Pagina 1 van 5
Nikon Nikkor 15mm f/3.5 AI-s, specifiek vraagje
Geplaatst: ma jan 14 2008 10:03 pm
door a90
Ik ben we wat aan het verdiepen in groothoek. Nu heb ik er zelf eentje gekocht (14-24) en die werkt erg goed. Je ziet wel dat de lijnen wat afbuigen bij 14/15/16mm maar voor zover ik groothoek ken is dat te verwachten.
Nu las ik onlangs een post van een foto die gemaakt is met genoemd 15mm objectief. En tot mijn verbazing was de vertekening helemaal niet zo prominent aanwezig. Nu schijnt het door dit objectief te komen die speciaal ontworpen is om geen vertekening te geven.
Hierbij de foto:
Is er iemand die genoemd objectief kent ? en waarom deze niet vertekend (of minder dan huidige objectieven), en waarom nu niet alle objectieven niet zo zijn ?
Dit las ik bij ome Ken:
It is rare among Nikkor wide-angles because it is one of only about two lenses that is free from barrel distortion. That means that straight lines stay perfectly straight in the image, and don't bend out ever so slightly as they do with most of the other wide angles and zooms.
Hij is overigens flink aan de prijs en ziet er zo uit:
hier is ook nog wat te vinden.
Ik ben benieuwd of iemand deze kent en me kan uitleggen hoe dat nou zit met die vervorming

Geplaatst: ma jan 14 2008 10:07 pm
door Cees
Gave foto! Hans zal er vast meer over kunnen vertellen.
Groet, Cees

Geplaatst: di jan 15 2008 6:51 am
door gijs sandberg
Beste A ,
Iedere groothoeklens (exclusief fish-eyes) wordt ontworpen op een minimum aan vertekening.
Bij vaste brandpuntsafstanden lukt dat (zeker bij Nikon) meestal heel aardig.
Echter bij (betaalbare) zoomlenzen is vertekening meestal onvermijdelijk.
Een budget-lens die ik vorig jaar te leen had, was al in de (DX) zoeker te betrappen op diverse vormen van vertekening.
In dit digitale tijdperk is de relevantie van vertekening iets minder dan op film, maar de fotograaf wordt wel afhankelijk van de goede werking en beshcikbaarheid van de benodigde software (bv Capture NX).
Groeten, Gijs
Geplaatst: di jan 15 2008 7:00 am
door mikemix
Fraaie plaat hierboven.
Misschien dat meneer de Klerk wat meer over dit objectief weet te vertellen.
Overigens vind ik die 14-24 ook heel fraai scoren, uiteraard moet wel het objectief goed horizontaal worden gehouden.
Weet dat de AF20mm die ik heb gehad veel meer last had en dat voor een prime.
Ik ga er voor het gemak dan ook even uit dat hierboven niet met het beeld is "gerommeld".
Geplaatst: di jan 15 2008 7:42 am
door Marten
A90, wat voor vertekening bedoel je?
Gaat het hier om perspectivische vertekening, (Mikemix wijst op het al dan niet horizontaal houden) ) of om ton/kussenvormige vertekening (Gijs, wijst op CaptureNX) ?
CNX kan geen perspectivische vertekening corrigeren, wel ton en kussenvormige vertekening
Geplaatst: di jan 15 2008 8:05 am
door Hans Braakhuis
zag toevallig dat dit objectief in de opruiming is bij die twentse konijnen fokker.
Bij Nikon kent men 2 soorten vertekenings vrij
goedkoop, dan is de horizon als deze recht in het midden staat, recht, ook een lantaarnpaal in het midden blijft recht.
duur, alles blijft vertekeningsvrij, mits men er ook recht voor staat en de camera recht houdt.
Dit heb ik met een 20 mm, kort wel eens gewerkt met de 18 en de 14 , die dat ook hebben. Een 16mm (net als de 10,5DX) hoort weer tot de eerste goedkope soort. De 16 wordt ook wel een fish eye genoemd, terwijl de 15 een extreme groothoek is.
Kijk hier eens:
http://www.16-9.net/lens_tests/15mm_2/s ... n15f4.html
Nikon heeft ook een 12-24
Geplaatst: di jan 15 2008 8:59 am
door Javelin
Ik heb sedert de jaren tachtig dit 15mm objectief, en gebruikte het vooral voor interieuropnames.
Vertekening met het blote oog niet zichtbaar!
Door de cropfactor werd het echter een lomp 22mm objectief
Zodra ik mijn D3 binnen heb kan ik het weer echt gebruiken.

Geplaatst: di jan 15 2008 8:59 am
door emdeklerk
Dat Nikon twee soorten vertekening kent is voor mij geheel nieuw. Qua vertekening zijn er maar twee soorten objectieven: met en zonder. Lees: goedkope "k*tlenzen" en duurdere professionele objectieven.
Zoals elders geciteerd heeft Nikon twee groothoekobjectieven die vrijwel vertekeningsvrij zijn: de 2,8/28 en de 3,5/15. En dan de PC-Nikkors natuurlijk.
Een zoomobjectief (vaak het vleesgeworden compromis) is bijna per definitie nooit vertekeningsvrij. Wie denkt met welk groothoekzoomobjectief dan ook architectuuropnamen te kunnen maken houdt zichzelf voor de gek.
Er is op dit forum de laatste tijd wel wat geschreven over de voors en tegens van vastbrandpunt versus zoom in het groothoekbereik.
Zoekfunctietje, zal zelf ook nog even zoeken.
Succes, groet, E.M. de Klerk
Geplaatst: di jan 15 2008 8:59 am
door a90
Bedankt allen voor de waardevolle input. ik bedoelde de vertekening die op de volgende foto te zien is (zie de pilaar rechts die schuin naar lins boven loopt). Ik heb naar aanleiding van jullie input het idee dat ik de perspectivische vertekening bedoel doordat ik de horizon niet in het midden van de foto heb gehouden zoals Hans en Mikemix aan hebben gegeven.
Een ander aspect van de tonvormige vertekening zou dus zijn dat groothoeken in principe wel goed vertekeningsvrij te krijgen zijn maar dat dit veel ingewikkelder is om te maken ? (en dus durder) De nieuwe 14-24 bijvoorbeeld kost minder dan de 15mm prime van 25 jaar oud en dat begreep ik niet helemaal.
(had hem ook bij konijn gezien idd, maar vooralsnog 1500 eur in de opruiming

)

Geplaatst: di jan 15 2008 9:37 am
door Marten
Perspectivische vertekening kan de fotograaf beïnvloeden door de camera te kantelen om de horizontale as.
Ton en kussenvormige vertekening niet. Vandaar het onderscheid.
Maar het gaat hier dus om de perspectivische vertekening.
Zelfs mijn oude 24 mm. 2.8 had dat al. Door sommige fotografen zelfs "gebruikt" uit artistieke overwegingen.
Geplaatst: di jan 15 2008 9:50 am
door emdeklerk
a90:
"De nieuwe 14-24 bijvoorbeeld kost minder dan de 15mm prime van 25 jaar oud en dat begreep ik niet helemaal."
Die 14-24mm vertekent dan ook...
(Maar een heel klein beetje kort door de bocht... zelfs ik zie de 14-24 niet als een k*tlens.)
Effe een geintje tussendoor, meneer Sonnenberg...
E.M. de Klerk
Geplaatst: di jan 15 2008 10:05 am
door emdeklerk
Zie, voor de vertekening van de 14-24mm ook dit testrapport (met dank aan Marten, die het plaatste in het topic over de D3,
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=6522
zie pag. 3, posting 6 en verder):
http://www.letsgodigital.org/html/revie ... fotos.html
Eerste pagina, onderste rij, middelste foto. Plafondfoto genomen op 15mm.
E.M. de Klerk
Geplaatst: di jan 15 2008 11:15 am
door a90
Toch wel boeiend om te zien dat sommige van die 'oude' objectieven nog steeds niet zijn ingehaald door de tijd. De 58mm Noct is er wat mij betreft ook zo eentje, uniek in zijn soort en geen opvolger van gemaakt.
Geplaatst: di jan 15 2008 11:29 am
door emdeklerk
Javelin over de 15mm:
"Door de cropfactor werd het echter een lomp 22mm objectief"
Tsja, DX maakt meer kapot dan je lief is...
met een variant op een populaire anti-alcoholcampagne, in de categorie "meneer Sonnenberg".
Vrolijke groet, E.M. de Klerk
Geplaatst: di jan 15 2008 12:05 pm
door a90
Cropfactor doe ik niet meer aan
