probeer hem te helpen met zijn Nikon camera waar ik kan (macro-sessies, simpele handleidingen en beschrijvingen).
Beiden zijn/waren wij in het bezit van een Nikon Z6ii en kunnen hier prima een boom over opzetten.
Tijdens onze laatste ontmoeting toonde hij, met trots zijn nieuwe Z8, de Z6ii heeft hij ingeruild.
Ik ben niet snel jaloers, maar moest toch even slikken. Wat een beest van een camera (maar ik ben nog steeds heel erg blij
met mijn Z6ii

Ik mocht hem even vasthouden en door het menu-heen wandelen, geweldig!.
Eén ding viel op: de M-knop (monitor) aan de linker kant van de zoeker (het spiegelhuis in DSLR-terminologie)
werkte niet. Hij staat nu ingesteld op automatisch schakelen (oog voor de zoeker: alles via de zoeker, oog niet voor
de zoeker: alles via het schermpje). Bij zijn Z62 had ik PRIORITEIT ZOEKER (2) ingesteld, omdat wij dat beiden fijn vonden.
Ik kan het op zijn Z8 echter niet veranderen. Diverse malen indrukken heeft geen effect, doet helemaal niets.
Daarom een paar vragen:
1. Is dit knopje defect en zal hij aanspraak moeten maken op zijn garantie (maw dit knopje werkt altijd!!!)?
2. Zijn er andere instellingen van toepassing waardoor dit knopje niet werkt? Ik ken de Z8 niet goed genoeg.
3. Als ik hem terugzet naar fabrieksinstellingen is het dan voldoende om alle menu-settings op te slaan op een kaartje
en deze, na de reset, weer te laden?
Ik heb een aantal sites geraadpleegd, YT filmpjes bekeken, de manual bestudeerd en ChatGPT gevraagd, maar alles
en iedereen beweert dat dit knopje, na elke keer indrukken, een effect moet geven. Bij mijn foto-maatje dus niet.
Graag jullie advies voordat ik Nikon Nederland/NSP Beverwijk, cameraland inschakel.
Groetjes
Martin