VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor WillyEef » za sep 15 2018 10:20 pm

Beste mede Nikon-fotografen,

Zijn er mensen die ook problemen hebben met de VR van de Nikon AF-S 70-300 mm lens? Na ca. 2-3 jaar gebruik, begint bij het focusseren de VR lens hoorbaar te rammelen/schudden en scherpstellen is op dat moment onmogelijk. Na een paar seconden stopt dit "'gerammel"" en kan alsnog scherp gesteld worden. Voor sport- en ""wild-life""- fotografie natuurlijk ondoenlijk en onbruikbaar.

Voor de goede orde: voor de foto-shot: 1-camera aan; 2- VR op normaal;
na de foto-sessie: 3- VR off; 4- camera uit. (mede op

Ben inmiddels aan mijn derde 70-300 mm lens (ditmaal een AF-P lens) omdat reparatie van de VR tussen € 350-400,- kost.

WillyEef.
WillyEef

Forumlid

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor D.Sauer » vr sep 28 2018 8:59 pm

Ik heb dit ook sinds deze zomer. Het opbjectief ook op andere body geprobeerd maar ook daar hetzelfde probleem. Conclusie: het zit in het objectief. Mijn idee is het objectief mee te nemen naar de Nikon clubdag en daar navraag te doen. Tenzij Nikon dit leest en eerder met een oplossing komt.
\
http://picasaweb.google.nl/Dick1273
Nikon D300s met wat NAS-bevredigende toebehoren.
D.Sauer

Clublid

Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: VR problemen met de Nikon AF-S 70-300 mm lens

Berichtdoor JurjenF » za sep 29 2018 2:07 pm

Heb dat gedoe ook eens met een Sigma 150-500 en later met de 120-400 ondervonden....De reden, zegt men, is dat je in principe de VR uit moet zetten en daarna pas de camera uit. Maar later spreekt men het weer tegen en zegt dat je even een seconde moet wachten en daarna de camera 'gewoon' uit kan zetten zonder schade. De reden is dat het VR element even de tijd nodig heeft om in de ruststand te komen. Als dat niet het geval is dan kan er schade ontstaan aan de vergrendeling en dan rammelt het element. Na reparatie van de 120-400 in de garantietijd destijds bleek er idd een vergrendelingspal te zijn losgekomen. (de 150-500 'repareeerde' uit zichzelf en heeft na die ene keer geen problemen meer gehad).
Het gekke is dat in de beschrijving van mijn Panasonic er niets over vermeld is (stabilisatie in de body en in de lens). Dus wie het echt weet mag het zeggen. Ik vrmoed toch dat de techniek in de loop der jaren sterk verbeterd is en 'speciale maatregelen' niet meer nodig zijn.
JurjenF

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Terug naar “Telezoom”