Overstap F naar Z met focus op ergonomie

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor
Plaats reactie
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Overstap F naar Z met focus op ergonomie

Bericht door MauritsD » ma jul 14 2025 12:04 pm

Momenteel heb ik naar volle tevredenheid een D7200 met 16-80,70-200,105micro,50,SB700
De specs ben ik prima tevreden mee (DX, low-light, AF, speed) en 24MP is zelfs overkill voor mij...
Enkel vanwege het gewicht ben ik voorzichtig aan het kijken of er een goede vervanging zou kunnen zijn.
Een D7500 scheelt maar een paar gram en blijft een investering in een (DSLR-F) lijn die eindigd...

Ik ga er van uit dat de meeste Z modellen nu 10 jaar later, technisch wel gelijk of beter zijn dan de D7200, maar de ergonomische/bedieningsverschillen overtuigen mij nog niet echt.
Het belangrijkste vind ik het met aparte knoppen blindelings kunnen bedienen zonder menu's in te moeten gaan van:
- U1/U2 standen die ik met 1 beweging weer terug kan zetten op standaard instellingen (en dus niet wijzigingen bewaart)
- S/A/(auto)ISO
- AF mode
- belichtingsmode
- (flits)over/onder belichting
- interne flitser

Als dit allemaal te verwezenlijken valt, wil ik eventueel door de zure appel heenbijten en alle F-objectieven vervangen door Z-objectieven. Dan zit ik ook weer op de courante lijn met toekomst.
Maar als er (nu nog) teveel nadelen aan kleven qua ergonomie dan wacht ik nog wel of kijk naar andere merken...

Zelf ben ik na lang zoeken/lezen/vergelijken nog niet overtuigd dat bovenstaande Z model (al) bestaat.
Voorlopig nog op de D7200 blijven is op zich ook geen probleem.

Heeft iemand hier goede tips/adviezen/ideeen over?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

schilder
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Overstap F naar Z met focus op ergonomie

Bericht door schilder » ma jul 14 2025 8:32 pm

ik denk gewoon even wachten en naar de clubdag komen
diverse kamera's testen die je thuis selecteert op basis prijs en specs
ook met eigen lenzen de de Z versie
dan thuis de resultaten bekijken en je weet wat de verschillen zijn tegen welke prijs

ik had goede lenzen en tweedehands kamera vervangen
nu overweeg ik een Z serie maar ook lichter
maar het grootste voordeel vind ik de automatische oog detectie (altijd scherp)

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jul 14 2025 8:46 pm

Wil je bij DX blijven? In dat geval is de Z50II een logische keuze.

Wellicht heb je wat aan deze info Nikon Z50 II: First Impressions https://share.google/BCIhTguzACmJD8SjE

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » di jul 15 2025 9:58 am

Ik ben van de D7100 overgestapt op de Z5 (versie 1 toen nog) en ik ben zeer tevreden.
Ik heb ook de Z50 (toen ook nog versie 1) geprobeerd, maar deze was te klein in vergelijking met de D7100; en ik gebruik nu de Z5 body met een L-bracket er op en zodanig is het prima hoor voor mij.

Je kunt alle knoppen personaliseren, en menu's inrichten; voor mij zou dat een logische opstap zijn. Maar het is wel van DX naar FX en dat is natuurlijk wel iets wat je moet willen.
Zoals skippy hierboven zegt, als DX camera's heb je de Z30/Z50/Zfc en dan houdt het op (met de Z50-II is trouwens niets mis, maar ook die is voor mij te klein).

Vasthouden en proberen zou ik aanraden, ik denk dat je wel blij verrast zult zijn met de opties en mogelijkheden; succes en laat je weten wat het wordt?

Plaats reactie

Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”