Moeten is een groot woord. Het past vaak goed, temeer daar kleur vaak afleidt van je onderwerp. En op straat heb je daar niet altijd invloed op; voor je het weet rijdt er bijvoorbeeld een rode of oranje auto in de achtergrond voorbij die totaal niet ter zake doet maar wel de aandacht trekt. Of loopt er iemand met een fel shirtje. Of de rode banners op de Dam met World Press Photo 2020. Of de shirts in de achtergrond bij dat stel met dat sjaaltje; die trokken de aandacht weg van het stel in de voorgrond.
Dat was hier veelal niet het geval. Ik had gewoon zin in zwart-wit en de foto's leenden zich er ook goed voor. Een paar beelden heb ik in kleur gehouden omdat ze in zwart-wit juist niet uitkwamen wat mij betreft. Het meisje met de duiven had ik daar trouwens ook bij zitten, maar omdat ik al zoveel zwart-wit had heb ik die toch maar omgezet, wat ook prima kon.
Ik heb trouwens ook dagen dat zwart-wit wat betreft omgeving en foto's juist niets toevoegt of gewoon niet gunstiger uitvalt en dan doe ik de omzetting ook niet...
Twee voorbeelden van zondag in kleur:
8. Uitleg lijkt me niet nodig...
PP_20200726_141024 by
Patrick Put, on Flickr
9. Deze dame viel bijna weg in zwart-wit. Dus maar in kleur gehouden.
PP_20200726_135952 by
Patrick Put, on Flickr