Leica Q3
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Z 24-70mm F2.8 S
Als we het dan toch over mooi of lelijk hebben, dan vraag ik aandacht voor een camera die in mijn optiek juist erg mooi is: De Leica Q3.
Maar voor mij geldt daar onmiddellijk bij dat ik meer wil dan een body met een vaste 28 mm of 43 mm objectief, dus praktisch gezien is het niets voor mij.
Maar voor mij geldt daar onmiddellijk bij dat ik meer wil dan een body met een vaste 28 mm of 43 mm objectief, dus praktisch gezien is het niets voor mij.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ben je op zoek naar een Leica Gert? Deze laatste reactie in dit draadje was meer dan vier jaar geleden.
Ik kan je trouwens uit de eerste hand vertellen dat de 28mm van de Q3 niet zo beperkend is als je wellicht denkt. Temeer ook daar je enorm kan croppen in je foto's, zeker als je ze op 60mpix geschoten hebt.

Ik kan je trouwens uit de eerste hand vertellen dat de 28mm van de Q3 niet zo beperkend is als je wellicht denkt. Temeer ook daar je enorm kan croppen in je foto's, zeker als je ze op 60mpix geschoten hebt.
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een body met een fixed 28 of 43 mm objectief. Croppen kan met elke camera met voldoende pixels, maar regelmatig is het wisselen van objectief mijn voorkeur boven croppen. Leica is qua stijl erg mooi, en over mooi of niet, of ondergeschikt aan de fotografische kwaliteiten daar ging het om. Ik zit gewoon wat te lezen voor ik alles als gelezen aanmerk.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
- Martin
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: ***
ik mocht de Q3 (of Q2?) van Patrick, tijdens onze workshop in Harderwijk even vasthouden en was er meteen van onder de indruk. Strakke vormgeving, geweldig om te zien. Vond hem alleen zwaarder dan ik van te voren dacht.
Voor straatfotografie door z’n 28 mm dé perfecte camera.
(En nu graag geen flauwe opmerkingen over het geld hé, het gaat hier over stijl en vormgeving)
Voor straatfotografie door z’n 28 mm dé perfecte camera.
(En nu graag geen flauwe opmerkingen over het geld hé, het gaat hier over stijl en vormgeving)
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Helemaal met je eens Martin, prima camera, mooi qua styling en afwerking, alleen jammer dat het objectief vast zit, hoewel de 60 MP sensor wel veel crop mogelijkheden geeft!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
-
OnlineTony D
- Moderator
Leica Q3
Overgezet vanuit een ander draadje
Ton, moderator.
Ton, moderator.
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Leica Q3
Het perspectief dat je met een (medium) tele krijgt is anders dan het perspectief dat je krijgt met een gecropt bestand gemaakt met een groothoek.hoewel de 60 MP sensor wel veel crop mogelijkheden geeft!
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Anders is niet perse beter of slechter... 

- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Hm. Van wat ik weet hangt het perspectief af van je standpunt(safstand) en niet van je brandpunt. Ik kan me vergissen ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
Wat jij stelt is niet strijdig met wat ik stel.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Ik denk niet dat je je vergist.... Hierbij twee foto's, genomen van dezelfde plek, maar met 2 verschillende brandpuntsafstanden en al dan niet gecropt om het onderwerp formaat-vullend te krijgen. Volgens mij is het perspectief identiek.henkk schreef:Hm. Van wat ik weet hangt het perspectief af van je standpunt(safstand) en niet van je brandpunt. Ik kan me vergissen ...
70 mm, niet gecropt:

FF diafragma 4 by Ronald Mallant, on Flickr
34 mm, crop

crop, diafragma 4 by Ronald Mallant, on Flickr
Ik fotografeer, dus ik ben.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De scherptediepte is wel verschillend bij bovenstaande beelden. Behoorlijk verschillend zelfs.
-
OnlineTony D
- Moderator
Maar scherptediepte is wat anders dan perspectief
Ton
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
-
- Forumlid
Super dat je deze foto's hier geplaatst hebt.
Ik vraag mij af welk welk diafragma je zou moeten kiezen bij 70mm indien je bij 34mm f/4.0 instelt om gelijke scherptediepte te verkrijgen.
Mijn 70-200mm gebruik ik vaak om het onderwerp te isoleren, zie voorbeeld hieronder, 150mm bij f/4.0. Binnenkort ga ik weer op reis, Burkina Faso, het liefst reis ik met zo min mogelijk spulletjes. Welk diafragma zou ik moeten nemen bij bv 100mm om een zelfde effect te krijgen?

Ik vraag mij af welk welk diafragma je zou moeten kiezen bij 70mm indien je bij 34mm f/4.0 instelt om gelijke scherptediepte te verkrijgen.
Mijn 70-200mm gebruik ik vaak om het onderwerp te isoleren, zie voorbeeld hieronder, 150mm bij f/4.0. Binnenkort ga ik weer op reis, Burkina Faso, het liefst reis ik met zo min mogelijk spulletjes. Welk diafragma zou ik moeten nemen bij bv 100mm om een zelfde effect te krijgen?

- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Welk diafragma bij 100 mm? Dan zou je volgens een dof-calculator app f/2 moeten gebruiken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?