Hulp gevraagd Portretfotografie
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hulp gevraagd Portretfotografie
Beste Leden,
Een hele goedenmiddag.
Graag wil ik voor de volgende kwestie om jullie advies vragen. Ik heb zelf een Nikon D3200 met AFS DX 18-105 mm VR, oftewel de standaard bijgeleverde lens.
Ik wil met deze camera graag zo professioneel mogelijk portretfotografie gaan beoefenen. Of sterker nog, het moet slagen voor een belangrijke opdracht.
Nu ben ik zelf niet bepaald een expert en bij deze vraag ik u de beste tips en tricks bij het maken van de perfecte portretfoto met enkel deze uitrusting. (Afgezien van het standaard portetprogramma welke ik niet bijzonder vind qua resultaat.
Mijn dank is groot!
Vriendelijke groet, Renier
Een hele goedenmiddag.
Graag wil ik voor de volgende kwestie om jullie advies vragen. Ik heb zelf een Nikon D3200 met AFS DX 18-105 mm VR, oftewel de standaard bijgeleverde lens.
Ik wil met deze camera graag zo professioneel mogelijk portretfotografie gaan beoefenen. Of sterker nog, het moet slagen voor een belangrijke opdracht.
Nu ben ik zelf niet bepaald een expert en bij deze vraag ik u de beste tips en tricks bij het maken van de perfecte portretfoto met enkel deze uitrusting. (Afgezien van het standaard portetprogramma welke ik niet bijzonder vind qua resultaat.
Mijn dank is groot!
Vriendelijke groet, Renier
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd Portretfotografie
Mag ik je vragen waarom je zo'n opdracht op de hals haalt als je er niet aan toe bent?
- gijs sandberg
- Clublid
Renier,
Eens met Patrick.
re: zo... mogelijk, moet slagen, één Nikon, niet bepaald, prefecte.
Als ik die sleutelwoorden op een rijtje zet trek ik slechts één conclusie: niet aan beginnen.
Groeten, Gijs
Eens met Patrick.
re: zo... mogelijk, moet slagen, één Nikon, niet bepaald, prefecte.
Als ik die sleutelwoorden op een rijtje zet trek ik slechts één conclusie: niet aan beginnen.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo dec 14 2016 9:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- justme
- Forumlid
Wie heeft je deze opdracht gegeven, is voor mij de hamvraag in reactie op de reacties hierboven!
-
- Clublid
- Contacteer:
Bij professionele portretfotografie valt en staat bij goed licht, daarom maak je dan vrijwel altijd gebruik van kunstlicht. Niet omdat je geen goede portretten onder natuurlijk licht kunt schieten, maar omdat je dat laatste niet kunt regiseren en je afhankelijk bent van het weer. Dat is niet professioneel (er zijn uitzonderingen op die regel uiteraard)
In principe kun je met elke camera en lens professionele foto's maken, als je kunstlicht gaat gebruiken en gewoon scherpe platen wilt dan kun je eenvoudig op iso100-f/11-1/125 werken en dan maakt de gebruikte lens meestal niet bijster veel uit.
In principe kun je met elke camera en lens professionele foto's maken, als je kunstlicht gaat gebruiken en gewoon scherpe platen wilt dan kun je eenvoudig op iso100-f/11-1/125 werken en dan maakt de gebruikte lens meestal niet bijster veel uit.
Fin.
- Highlander
- Forumbeheerder
Ik zou beginnen met de camera op een statief en een plek op te zoeken waar je voldoende licht hebt en een rustige, liefst egale achtergrond.
Camera op M en dan een diafragma van f 5.6 en daar kies je een sluitertijd bij die past bij een juiste belichting.
De mensen die je moet fotograferen zet je zo'n twee meter voor de achtergrond.
Scherpstellen doe je op de ogen.
Op deze manier moet je normaalgesproken wel met een redelijke foto naar huis gaan.
Maar zoals de heren hierboven al aangeven, het is niet niks waar je aan begint
Succes
Camera op M en dan een diafragma van f 5.6 en daar kies je een sluitertijd bij die past bij een juiste belichting.
De mensen die je moet fotograferen zet je zo'n twee meter voor de achtergrond.
Scherpstellen doe je op de ogen.
Op deze manier moet je normaalgesproken wel met een redelijke foto naar huis gaan.
Maar zoals de heren hierboven al aangeven, het is niet niks waar je aan begint
Succes
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Zie ik een klassieke situatie ?
Het is mensen opgevallen dat je een mooie camera hebt met een stevig lensje erop ?
Automatisch wordt gedacht dat je dan al geweldig kunt fotograferen en er zelfs klaar voor bent voor het grote werk, niet zelden wordt gedacht dat je zelfs een huwelijk kunt fotograferen ?
Je wordt gevraagd voor een opdracht en voelt je geeerd dat men jou vraagt.
Je enthousiasme en gedrevenheid zegt ja en de prijs ligt laag of je biedt je diensten zelfs voor niets aan ?
En dan komt de ellende.
Tja, ik heb wel toegezegd maar ben er toch niet helemaal zeker van wat ik precies moet doen ?
Komt het voorgaande je bekend voor dan kan ik je geruststellen, zo zijn heel veel fotografen begonnen.
Mijn advies is, maar daar ben je met het plaatsen van dit topic al begonnen, veel info inwinnen.
Sites bekijken, kijk naar poses, instellingen, hoe het licht valt op het model enz.
Blijft natuurlijk dat je ( nog ) wat tekort komt aan kennis en materiaal.
Mijn inziens doe je er goed aan de opdrachtgever een eerlijk beeld te geven van het feit dat je nog wat ervaring mist op dit gebied. En schept men niet te hoge verwachtingen. Dat geeft jou wat innerlijke rust en val je niet in een diep gat als de foto's wat tegenvallen.
Succes.
Tiny
Het is mensen opgevallen dat je een mooie camera hebt met een stevig lensje erop ?
Automatisch wordt gedacht dat je dan al geweldig kunt fotograferen en er zelfs klaar voor bent voor het grote werk, niet zelden wordt gedacht dat je zelfs een huwelijk kunt fotograferen ?
Je wordt gevraagd voor een opdracht en voelt je geeerd dat men jou vraagt.
Je enthousiasme en gedrevenheid zegt ja en de prijs ligt laag of je biedt je diensten zelfs voor niets aan ?
En dan komt de ellende.
Tja, ik heb wel toegezegd maar ben er toch niet helemaal zeker van wat ik precies moet doen ?
Komt het voorgaande je bekend voor dan kan ik je geruststellen, zo zijn heel veel fotografen begonnen.
Mijn advies is, maar daar ben je met het plaatsen van dit topic al begonnen, veel info inwinnen.
Sites bekijken, kijk naar poses, instellingen, hoe het licht valt op het model enz.
Mijn inziens doe je er goed aan de opdrachtgever een eerlijk beeld te geven van het feit dat je nog wat ervaring mist op dit gebied. En schept men niet te hoge verwachtingen. Dat geeft jou wat innerlijke rust en val je niet in een diep gat als de foto's wat tegenvallen.
Succes.
Tiny
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
En ga vooral oefenen. Met vrienden bijvoorbeeld. Goed kijken wat wel en niet werkt. Kritische zijn!
-
- Clublid
- Contacteer:
Je tips zijn prijzenswaardig maar wat mij betreft ontkom je er niet aan om danwel goed daglicht te hebben of danwel kunstlicht te gebruiken. Flits of aanwezige lampen.Highlander schreef: Camera op M en dan een diafragma van f 5.6 en daar kies je een sluitertijd bij die past bij een juiste belichting.
Daglicht kun je niet op vertrouwen maar is je beste optie/redding. Dus model langs het raam positioneren en windowlight gebruiken. Indien het donker is buiten heb je dan dus een probleem.
Om een beetje zekerheid op een onbewegon foto te hebben zou ik zeker 1/125 aanhouden als sluitertijd. Dit omm eigen beweging te voorkomen èn de beweging van het model. Doe voor de grap maar eens een lichtmeting bij f/5.6 en 1/125 binnen als het buiten donker is en de lampen aan zijn. Dan gaat je ISO echt al naar waardes die onbruikbaar zijn op een D3200
Daarnaast wordt een goed portret vooral gekenmerkt door een goede kwaliteit belichting en niet eens zozeer om een goede hoeveelheid aanwezig licht. Dat kun je oplossen door aanwezige lampen goed te positioneren (of het model goed te positioneren tov de lampen. Of je moet flitsen, in dit geval dus met de ingebouwde flitser (voorwaarde in openingspost).
De ingebouwde flitser recht op je portret vuren is geen optie. Zeker niet als je verticaal schiet. Die zul je moeten bouncen, een bouncekaart kan dan een uitkomst zijn. Allemaal niet eenvoudig, doch niet onmogelijk.
Fin.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat het belangrijkste is een goede relatie met het model aan te gaan. Anders helpt geen enkele apparatuur of belichting (geldt ook voor de weinige portretten (vooral pasfoto's ..) die ooit van mij gemaakt zijn).
Een goed portret is fototechnisch misschien bagger .... het gaat om de emotie en de persoonlijkheid die er uit blijkt.
Lachen, verbinding, beweging ... wat je (en het model) maar wil uitdrukken. Of moet het een pasfoto worden (daarvoor gelden specifieke eisen)? Denk het niet!
Groet, Henk.
Een goed portret is fototechnisch misschien bagger .... het gaat om de emotie en de persoonlijkheid die er uit blijkt.
Lachen, verbinding, beweging ... wat je (en het model) maar wil uitdrukken. Of moet het een pasfoto worden (daarvoor gelden specifieke eisen)? Denk het niet!
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Highlander
- Forumbeheerder
Helemaal mee eens Vincent, daarom zou ik ook een statief adviseren, kan je net een stop schelen.
Wat je nog kan doen om het licht wat te sturen is gebruik maken van zo'n kleed met zilverfolie erop wat ze gebruiken voor het afdekken van het voorruit van een auto.
Maar misschien kan ts wat meer vertellen over de locatie en wat de bedoeling is ?
Wat je nog kan doen om het licht wat te sturen is gebruik maken van zo'n kleed met zilverfolie erop wat ze gebruiken voor het afdekken van het voorruit van een auto.
Maar misschien kan ts wat meer vertellen over de locatie en wat de bedoeling is ?
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik snap je verhaal en bedoeling, maar in de vraagstelling staat expliciet:henkk schreef:Een goed portret is fototechnisch misschien bagger .... het gaat om de emotie en de persoonlijkheid die er uit blijkt.
enzo professioneel mogelijk portretfotografie
Dat betekent wat mij betreft dat het technisch ook gewoon op orde moet zijn. Met name consequent goed beeld. Niet een paar slechte en dan ineens toevallig een goede.het maken van de perfecte portretfoto
Dat het technische deel niet het moeilijkste is daar ben ik het zeker mee eens, maar als de basis niet goed is dan maakt het verder niet uit hoe goed iemand er op staat, dan zal het nooit 'professioneel' of 'perfect' worden.
Fin.
- Brutus
- Clublid
Als je door het (soms wel erg) Amerikaans-commerciële heenkijkt, is The Grid van Scott Kelby een aanrader.jettiny schreef:
(ik heb er in de loop van de jaren veel van geleerd, iedere week is er een nieuwe aflevering)
Een aflevering die over portretfotografie gaat (foto's die kijkers hebben ingestuurd worden becommentarieerd) is bijvoorbeeld
http://scottkelby.com/if-youre-serious- ... atch-this/
Succes!
Groet,
Bert
Bert
- DannySan
- Clublid
Ik wil ook wel mijn '2 cents' (om in de Scott Kelby taal te blijven) toevoegen
Die link verwijst naar een uitzending waarin onder andere Joe McNally zit; dat is een van de Amerikaanse 'legenden' op portret-fotografie (net als Joel Grimes en nog wel anderen).
Allen hebben ook eigen sites/YouTube kanalen die bómvol tips en trucs staan, maar 'zien doen' is nog niet altijd 'zelf ook zo doen' natuurlijk.
Ik ben zelf meer fan van Dani Diamond, Peter Coulson en Peter Hurley, en daar heb (en haal) ik ook veel inspiratie uit.
Terug naar de vraagstelling: met een D3200 en een 18-105 (die is volgens mij f/3.5-5.6) kun je prima een "perfecte portretfoto" maken.
Maar met een grote "maar".
Je moet voor jezelf dan de omstandigheden creeëren waarin je dat met de genoemde apparatuur ook kán.
Dat is dus met natuurlijk licht, het mooiste is een groot (hoe groter hoe beter) raam of een pui waarin veel licht binnenvalt. Nog mooier is een vitrage o.i.d. wat het licht difuus maakt.
Buiten kan ook, zolang je maar met licht werkt wat of difuus 'gemaakt' wordt of weerkaatst licht, geen direct licht).
Je gaat zelf met je rug naar de lichtbron staan, en dan ga je zoeken naar een plek voor je model waarbij het licht "mooi" of "naar wens" op je model valt.
Ook moet je zorgen dat er áchter je model niet teveel iets 'is' wat afleidt of het beeld 'vervuilt'. Je kunt dat deels oplossen door het model ver van een achtergrond te zetten; maar dat is puur afhankelijk van je locatie en de ruimte die je hebt.
En dan - zeker niet het minst belangrijk - het poseren van je model, wat wil jij overbrengen en hoe wil je de persoon portretteren?
Communiceer goed, en communiceer goed, en blijf communiceren; wat je wilt en hoe je het zou willen.
Qua 'sturing' werken sommige 'onorthodoxe' dingen ook prima hoor, bij een shot van de voorzijde is het mooi om het model zijn/haar voorhoofd richting de camera te 'duwen'; voelt raar maar lijkt goed.
Kijk ook wat iemand 'goede kant' is, dat kan ook een groot verschil maken!
De ogen een klein beetje 'dichtknijpen' (echt een béétje!) kan al een heel stuk zelfverzekerder overkomen, anders krijg je die 'hallo is er iemand thuis - blik'.
Neem een serieuze foto (of 2, of 15) maar probeer ook ontspanning te creeëren of zelfs een lach (een échte, niet en 'ga eens lachen lach').
Ik heb expres het onderwerp 'wat is een perfecte portretfoto' niet aangeraakt; dat is een discussie die gaat over smaak en doel...
En ik ga ervan uit dat je je camera goed genoeg kent om te weten wat die kan en - belangrijker - níet kan...
Succes, en laat je ons nog zien wat het geworden is?
*voorbeeld 1: een portret buiten, met alleen natuurlijk licht (niet mijn beeld, gemaakt door Dani Diamond)

*voorbeeld 2: wat doet 'een zelfverzekerde blik' met een portret? (zelfportret Peter Hurley)

*voorbeeld 3: portret binnen, natuurlijk licht en de juiste 'mood' passend bij omgeving en model (beeld gemaakt door Peter Coulson)

Die link verwijst naar een uitzending waarin onder andere Joe McNally zit; dat is een van de Amerikaanse 'legenden' op portret-fotografie (net als Joel Grimes en nog wel anderen).
Allen hebben ook eigen sites/YouTube kanalen die bómvol tips en trucs staan, maar 'zien doen' is nog niet altijd 'zelf ook zo doen' natuurlijk.
Ik ben zelf meer fan van Dani Diamond, Peter Coulson en Peter Hurley, en daar heb (en haal) ik ook veel inspiratie uit.
Terug naar de vraagstelling: met een D3200 en een 18-105 (die is volgens mij f/3.5-5.6) kun je prima een "perfecte portretfoto" maken.
Maar met een grote "maar".
Je moet voor jezelf dan de omstandigheden creeëren waarin je dat met de genoemde apparatuur ook kán.
Dat is dus met natuurlijk licht, het mooiste is een groot (hoe groter hoe beter) raam of een pui waarin veel licht binnenvalt. Nog mooier is een vitrage o.i.d. wat het licht difuus maakt.
Buiten kan ook, zolang je maar met licht werkt wat of difuus 'gemaakt' wordt of weerkaatst licht, geen direct licht).
Je gaat zelf met je rug naar de lichtbron staan, en dan ga je zoeken naar een plek voor je model waarbij het licht "mooi" of "naar wens" op je model valt.
Ook moet je zorgen dat er áchter je model niet teveel iets 'is' wat afleidt of het beeld 'vervuilt'. Je kunt dat deels oplossen door het model ver van een achtergrond te zetten; maar dat is puur afhankelijk van je locatie en de ruimte die je hebt.
En dan - zeker niet het minst belangrijk - het poseren van je model, wat wil jij overbrengen en hoe wil je de persoon portretteren?
Communiceer goed, en communiceer goed, en blijf communiceren; wat je wilt en hoe je het zou willen.
Qua 'sturing' werken sommige 'onorthodoxe' dingen ook prima hoor, bij een shot van de voorzijde is het mooi om het model zijn/haar voorhoofd richting de camera te 'duwen'; voelt raar maar lijkt goed.
Kijk ook wat iemand 'goede kant' is, dat kan ook een groot verschil maken!
De ogen een klein beetje 'dichtknijpen' (echt een béétje!) kan al een heel stuk zelfverzekerder overkomen, anders krijg je die 'hallo is er iemand thuis - blik'.
Neem een serieuze foto (of 2, of 15) maar probeer ook ontspanning te creeëren of zelfs een lach (een échte, niet en 'ga eens lachen lach').
Ik heb expres het onderwerp 'wat is een perfecte portretfoto' niet aangeraakt; dat is een discussie die gaat over smaak en doel...
En ik ga ervan uit dat je je camera goed genoeg kent om te weten wat die kan en - belangrijker - níet kan...
Succes, en laat je ons nog zien wat het geworden is?
*voorbeeld 1: een portret buiten, met alleen natuurlijk licht (niet mijn beeld, gemaakt door Dani Diamond)

*voorbeeld 2: wat doet 'een zelfverzekerde blik' met een portret? (zelfportret Peter Hurley)

*voorbeeld 3: portret binnen, natuurlijk licht en de juiste 'mood' passend bij omgeving en model (beeld gemaakt door Peter Coulson)

-
- Clublid
- Contacteer:
Dan zou ik op tijd beginnen want om 1500 wordt het al donkerder...DannySan schreef: Je moet voor jezelf dan de omstandigheden creeëren waarin je dat met de genoemde apparatuur ook kán.
Dat is dus met natuurlijk licht, het mooiste is een groot (hoe groter hoe beter) raam of een pui waarin veel licht binnenvalt.

Fin.