Copyright

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
arnold63
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Copyright

Bericht door arnold63 » wo feb 01 2017 10:32 pm

Hallo, ik heb een vraag over de optie om copyright in je foto`s op te nemen.
Nu heb ik zelf met Photoshop voor elkaar dat dit in een foto staat maar moet je dit voor elke foto steeds opnieuw doen of is er een manier om dit automatisch te doen?
Of gaat het alleen maar in Lightroom?
Alvast bedankt.
Nikon Z7II body \ Nikon Z MC 105mm f/2.8 VR S \ Nikon Z 50mm f/1.8 S \ Nikon Z 14-30mm f/4.0 S \ Nikon Z 24-120mm f/4.0 S \ Benro Master Series filterset

flickr

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Copyright

Bericht door ATOR » do feb 02 2017 1:33 pm

Het is mij niet duidelijk wat je precies wilt, metadata invoeren of een watermerk toevoegen? Wat het ook is, je kunt in PS een action maken die doet wat je wilt en die zou je met File->Automate->Batch op meerdere foto's tegelijk kunnen uitvoeren.

Je kunt je copyright metadata al in de camera laten wegschrijven. Daarnaast kun je in LR een uitgebreide metadata preset maken die je meteen bij het importeren op al je foto's toepast. Copyright metadata zou ik zo snel mogelijk als vast onderdeel van je workflow vastleggen. Niet achteraf pas bij het bewerken per foto, dat gaat mis.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do feb 02 2017 2:56 pm

...en als je het in Lightroom doet: denk eraan om telkens op 1 januari het jaar aan te passen.
Of @andere_meelezers: kan dat in Lr ook worden geautomatiseerd?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » do feb 02 2017 4:18 pm

Volgens mij is sinds 1989 het jaartal en het © teken helemaal niet meer nodig maar als iemand daarvoor naar een officiële bron kan verwijzen hoor ik het graag. Het is belangrijk dat er genoeg info in je file staat om de "ik wist niet dat er copyright op zat" claims beter van tafel te kunnen vegen.

Ik heb als copyright metadata alleen:
Copyright Status -> Copyrighted
Copyright -> mijn naam
Rights Usage Terms -> No reproduction in any form without prior, written permission.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr feb 03 2017 4:47 pm

@ATOR: het lag niet in mijn bedoeling vervelend over te komen. Ik wist niet beter dan dat het wel zo was. Tenminste, in de VS, waar meen ik het © teken is geboren.
Wat is er in 1989 dan gebeurd?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr feb 03 2017 10:57 pm

In Nederland geldt:
Copyright is granted automatically, without any (registration) formality, in the Netherlands, as it is in any other country that is party to the Berne Convention. This means that it is not necessary to include copyright indicators such as "copyright 2006". In fact, the word "copyright" has no legal meaning in the Netherlands.

Ze noemen de Berne Convention, een internationale copyright overeenkomst waar de US zich in 1989 bij aangesloten heeft. In de US was het tot die tijd verplicht om een Copyright Notice in de vorm van "© 1985 Fred Fotomaker", te zetten op je werk om copyright te kunnen claimen.

Het vermelden van een jaartal hoefde alleen in de US op werken tot 1989. Je kunt jezelf de jaarlijkse jaartalupdatesores dus besparen :thumbup:

HansdeJong
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door HansdeJong » vr feb 03 2017 11:07 pm

@ Ator: Ik ben nog maar kort (meer of minder serieus) actief met de fotografie. Maar ik ben dagelijks onder de indruk wat een grote hoeveelheid kennis aanwezig is! Chapeau!!
D5500, D7200, Nikkor 70-200 2.8 VRII; Nikkor 35 f 1.8; Nikkor 50 f 1.4; Tamron 90 Di Macro f2,8; SB5500

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » za feb 04 2017 12:58 am

ATOR heeft gelijk.

In sommige landen maakt het echt niet uit, maar in veel landen (zoals de VS) is een copyright notice niet geheel onbelangrijk. Ik heb er in mijn werk mee te maken gehad (geen grafisch materiaal, maar dat maakt veelal niet uit). De (c) is geheel niet verplicht, net zomin als het in een watermark zetten (in geval van foto's, dan is EXIF afdoende). Plaatsing is afhankelijk van het product echter niet geheel onbelangrijk.

NL/BE auteursrecht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht

In de VS (regels verschillen per land) zal een copyright notice in bepaalde situaties in je voordeel werken. Zo kan er een verschil zijn in de hoogte van vergoeding die je krijgt; als men een item gebruikt waar geen copyright op/in is vermeld is die lager dan wanneer dat wel het geval is. Men kan zich dan ook niet meer beroepen op 'innocent infringement', zeg maar onopzettelijk schenden van auteursrecht. Het verwijderen van een copyright notice is in sommige staten/situaties in de VS ook strafbaar. En in bepaalde landen zijn de regels weer anders.

VS Copyright: https://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_notice

Tenslotte verder vergemakkelijkt het de mogelijkheid van gebruikers om te achterhalen bij wie het auteursrecht/copyright ligt en om op die manier ook de mogelijkheid te krijgen.

De moraal van het verhaal: Plaats gewoon je naam in het copyright veld van de EXIF. Het is strict genomen niet meer nodig, maar als je foto's op internet zet gaan ze potentieel de hele wereld over. Bij infringement sta je in bepaalde landen bij een geschil dan 'voor op punten' en/of kun je een hogere vergoeding krijgen. En als mensen je materiaal op een nette manier willen gebruiken kunnen ze je dan ook vinden. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”