Pagina 1 van 3
Hou probleem met scherpstellen
Geplaatst: do jan 31 2008 11:06 am
door Maud
Allen,
Ik blijf met het probleem dat mijn camera niet goed kan scherpstellen of dat de fotograaf de instellingen fout heeft

.
Welke instellingen moet ik gebruiken voor niet snel bewegende beelden dus de meest gangbare foto's.
Ik heb het volgende ingesteld;
AF-S
Scherpstelveld - automatisch veld A
Lichtmeetmethode op breed
Zie het resultaat gemaakt met nieuwe 50mm 1.8 die toch scherp zou moeten zijn. Even wat simpele test shotjes gemaakt..
1 Een klok die echt niet beweegt
ISO 125 - f3.2 - 0.5 sec
2 bloemen in een mandje (voorste gedeelte wel maar een klein stukje)
ISO 125 - f1.8 - 1/30sec
3 manlief is zo onscherp als het maar zijn kan
ISO 125 - f1.8 - 1/30sec
please help me..
Geplaatst: do jan 31 2008 11:13 am
door a90
Je sluitertijden zijn veel te lang. De klok is een halve seconde en de bloem en echtgenoot beiden 1/30e. en dat is aan de lange kant waardoor de beweging die je zelf maakt of het object heeft er voor zorgt dat de foto onscherp wordt.
Overigens is het ook aan te raden niet op de meest uiterste stand van het diafragma foto's te maken. De laatste 2 zijn op F1.8 gemaakt
Geplaatst: do jan 31 2008 11:25 am
door MvBoetzelaer
Kun je de opname-informatie erbij zetten?
Sluitertijd, diafragma, ISO-waarde, gebruikt objectief, instellingen voor beeldontwikkeling? Dat geeft ons al veel meer houvast.
Een sluitertijd van 1/30 is (zonder VR) niet goed uit de hand te nemen. Probeer eens wat foto's te maken op 1/100 of nog korter.
Foto 2 is een prachtig voorbeeld van scherptediepte: een objectief is niet oneindig scherp. Daarom moet je ook scherpstellen op een bepaald punt. Afhankelijk van de grootte van je diafragma, de brandpuntsafstand en je scherpstelafstand heb je een groter of kleiner bereik waarin de foto scherp is. Foto 2 is een duidelijk voorbeeld van dichtbij scherp stellen. Dit is het meest krachtige instrument om weinig scherptediepte te krijgen. Voor een foto die meer scherptediepte heeft zul je dus:
a. wat verder van het onderwerp af moeten gaan staan
b. de diafragma-opening verkleinen (= hoger f-getal kiezen) naaf f8, f11 of nog hoger.
Scherptediepte is een heel krachtig instrument om mooie en spannende foto's te maken.
Heel veel fotoplezier!
Groeten,
Marnix
Geplaatst: do jan 31 2008 11:32 am
door Franklin
Hey Maud,
Je zou eens kunnen proberen om de camera op een statief te plaatsen en exact dezelfde instellingen mee te geven als de foto van de klok. (mooi is hij nietwaar, ik heb er ook zo een!)
Je kunt dan nagaan of er iets aan de camera of aan het objectief mankeert. Daarmee kun je in ieder geval iets uitsluiten of bevestigen dat er iets aan de apparatuur mankeert.
Blijft dan nog de vastheid van de hand over. Zeker met deze sluitertijden.
Ik dacht me te herrinneren dat deze lens het beste presteert tussen de f8 en f11.
Groet, Franklin.
Geplaatst: do jan 31 2008 11:34 am
door Franklin
MvBoetzelaer schreef:Kun je de opname-informatie erbij zetten?
Sluitertijd, diafragma, ISO-waarde, gebruikt objectief, instellingen voor beeldontwikkeling? Dat geeft ons al veel meer houvast.
Een sluitertijd van 1/30 is (zonder VR) niet goed uit de hand te nemen. Probeer eens wat foto's te maken op 1/100 of nog korter.
Foto 2 is een prachtig voorbeeld van scherptediepte: een objectief is niet oneindig scherp. Daarom moet je ook scherpstellen op een bepaald punt. Afhankelijk van de grootte van je diafragma, de brandpuntsafstand en je scherpstelafstand heb je een groter of kleiner bereik waarin de foto scherp is. Foto 2 is een duidelijk voorbeeld van dichtbij scherp stellen. Dit is het meest krachtige instrument om weinig scherptediepte te krijgen. Voor een foto die meer scherptediepte heeft zul je dus:
a. wat verder van het onderwerp af moeten gaan staan
b. de diafragma-opening verkleinen (= hoger f-getal kiezen) naaf f8, f11 of nog hoger.
Scherptediepte is een heel krachtig instrument om mooie en spannende foto's te maken.
Heel veel fotoplezier!
Groeten,
Marnix
De exif zit in de foto. Als je opanda of zo installeerd dan kun je die info met 2 muisklikken opvragen.
Geplaatst: do jan 31 2008 11:35 am
door Warner
Maud,
Je moet je ISO verhogen zodat je een snellere sluitertijd kunt nemen. Je moet bij een 50mm objectief op een DX camera uitgaan van 1.5 x je brandpunt als sluitertijd die nog net is te doen los uit de hand. Dus voor 50 mm 1/75 of iets wat daar voorbij het eerst mogelijk is. Eigenlijk heb je dus niet genoeg licht.
Succes!
Geplaatst: do jan 31 2008 11:35 am
door Maud
MvBoetzelaer schreef:Kun je de opname-informatie erbij zetten?
Sluitertijd, diafragma, ISO-waarde, gebruikt objectief, instellingen voor beeldontwikkeling? Dat geeft ons al veel meer houvast.
Een sluitertijd van 1/30 is (zonder VR) niet goed uit de hand te nemen. Probeer eens wat foto's te maken op 1/100 of nog korter.
Foto 2 is een prachtig voorbeeld van scherptediepte: een objectief is niet oneindig scherp. Daarom moet je ook scherpstellen op een bepaald punt. Afhankelijk van de grootte van je diafragma, de brandpuntsafstand en je scherpstelafstand heb je een groter of kleiner bereik waarin de foto scherp is. Foto 2 is een duidelijk voorbeeld van dichtbij scherp stellen. Dit is het meest krachtige instrument om weinig scherptediepte te krijgen. Voor een foto die meer scherptediepte heeft zul je dus:
a. wat verder van het onderwerp af moeten gaan staan
b. de diafragma-opening verkleinen (= hoger f-getal kiezen) naaf f8, f11 of nog hoger.
Scherptediepte is een heel krachtig instrument om mooie en spannende foto's te maken.
Gegevens erbij gezet.
Zo zie je maar weer dat je aan elke lens moet wennen..
Geplaatst: do jan 31 2008 11:42 am
door Maud
Franklin schreef:Hey Maud,
Je zou eens kunnen proberen om de camera op een statief te plaatsen en exact dezelfde instellingen mee te geven als de foto van de klok. (mooi is hij nietwaar, ik heb er ook zo een!)
Je kunt dan nagaan of er iets aan de camera of aan het objectief mankeert. Daarmee kun je in ieder geval iets uitsluiten of bevestigen dat er iets aan de apparatuur mankeert.
Blijft dan nog de vastheid van de hand over. Zeker met deze sluitertijden.
Ik dacht me te herrinneren dat deze lens het beste presteert tussen de f8 en f11.
Geweldige klok, doet tie het bij jouw nog? De buren houden zo van mijn klok

, ikhoor het al geeneens meer.
Vanmiddag zal ik foto maken van de cyclamen op statief. Manlief gaat niet lukken vandaag.
Wederom weer veel oefenen met deze lens, dacht doen we even oeps niet dus.
Geplaatst: do jan 31 2008 11:44 am
door a90
Manlief vanaf statief fotograferen op een halve seconde gaat nog steeds niet goed hoor

(niet alleen jij maar ook manlief beweegd)
Geplaatst: do jan 31 2008 11:47 am
door Maud
a90 schreef:Manlief vanaf statief fotograferen op een halve seconde gaat nog steeds niet goed hoor

(niet alleen jij maar ook manlief beweegd)
vastplakken met 10 secondenlijm :mrgreen:
sorry liet me even gaan..
Geplaatst: do jan 31 2008 11:51 am
door M.Oorthuis
Maud, zoals al gezegd sluitertijden veel te lang. Houd als vuistregel aan voor uit de hand fotograferen: sluitertijd 1/brandpuntsafstand x 1,5 (cropfactor).
Dus bij 50 mm in dit geval gebruik je sluitertijden van max. 1/75e of sneller
Tsja en bij 1,8 is de scherptediepte nou eenmaal erg beperkt

Geplaatst: do jan 31 2008 12:01 pm
door Maud
Opgezetfan schreef:Maud, zoals al gezegd sluitertijden veel te lang. Houd als vuistregel aan voor uit de hand fotograferen: sluitertijd 1/brandpuntsafstand x 1,5 (cropfactor).
Dus bij 50 mm in dit geval gebruik je sluitertijden van max. 1/75e of sneller
Tsja en bij 1,8 is de scherptediepte nou eenmaal erg beperkt

Heb ik gemerkt

thanks
Geplaatst: do jan 31 2008 12:17 pm
door Marco
Maud,
alles is al zo'n beetje gezegd denk ik.
Ik zou hem binnen gewoon op ISO 400 zetten, dat kan je D80 makkelijk aan. Worden ook je sluitertijden een stukje sneller en voorkom je die bewegingsonscherpte. ISO 100 en 125 is leuk voor buiten, in de zomer met fel zonlicht, vooral in verre warme landen....
groet,
Marco
Geplaatst: do jan 31 2008 1:01 pm
door Tammo Schut
Als ik foto 2 bekijk , kan ik niet aan de indruk ontkomen dat het scherstelveld misschien niet juist is. Lijkt op instelling links van het midden.
Is het wel op Enkelvelds-AF ingesteld? Dus in het midden.
Tammo
Geplaatst: do jan 31 2008 1:11 pm
door Maud
Tammo Schut schreef:Als ik foto 2 bekijk , kan ik niet aan de indruk ontkomen dat het scherstelveld misschien niet juist is. Lijkt op instelling links van het midden.
Is het wel op Enkelvelds-AF ingesteld? Dus in het midden.
Tammo
daar zou ook wel eens een probleem kunnen zitten, hij staat op automatisch (onderste).
Ik ga enkelvelds-AF instellen..
dank tammo