Bericht
door ATOR » do aug 17 2017 10:42 am
Croppen is voor mij een goede manier om meer feel voor compositie te krijgen. De foto is al gemaakt, er is geen tijdsdruk meer, dus je hoeft je nergens meer druk om te maken behalve de compositie. In LR kun je non-destructief croppen en zoveel versies maken als je wilt. Je hebt dus alle rust en ruimte om te spelen zonder safe te hoeven zijn. Je hoeft het zeker niet te laten zien dus maak vooral ook slechte composities, kijk ze later terug en probeer te achterhalen waarom je ze slecht vindt.
Word je er bewust van hoe je blik over de foto heen gaat en op welk punt hij tot rust komt. Knijp je ogen bijna dicht en kijk naar de vlakverdeling, de balans van licht en donker. Kijk eens hoe de lijnen lopen. Zoom je foto uit tot postzegelformaat en kijk of de compositie overeind blijft. Beweeg je onderwerp eens naar de rand, experimenteer met negatieve ruimte.
Compositie vind ik zelf te complex om goed te kunnen leren tijdens het fotograferen. Het is iets waar ik nog lang over zal blijven leren. Dan is het lekker om thuis achter de computer alleen bezig te kunnen zijn met de compositie. Hopend dat ik dan over een tijdje in de hectiek van het fotograferen een beter oog voor compositie krijg.