coolpix of spiegelreflex

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
bertvanderham

coolpix of spiegelreflex

Bericht door bertvanderham » di jun 27 2006 9:37 pm

Ik probeer al 2/3 jaar mooie foto's te maken met mijn coolpix 5700.
Het gaat steeds beter en de verschillende instellingen ga ik beter begrijpen.
Is een spiegelreflex camera, bijv. de nikon d50 beter of makelijker dan de coolpix?
Het verwisselen van lensen lijkt mij handig.
Wie kan mij een beetje voorlichting hierover geven?

BUG322

Bericht door BUG322 » di jun 27 2006 10:09 pm

Hallo Bert ik ben absoluut geen expert maar zo'n 3 jaar geleden kreeg mijn vriendin een Coolpix SQ van haar werk. Leuk modern cameraatje wat goede foto's maakte tenminste bij goede omstandigheden.

Affijn fotograferen begon wel leuk te worden zeker toen ik het vergeleek met die 1 MP HewletPackard camera.

Iemand op mijn werk had zo'n coolpix 5700 en dat is een erg mooie camera.
Ik was verliefd op dat ding en wilde er ook een.

Maar toen ben ik me verder gaan verdiepen en heb ondertussen hopeloos foto's van vliegende objecten op een luchtvaart show gemaakt met 3 x zoom.

Die 5700 was 8x zoom en dat is voor luchtvaart ook niet al te veel. Ik keek ondertussen steeds meer naar spiegel reflexen, maar 1000 euro was gewoon te duur.

Maar door veel fotos te kijken en tests te lezen heb ik de superpocketcamera doorgekrast.

Wat is het voordeel van zo'n goedkopere D50 boven zelfs de Coolpix 8800.
(dat lijkt zo want ben ondertussen veel meer kwijt).

-lensen het kunnen toepassen van meerdere lensen is echt een verrijking bv die geroemde 50mm f1,8 maar ook telezoom objectiefen elke lens geeft je weer een andere benadering als het ware.

-reactie tijd je zet hem aan en je maakt meteen een foto. Kortom je mist geen actie.
-zeer korte sluitervertraging eveneens mis je minder actie
-waardoor je ook nog met de D50 al zo 2,5 beeldjes per seconde kan schieten.
-lange batterij tijd, je schiet wel tot 2000 foto's op een batterij.
-je kijkt door de lens What u see is what u photograph.
- door de meting door de lens heeft hij ook een snellere autofocus.
-de coolpixen berekenen de focus aan de hand van het beeld op de CCD chip.
Ook al kijk je door een apart venster als je snel heen en weer zwaait gaat dat beeld vertraagd mee.
-minder ruis je kunt tot hogere iso's gaan tot 1600 op de D50.
- minder ruis betekend ook heldere scherpere foto's
- je schiet dus al bij minder licht als met een pocket camera

Oja en zoomen met de hand is stukken fijner(sneller, energie besparend,nauwkeuriger) als motorisch zoomen.

Sinds ik mijn D50 heb is zin enorm gegroeid en ben me ook steeds meer gaan verdiepen

Verder is die CP5700 net zo makkelijk als de D50 ik neem aan dat daar ook P,S,A,M op zit dus de principes blijven het zelfde.
Een goede foto behoeft verder geen super dure camera maar een goede fotograaf.

De D50 is een goede keus ik heb er absoluut geen spijt van.

Prachtige hobby.

Groetjes

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 28 2006 9:02 am

Je kunt niet zo maar zeggen dat een Coolpix beter of slechter is dan een SLR. Een Coolpix is allereerst gemaakt voor het gemak: Klein, Gemakkelijk te bedienen. De duurdere Coolpixen hebben meer mogelijkheden, vooral het manueel bedienen van diafragma en of de sluitertijd geven veel meer creatieve mogelijkheden. De betere Coolpixen zijn dan ook duurder dan een D50.

Maar dat is slechts schijn. Want bij een D50 kun je meer objectieven dan de standaard 18-55. Ook de eenvoudige 70-300 zoom is nog niet duur te noemen. Maar als je verder wilt, bijvoorbeeld met een macro objectief, dan ben je direct duurder uit dan met welke Coolpix dan ook.
En met de D50 ben je er niet. Want dat is een camera voor instappers. Niet echt handig als je spot-meting wilt doen. Dan moet je naar de D70s of de D200.

Normaal stap je over van Coolpix naar spiegel reflex als je meer mogelijkheden van de camera en of objectieven verwacht.

Op mijn site, onder de button "aanschaf digitaal" nog een uitvoeriger verhaal over dit thema.

BUG322

Bericht door BUG322 » wo jun 28 2006 4:32 pm

Vraagje wat is er mis met de spotmeting op de D50??

SPIKE

Bericht door SPIKE » do jun 29 2006 12:51 am

Beste Bert,
Zoals Hans het heeft verwoord, daar kan ik bijna niets meer aan toevoegen.
Ik heb zelf een test gelezen waarbij het eindresultaat ( de foto) mooier was bij de coolpix 8800 dan bij de D70. de rede wat erbij vermeld werd was: dat het lensje bij de coolpix afgestemd zou zijn op deze camera. Maar hoe word er getest???( En echt veel waarde hecht ik niet zo bij de Nederlandse foto tijdschriften) Het zou zo maar kunnen, ik heb de resultaten niet gezien.

Maar wat ik meestal doe is, een lijstje maken met de voordelen en de nadelen van een compact en een digi-spiegelreflex.

Zo is de response time, van de meeste compact camera’s trager dan bij de Dslr.
Een Dslr is zwaar, en moet alle accessoires, mee dragen.
En ook met de ins en outs van Bug322 kan je in je achterhoofd houden.
En of het handiger is om een Dslr te kopen t.o.v. Compact, dat moet je zelf ervaren.
Ik heb zelf één maal de overstap gemaakt naar een digi-compact camera, maar mij persoonslijk is dat een tegenvaller geweest. Maar dat komt dan ook omdat ik al jaren met een spiegelreflex heb rond gesjouwd. En ben je de man om wat voor camera dan ook, om deze volautomatisch te gebruiken, houd het dan bij een compact.

En met de spotmeting van de D50 is niets mis mee, alleen de D70(s) werkt wat nauwkeurige, of fijner hoe je het ook wilt benoemen

Spot metering: D50/ 3.5 mm circle (2.5%) D70/ 2.3 mm circle (1%)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 29 2006 6:36 am

BUG322 schreef:Vraagje wat is er mis met de spotmeting op de D50??
Er is eigenlijk niets mis met de spotmeting op de D50. Maar de camera is er niet voor gemaakt. Je kunt de spotmeting alleen instellen via het menu.

Bij alle andere Nikon reflexcamera's heb je een draai knopje naast de zoeker en daar stel je de camera in op zone- centrum- of spot-meting. Onder in de zoeker (helemaal links) kan ik ook zien welke meting ik gebruik.

Via een menu, is omslachtiger. Er zijn meer zaken die bij de D50 alleen via het menu gaan.

Op mijn site staat onder de button "Catalogus update" ergens een verhaal over de verschillen tussen de D50 en de D70.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » do jun 29 2006 6:17 pm

Op de clubsite zelf staat (waarschijnlijk) hetzelfde verhaal:

http://www.nikon-club-nederland.nl/club ... d50_70.php

;-)

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”