Te scherp, kan dat?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
MartiNikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Te scherp, kan dat?

Bericht door MartiNikon » wo dec 11 2024 12:03 pm

Goedemorgen,

vorige week mijn Z180-600 opgehaald en op mijn Z62 geklikt. Daarna de tuin in en wat foto's uit de hand gemaakt.
F8 voor een beetje scherpte diepte, 1/2000 omdat ik het lastig vond de lens goed stil te houden uit de hand, ISO auto
(begrensd op 12800) kwam uit op 6400. M-mode en in RAW.
Vervolgens kaartje naar laptop gekopieerd en wat foto's bewerkt in Photoshop Elements 2020.
Wat mij opviel is dat mijn versie van Camera raw direct een scherpte van 72 voorstelt.
Ik weet niet op basis waarvan Adobe dit doet, maar het kwam bij mij zeer scherp over en het leek wel of er
overdreven aan de scherpte-schuif was gezeten (dus TE scherp).
.
https://www.flickr.com/photos/193201136 ... ateposted/
Natuurlijk kan ik hier in de toekomst rekening mee houden, maar bij mijn andere lens (Z24-200) heb ik hier geen last van.
Moet er wel bij zeggen dat de ruis bij ISO6400 redelijk aanwezig was en is weggewerkt met Topaz Denoise.
Hierdoor werd de verscherping nog versterkt. Ben nu op zoek naar de "ideale" settings (voor zover dat bestaat).

Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben?

Met vriendelijke groet,
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, Sigma 105/2.8 Macro F-mount, Nikkor Z 24-200 F4-6.3 en Nikkor Z 180-600 5.6-6.3.

Tony D
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Te scherp, kan dat?

Bericht door Tony D » wo dec 11 2024 3:58 pm

Ik heb naar die merel gekeken op Flickr, maar ik vind hem niet TE scherp. Mooie strakke plaat.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door Martin » wo dec 11 2024 4:00 pm

Naamgenoot,
Gebruik je de standalone app Topaz Denoise of heb je ruisonderdrukking d.m.v. Topaz Photo AI?
Mijn ervaring met de laatste is dat er bij de ruisonderdrukking ook wat verscherping optreedt.
Ik vind dat vaak te veel, maar je kunt het met een slider verminderen.
Martin

Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door Martin » wo dec 11 2024 4:07 pm

Hm, die merel ook even bekeken maar op mijn scherm is hij precies goed.
Ik vind hem zeker niet te scherp.
Ik kijk op een gekalibreerd Eizo scherm.
Martin

PS: Puntje van kritiek, maar dat heeft niets met de scherpte te maken: er zijn wel erg veel takken, zowel in voor- als achtergrond, die van het onderwerp afleiden.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo dec 11 2024 5:12 pm

Te scherp kan m.i. niet, wel teveel verscherpt. Dat uit zich dan in artefacten, rare kleurranden etc.

Ik werk met Photoshop Elements 2024 en heb eens gekeken wat die doet qua verscherping. Het lijkt erop dat Camera Raw een verscherping kiest die afhankelijk is van de camera waarmee de foto is gemaakt; ik krijg nl. per camera steeds dezelfde verscherping maar tussen de camera's (D850 en J5 enerzijds en Z ƒ anderzijds) verschillen die behoorlijk. Z ƒ bestanden krijgen initieeel een verscherping van 8, D850 en J5 van 40. Dat geldt voor zeer verschillende bestanden, hoe ooit die waardes bepaald zijn weet ik niet. Ik heb ook niet de indruk dat de verscherping verandert door de keuze 'automatisch' of niet. Beetje raadselachtig.
Meestal moet ik nog wat na-verscherpen met Nik-Collection.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo dec 11 2024 5:15 pm

Op het eerste oog vind ik de foto als geheel niet te scherp. Als ik naar details kijk zie ik echter erg gedetailleerde lijnen in het verendek op de borst en linkervleugel (links voor de vogel) waarvan ik me afvraag of dat nog wel realistisch is, in de zin dat die lijnen te 'strak en onderscheidend' zijn. Als je begrijpt wat ik bedoel. Maar ik moet echt naar details gaan kijken.

De suggesties van LR en PS (oftewel de 'automaat') zijn vaak ok, maar niet zaligmakend. Mijn ervaring is dat ze regelmatig de fout in gaan en doorschieten. Dit geldt zowel verscherping maar bijvoorbeeld ook qua kleuren. Als het foto's zijn die niet aan de 'standaard' voldoen heb ik de automatische witbalans veelvuldig gruwelijk de fout in zien gaan.

Ik laat het normaal niet aan de automaat over en stel standaard bij importeren in Lightroom een verscherping in per cameraprofiel. Dat beschouw ik als startpunt. gebaseerd op het 'gemiddelde' van foto's die ik in het verleden heb gemaakt. Maar nogmaals, het is alleen een startpunt.
Spul waarmee je foto's maakt...

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo dec 11 2024 5:21 pm

René, je schrijft verscherping per cameraprofiel. Moet dat niet lensprofiel zijn? Mijn 24-50mm en 24-200mm bijvoorbeeld hebben bij mij duidelijke andere waarden voor o.a. verscherping dan mijn 24-70mm om tot een zo gelijk mogelijk eindresultaat te komen.

MartiNikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door MartiNikon » wo dec 11 2024 7:25 pm

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik ben blij om te horen dat het er op een gekalibreerd scherm ook goed uit ziet. Ik ben het er mee eens dat de foto verder niet zoveel doet qua compositie ("te veel takken") en de belichting kan ook nog wel iets beter, maar het ging mij om de scherpte. Ik gebruik Topaz Denoise als een plugin in PSE 2020. Tot nu toe prima resultaten mee gehad.
Eén dingetje nog: mijn foto staat op Flickr. Als ik daar de exif-gegevens opvraag, dan zie ik daar, ergens halverwege staan: sharpness - Hard.
Vond de opmerking van henkk ook wel interessant:
/Quote:
"Ik werk met Photoshop Elements 2024 en heb eens gekeken wat die doet qua verscherping. Het lijkt erop dat Camera Raw een verscherping kiest die afhankelijk is van de camera waarmee de foto is gemaakt; ik krijg nl. per camera steeds dezelfde verscherping maar tussen de camera's (D850 en J5 enerzijds en Z ƒ anderzijds) verschillen die behoorlijk. Z ƒ bestanden krijgen initieeel een verscherping van 8, D850 en J5 van 40.".
/End quote.

Ik ga binnenkort een testje doen met diverse instellingen om te kijken of ik daar veranderingen zie en welke (camera- of PSE) instelling daar verantwoordelijk voor is.

Fijne avond,
Martin (2, ;-))
Nikon Z6ii, FTZ II, Sigma 105/2.8 Macro F-mount, Nikkor Z 24-200 F4-6.3 en Nikkor Z 180-600 5.6-6.3.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do dec 12 2024 9:38 am

Skippy schreef:René, je schrijft verscherping per cameraprofiel. Moet dat niet lensprofiel zijn? Mijn 24-50mm en 24-200mm bijvoorbeeld hebben bij mij duidelijke andere waarden voor o.a. verscherping dan mijn 24-70mm om tot een zo gelijk mogelijk eindresultaat te komen.
Nee ik doelde niet op lensprofielen, al activeer ik die ook. Ik bedoel dat ik in het verleden gekeken heb naar de gemiddelde verscherping die ik toepas op mijn foto's in Lightroom (nadat het lensprofiel is toegepast) als startpunt, en die pas ik ook toe tijdens import. Wellicht had ik user profile moeten zeggen, maar ik heb die profielen vernoemd naar de verschillende camera's die ik heb dus in mijn hoofd zijn dat mijn 'cameraprofielen'. In dat user profile wordt ook het lensprofiel geactiveerd en wordt het kleurprofiel ingesteld op dezelfde die ik in de camera gebruik. En ook pas ik een kleine correctie toe op rood (ik vind dat LR foto's altijd net iets te rood maakt) en stel ik dus een gemiddelde verscherping in als startpunt.

Enige doel van mijn eigen user 'camera' profielen is om alle stappen die ik meestal toch al zelf toepas automatisch toe te passen om werk te besparen. Maar het is en blijft alleen maar een startpunt.
Spul waarmee je foto's maakt...

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door annoh » do dec 12 2024 11:13 am

De mate van verscherpen laat ik afhangen van de grootte van het 'eindproduct'.

Een foto op Marktplaats is tamelijk klein en krijgt een andere verscherping dan een bestand met als doel foto aan de wand. Bij een foto aan de wand ga ik uit van een kijkafstand van 1,5 x diagonaal van de foto. Lastig is dat in het huidige digitale tijdperk mensen met hun snufferd boven op een foto gaan zitten op zoek naar ruis o.i.d.

'Pixel-peeping' betaat.
'Grain-peeping' heeft nooit bestaan.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4. Door gebrek aan analoge inspiratie staat dit te koop.
https://www.annohuidekoper.nl/

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do dec 12 2024 8:03 pm

ReneG schreef:
Skippy schreef:René, je schrijft verscherping per cameraprofiel. Moet dat niet lensprofiel zijn? Mijn 24-50mm en 24-200mm bijvoorbeeld hebben bij mij duidelijke andere waarden voor o.a. verscherping dan mijn 24-70mm om tot een zo gelijk mogelijk eindresultaat te komen.
Nee ik doelde niet op lensprofielen, al activeer ik die ook. Ik bedoel dat ik in het verleden gekeken heb naar de gemiddelde verscherping die ik toepas op mijn foto's in Lightroom (nadat het lensprofiel is toegepast) als startpunt, en die pas ik ook toe tijdens import. Wellicht had ik user profile moeten zeggen, maar ik heb die profielen vernoemd naar de verschillende camera's die ik heb dus in mijn hoofd zijn dat mijn 'cameraprofielen'. In dat user profile wordt ook het lensprofiel geactiveerd en wordt het kleurprofiel ingesteld op dezelfde die ik in de camera gebruik. En ook pas ik een kleine correctie toe op rood (ik vind dat LR foto's altijd net iets te rood maakt) en stel ik dus een gemiddelde verscherping in als startpunt.

Enige doel van mijn eigen user 'camera' profielen is om alle stappen die ik meestal toch al zelf toepas automatisch toe te passen om werk te besparen. Maar het is en blijft alleen maar een startpunt.
René, bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik gebruik in Capture One min of meer dezelfde procedure.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”