Naast de verrekijker ook mijn pas aangeschafte Zf met de 35 mm Voigtländer meegenomen, en daarmee wat plaatjes tussendoor geschoten. En deze camera/lens combinatie bevalt me uitstekend! Voor landschap is autofocus eigenlijk niet van belang, het geheel is tamelijk compact en gemakkelijk mee te nemen. Ik heb géén grip er bij gekocht, vind dat het wat afbreuk doet aan de klassieke uitstraling, en tot nu toe ook niet gemist.
De Zf heeft iets meer dan de helft van het aantal megapixels dan de Z8, en als pixelpeeper ben ik natuurlijk gaan vergelijken. De Z8 wint het bij 1:1, maar als je als output bijvoorbeeld een 4K scherm gebruikt maakt het géén verschil. Beide cameras geven dan dezelfde prima resultaten. En zeker voor on-line presentatie, waar het toch wordt teruggebracht tot 8-bits JPG kwaliteit en lagere resolutie dan het origineel.
Voor vogel-fotografie zul je vaak maar een deel van het formaat gebruiken omdat de onderwerpen verder weg zijn en de brandpuntsaftand van de lens toch altijd te kort is, maar bij landschapsopnamen is dat meestal niet het geval. Als je dan veel moet afsnijden gebruik je de verkeerde lens - en wisselen is wel tijd voor. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik naast de Zf ook nog de Z8 heb, ik kan dus de juiste camera kiezen voor een bepaalde toepassing.
Eén van de dingen die ik een beetje jammer vind is dat de Zf geen menu-banks kent, zoals de Z8 en andere cameras. Bij mijn Z8 heb ik de menu banks ingericht voor bepaalde toepassingen, bij de Zf moet je daarvoor je instellingen elke keer helemaal aanpassen in de menu structuur. Da's wat lastig, en zo kwam ik er bij thuiskomst achter dat ik de Picture Control nog op Vivid had staan, en niet op Landscape. Uiteraard in Lightroom vlot aan te passen, maar toch. Ik hoop dat Nikon een volgende firmware update gebruikt om deze functionaliteit toe te voegen.
Maar al met al: deze camera, en lens, zijn een genot om te gebruiken! Het is gewoon leuk....
Hieronder wat plaatjes van gisteren.
Plaatje 1:

Plaatje 2:

Plaatje 3: