook rekening houden met de veel grotere bestanden.
Vooral de D810 maakt soms dat je huidige pc te langzaam wordt voor een fijne verwerking met software op de pc.
Blijft een lastige keuze lijkt me.
Groothoek en landschap gaan altijd wel mooi samen met de fx en snelheid en tele met de dx, in dit geval, misschien een wat simpele indeling.....

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo nov 16 2016 8:10 am

djunclesam schreef:Jouw 50-50mm zijn Dx objectoeven.
Vincent, geen idee welke lens je nu precies bedoelt, maar de 50mm als ook de 50-500 zijn beiden geschikt voor FX volgens mij.
Groetjes,
Jaap

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo nov 16 2016 8:14 am

JvdKooij schreef: Vincent, geen idee welke lens je nu precies bedoelt, maar de 50mm als ook de 50-500 zijn beiden geschikt voor FX volgens mij.
Ik verwarde de 50-500mm met de 50-100mm. Foutje van mijn kant. Reeds aangepast :wink:
Fin.

evelakes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door evelakes » wo nov 16 2016 9:12 am

Dan zou ik de 50-500 toch inwisselen voor de 150-600mm
als je dat toch optimaal resultaat wilt behalen met je nieuwe body keuze.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo nov 16 2016 9:39 am

Leon1973 schreef: Om het toch een klein beetje af te kaderen liggen mijn voorkeuren bij: Macro, natuur, landschap en architectuur.
De D500 is natuurlijk een prima optie, maar kijkend naar je fotografische voorkeuren zou ik toch sterk een FX camera overwegen. Uiteraard hangt daar wel een prijskaartje aan, te meer daar je ook een aantal objectieven moet vervangen. Je zou ook kunnen beginnen met het eerst vervangen van de DX objectieven en later overstappen naar een FX body.
Jur

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo nov 16 2016 9:55 am

Lees eens: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Keuze ... camera.pdf
over de verschillen zoals dynamiek, scherptediepte, enz.

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » wo nov 16 2016 3:44 pm

Kijkende naar wat je al hebt en waar je interesses liggen zou ik het persoonlijk zo doen:
- Verkoop van dx objectieven
- Aankoop D750. Zolang je goed kan framen op locatie en geen posterformaat gaat afdrukken is een D810 overbodig m.i.
- Aankoop 2e handse Nikon 16-35mm f4.0. Het gat tussen 35mm en 50mm is goed overbrugbaar te voet. Zo heb je groothoek voor landschap en architectuur en sluit het redelijk aan bij wat je al hebt.

t.z.t kan je altijd naar nog beter glas gaan.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » wo nov 16 2016 8:16 pm

Ik kwam vandaag heel toevallig deze tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=o6rZ4p1d56A

Leon1973
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leon1973 » wo nov 16 2016 9:24 pm

Zeer bedankt voor de informatie! Heb net het document van Hans Braakhuis gelezen en duidelijk is dat ik dit nog een keer op mijn gemak moet doen. Ondanks de vele input zal ik de komende weken moeten gebruiken om te wikken en wegen. Ben er wel achter dat het geen makkelijke keuze wordt.

Nieuwe input blijft natuurlijk super welkom

Leon1973
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leon1973 » do nov 17 2016 8:29 am

Ik heb gister het YouTube filmpje zitten kijken uit de link van Landerd. Heel interessant moet ik zeggen.
Er komt bij mij meteen een vraag opborrelen.
Misschien ga ik nu veel reactie uitlokken maar wil mijn vraag toch maar even de wereld in helpen.

In de vergelijken tussen DX en FX wordt voor een betreffende foto telkens het vergelijk gemaakt met een zelfde foto op de zelfde standplaats. Zo wordt inzichtelijk gemaakt hoe een bepaalde foto gecropt wordt in DX formaat. Fotograferen draait in basis om de juiste compositie. Om bij benadering de zelfde compositie te krijgen zal dus bij een DX camera een ander (verder gelegen) standpunt worden genomen of een ander objectie worden toegepast. Natuurlijk besef ik mij tijdens het typen van de laatste opmerking dat dit ook een beetje op het randje is. Misschien wel appels met peren vergelijken. Wat ik alleen zou willen aanmerken is dat met het beoordelen van een foto niet kan worden gezien met welk beeldformaat de foto is gemaakt. De kwaliteit van een foto hangt af van zoveel andere aspecten.
Ik besef mij dat ik de nu een hele brede discussie opzet waar eigenlijk geen goed antwoordt op te geven is. Wellicht is het daarom meer zinvol om een ander veel gebruikt argument te beantwoorden. “Het detail niveau van een FX camera veel hoger is dan een DX body” dit wordt middels dit filmpje behoorlijk onderuit gehaald.

Komt dit nu doordat er met de D500 een enorm goede camera op de markt gebracht is. Wanneer ik de D500, D750 en D810 met elkaar vergelijk lees ik in de verschillen eigenlijk in de D500 ten opzichte van de andere 2 modellen een geheel nieuwe generatie camera body met een hoop nieuwe ‘features’.
Even voor de goede orde ik probeer niet te ontlokken dat iedereen de D500 gaat aanprijzen ik vind het gewoon een hele moeilijke keuze, waarbij verschillende test-/vergelijking sites misschien een vertekend beeld geven.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do nov 17 2016 8:51 am

Leon1973 schreef: Om bij benadering de zelfde compositie te krijgen zal dus bij een DX camera een ander (verder gelegen) standpunt worden genomen of een ander objectie worden toegepast.
Omdat het perspectief uitsluitend wordt bepaald door het opnamestandpunt, kun je alleen maar dezelfde compositie krijgen door het toepassen van een ander objectief/brandpuntsafstand. Dit betekent dus voor DX een objectief met een korter brandpunt. Vanwege het verschil in brandpuntsafstand moet je tevens een correctie van de diafragma-opening toepassen om tot dezelfde scherptediepte te komen.
Jur

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do nov 17 2016 9:11 am

Leon1973 schreef:“Het detail niveau van een FX camera veel hoger is dan een DX body”
Detailniveau zit per definitie in pixelformaat/dichtheid en niet in sensorformaat. Er wordt dus niets onderuit gehaald, omdat dat ook nooit zo geweest is :wink2:

De crux hier zit inderdaad in het opnamestadpunt. Als een Dx sensor al een hogere pixeldichtheid heeft, en je moet het Fx beeld ook nog eens gaan bijcroppen om dezelfde beeldhoek te krijgen, dan zit je dus een (in het filmpje dat jij aanhaalt) 21Mp beeld te vergelijken met een 9Mp beeld. Logisch dat de Dx een hoger detailniveau laat zien...

Voor hoge ISO geldt hetzelfde, en precies de reden dat veel sportfotografen met 'extreem' lange lenzen schieten terwijl resolutie het vaak ook wel toelaat om een beetje bij te croppen als ze korter glas gebruiken; de relatieve afmeting van je ruis wordt groter als je het beeld vergroot (wat je uiteindelijk doet bij een crop) dus in die zin heeft brandpunt indirect soms wel degelijk invloed op de isoprestaties van een body-lenscombinatie.

Juist daarom valt de 'overstap' veel fotografen vaak tegen. Ga je bijvoorbeeld van een Dx body met een 70-200mm naar een Fx body met een 70-200mm dan ontkom je niet aan croppen voor een gelijke beeldhoek en zou je dus eigenlijk een 300mm erbij moeten kopen. :wink:

Wat mij betreft valt en staat de keuze voor Fx en Dx bij goed glaswerk.
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”