Voor de D2x had ik een Visible Dust sensor brush gekocht. Een mooi borsteltje met speciaal zachte haren om stof van de sensor af te vegen. Ik vol goede moed de D3 aan de externe voeding gelegd (voor de zekerheid, je weet wel) en vervolgens de sluiter opengezet. Ik kon het nauwelijks zien waar nu precies het stof zat maar ben begonnen om voorzichtig te borstelen. Regelmatig in de spinner zodat de borstel mooi anti statisch blijft.
Enfin, na de eerste keer zag het er al goed uit er zat nog 1 heel klein pluisje. Nog maar een keer met de brush en klaar dacht ik. Maar wat er nu was gebeurd is dat ik met de borstel de zijkant net naast de sensor was gekomen. Daar zat een beetje vettig spul waarmee ik vervolgens de halve sensor volsmeerde

Kortom ik heb nu nogal last van een vette sensor (maar dan letterlijk

Ik heb gelijk maar een bestellingkje gemaakt voor wat swabjes en eclipse (let wel, de vernieuwde versie E2). Ook een spulletje besteld om mijn kwastje weer in orde te krijgen, die kan ik nu natuurlijk ook niet meer gebruiken.
Kortom, les 1 van de D3 reinigen, niet zomaar met een kwast aan de gang maar zorgen dat je genoeg swabs hebt of het laten reinigen bij een Nikon service punt.