Ronald53 had een draadje op het forum over Las Medulas en daarop even contact gezocht over deze bestemming. Om deze locatie te bezoeken zou voor ons circa 600km extra zijn dus wat doe je, wel/niet. Mede op basis van de informatie van Ronald en de vele km's extra hebben wij besloten dit aan ons voorbij te laten gaan.
Onze reis zag er in grote lijnen zo uit. Tours (1e overnachting in Frankrijk), Hondarribia (1e overnachting in Spanje), San Sebastian, Bilbao, Santona, Santander, Santillana del Mar, Comillas, Ribadesella, Arriondas, Cangas de Onis, Soto de Cangas, Lagos de Cavadonga, Potes, Mirador de Piedras Luengas, Burgos, Santo Domingo de Silos, Monasteria de Piedra, Bardenas Reales, Canyon de Lumbier (vallei bekend om de vele gieren) en dan weer richting Frankrijk Orodour sur Glane (1 overnachting) en dan richting huis.
Dus na de 1e overnachting in Hondarribia (Spanje) hebben wij een open agenda. Tussen alle plaatsen hebben wij de nodige plekken opgeslagen die wij ook willen bekijken en of willen wandelen dus dit kan de voortgang behoorlijk beinvloeden.
Een Spaanse klant van mij raadde het natuurpark "Monasterio de Piedra" aan een hij kwam met Canyon de Lumbier. Dus deze hebben wij toen ook opgenomen in de route en daartussen lag Bardenas Reales. Burgos zat in de route vanwege het feit dat ik in 1983/1984 daar bijna een jaar heb gewerkt en ik het na zo'n lange tijd weer eens terug wilde zien.
Aankomend in grensplaats Hondarribia hebben wij onze eerste Spaanse overnachting genomen en de volgende dag overleg of wij de geplande richting zouden gaan aanhouden of de route omdraaien vanwege de slechte weersvoorspellingen aan de kust voor in ieder geval de komende week. In de Picos viel zelfs sneeuw. Uiteindelijk het besluit genomen de geplande route aan te houden en eerst de kuststrook af te rijden. Wij rijden de Costa Verde kustlijn in westelijke richting vanaf Hondarribia richting Arriondas en buigen dan af het binnenland in richting Picos de Europe.
Omdat de forumregels voorschrijven dat er max. 10 foto's in een bericht mogen (ik moet soms even smkkelen) zal ik dus meerdere draadjes openen om toch nog een samenhang te kunnen laten zien in gereden volgorde.
1. Vuurtoren Biarritz

2. Uitzicht vanuit de vuurtoren van Biarritz na het betreden van 248 trappen.

19 mei - Hondarribia bestaat uit drie delen: de historische wijk, La Marina (visserswijk) en het strand/haven.
Strand weer was het zeker niet. De sluizen (regen) gingen regelmatig open.
3. Hondaribia heeft ook een eigen vliegveld.

4. Hondarribia

5. Hondarribia

20 mei - Op het moment dat wij besluiten de geplande route aan te houden stopt de regen en breekt de zon door. Dat is een teken waarop we besluiten de geplande route aan te houden, En daarmee gaat onze tweede stop San Sebastian worden.
Eerst naar Playa Zurriola waar je een mooi uitzicht hebt op de berg Urgull en het strand van Zurriola. Een rustige plek maar nu in mei noagl sfeerloos.
In het oude stadscentrum Parte Vieja is het een stuk levendiger gelegen aan de voet van de Monte Urgull. Historische straatjes met historische gebouwen zoals de oude kerk Santa Maria de Coro. Op de 123m. hoge Monte Urgull staat een opvallende 30m. hoog Christus beeld (Sagrado Corazon) Een behoorlijke klim op een slecht geplaveid pad.
6.

7. Bakearen Gurutzea kerk op de achtergrond

8. Koruko Andre Mariaren basilika op de achtergrond

9. Strand San Sebastian

10. 30m. hoog Christus beeld (Sagrado Corazon)

11. Plaza de la Constitucion

12. De avond valt.

13.