had ik beter de opzet flitser moeten gebruiken mijn metz 520af 1

Danny, waar haal je deze onwaarheden vandaan?DannySan schreef:Als de afstand tot je onderwerp meer is dan - pak 'm beet - 2 meter dan is je popup-flitser al niet meer te zien; en een opzetflitser houdt 1,5 meter verder ook al wel op.
Kennis en ervaring, en normaal reageren met een onderbouwing werkt beter dan maar een beetje gaan zitten toeteren of iets ergens op slaat rbfotorbfoto.nl schreef:Danny, waar haal je deze onwaarheden vandaan?DannySan schreef:Als de afstand tot je onderwerp meer is dan - pak 'm beet - 2 meter dan is je popup-flitser al niet meer te zien; en een opzetflitser houdt 1,5 meter verder ook al wel op.
Dit slaat namelijk totaal nergens op.
DannySan schreef:Kennis en ervaring, en normaal reageren met een onderbouwing werkt beter dan maar een beetje gaan zitten toeteren of iets ergens op slaat rbfoto
rbfoto.nl schreef:bij benadering redelijk in de buurt.
Kijk, en nú geef je tenminste een normale inhoudsvolle reactie; waarbij het jammer is dat je weer gaat lopen roepen dat het een onzinnige reactie is die nergens op slaat. Kennis heb je wellicht, sociale vaardigheden dan weer een stuk minder.rbfoto.nl schreef:Kennis en ervaring?
En dan durf je met droge ogen te beweren dat een opzetflitser maar een bereik heeft van 3,5 meter?
Ik vraag 't bewust omdat dit een compleet onzinnige reactie is die totaal nergens op slaat.
Stiekem hoopte ik dat je een foutje gemaakt had en jezelf zou corrigeren, maar als je zo stellig bent en je achter kennis en ervaring verschuilt en mij beticht van "dan maar een beetje gaan zitten toeteren", dan mag je met de billen bloot
Handige info! Ga dit zeker eens uitproberen ( mogelijk tijdens zwemlessen van zoontjerbfoto.nl schreef:
Direct flitsen met ISO 3200, f/5.6 en 1/125e geeft doorgaans een prima resultaat in een zwembad.
Als je dit doet met ISO 200, f/5.6 en 1/125e dan belicht je juist de voorgrond meer en de achtergrond wordt donkerder. Je richtgetal neemt enorm af en je flits doet niet wat je wilt.
Test 't maar eens een keer 's avonds in je huiskamer en zet achter in de kamer op de eettafel eens een teddybeer of iets wat als onderwerp kan fungeren. Sjoemel iets met diafragma en/of sluitertijd en zie hoe dat de foto laat veranderen.
Op feesten licht ik een hele zaal uit met 1 simpele opzetflitser die op -1,0 staat.
Hoe?
Door op ISO6400 te schieten met f/2.8 en 1/40e
Het omgevingslicht doet de rest en geeft nog sfeer weer. Zou ik dat doen met ISO 200, f/16 en 1/1000e, dan is het bereik inderdaad 3,5 meter.
Exact!djunclesam schreef:rbfoto.nl schreef:
Omgevingslicht is natuurlijk wel afhankelijk van de sluitertijd. Daardoor kun je zelf de balans tussen omgevingslicht en flitslicht bepalen (of zoals jij het noemt: nog wat sfeer geven)