Hoi hoi, graag gedaan hoor!
Het blijft natuurlijk een 'lastig' onderwerp; want je plaatst foto's van je neefje en dat is bij voorbaat al 'leuk'. Ik zag ze op Facebook ook maar wilde daar niet op reageren zo van 'hey, hoe kan het nou dat je kleurbalans zo alle kanten op zwaait' maar nu ik ze hier ook zag: toch maar even reageren.
Als eerste en belangrijkste: De popup-flitser vind ik zelf de meest overbodige en nutteloze toevoeging op een wat serieuzere spiegelreflex (mijn mening dan, ik weet dat deze ook kan worden gebruikt in command-functies e.d. maar daar gaat dit topic natuurlijk niet over). Het is een best krachtige (op de korte afstand) maar ook héle kleine (had ik al héle kleine gezegd?) lichtbron dus je krijgt een enorm felle kleine 'knal' van licht op je onderwerp.
Alle 'subtiliteit' gaat meteen weg, het gezicht is bijkans 'platgeflitst' en alle onvolkomendheden van iemand gezicht worden enorm benadrukt...
Daarom ben ik fan van opzetflitsers (en natuurlijk ook 'groter' licht, maar dat heb ik niet want dat laten mijn financiën niet toe haha) want die kun je ómdraaien, of naar links/rechts richten.
Zo ga je werken aan 'bounce-flash' (weerkaatsende flits). Dat is de meeste makkelijke manier om met een opzetflitser een veel beter resultaat te krijgen, omdat de flitsoppervlakte enorm vergroot wordt.
Zie het als een mega-softbox zonder softbox, daardoor krijg je een veel natuurlijker 'look' over je foto's.
De witbalans is soms ook wel tricky, ik kan me voorstellen dat je in het 'speeltoestelland' waar je was veel gele/blauwe/rode vlakken/palen en matten had; dus je kleurbalans gaat dan ook alle kanten op 'stuiteren' maar dat is geen probleem zolang je in RAW fotografeert.
Foto 2 zou een goede foto zijn om als basis te nemen, omdat er weinig storende invloeden lijken te zijn (behalve dan de flits

) en zodra je daar de 'goede' temperatuur hebt vastgesteld kopieer je die door naar alle andere beelden.
Je kunt nog tegenkomen dat er 1 of 2 beelden zijn die dan niet lijken te kloppen (omdat bijvoorbeeld net op dat punt de zon binnenvalt door een raam ofzo) maar dan kun je een klein beetje tweaken.
Ik werk niet met 'vaste' getallen voor witbalans, dat werkt voor mij net zo min als vaste getallen voor sluitertijd/ISO/diafragma & co.
Over 'bounce-flash' heb ik in het begin veel geleerd van de fotograaf Neil van Niekerk (een geweldige spreker/instructeur) die ook een actief fotografieblog - Tangents - en een Facebook-forum onderhoudt.
Onderstaand voorbeeld is van hem, het toont feilloos aan wat er gebeurt door alleen maar je opzetflitser naar voren te laten wijzen (linkerkant) en 180 graden om te draaien (rechterkant).