Pagina 1 van 2
DX en FX waar zijn het afkortingen van?
Geplaatst: za feb 23 2008 12:26 pm
door stokware
Weet iemand waar de letters DX en FX voor staan?
Ik weet wel wat het in de techniek inhoud, daar is op het internet genoeg informatie over te vinden maar waar de afkortingen voor staan weet ik niet.
Erwin.
Geplaatst: za feb 23 2008 1:20 pm
door Onno
D staat voor 'Digital', F staat voor 'Full frame'. De X zal vast zijn toegevoegd omdat het 'lekker bekt'.
Geplaatst: za feb 23 2008 1:44 pm
door yoyo
http://nl.wikipedia.org/wiki/DX
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_DX_format
Persoonlijk denk ik dat de X staat voor piXels. Alhoewel Digital piXels dan wel dubbel op is. Fullframe piXels dan weer niet.
Bij de Body aanduidingen klopt dit namelijk wel enigsinds.
Bij de D2H(s) staat de H voor Highspeed (FPS en ISO), en bij de D2X(s) staat de X volgens mij voor (meer) piXels. Dit zie je ook bij de D40/D40X.
Misschien kan Nikon Support hier uitsluitsel over geven..?
Geplaatst: za feb 23 2008 5:29 pm
door Pruimpit
yoyo schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/DX
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_DX_format
Persoonlijk denk ik dat de X staat voor piXels. Alhoewel Digital piXels dan wel dubbel op is. Fullframe piXels dan weer niet.
Bij de Body aanduidingen klopt dit namelijk wel enigsinds.
Bij de D2H(s) staat de H voor Highspeed (FPS en ISO), en bij de D2X(s) staat de X volgens mij voor (meer) piXels. Dit zie je ook bij de D40/D40X.
Misschien kan Nikon Support hier uitsluitsel over geven..?
En waar staat de X bij F90X dan voor?? Vast niet voor pixels. En wat heeft een objectief met pixels te maken

Geplaatst: za feb 23 2008 5:48 pm
door yoyo
Pruimpit schreef:yoyo schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/DX
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_DX_format
Persoonlijk denk ik dat de X staat voor piXels. Alhoewel Digital piXels dan wel dubbel op is. Fullframe piXels dan weer niet.
Bij de Body aanduidingen klopt dit namelijk wel enigsinds.
Bij de D2H(s) staat de H voor Highspeed (FPS en ISO), en bij de D2X(s) staat de X volgens mij voor (meer) piXels. Dit zie je ook bij de D40/D40X.
Misschien kan Nikon Support hier uitsluitsel over geven..?
En waar staat de X bij F90X dan voor?? Vast niet voor pixels. En wat heeft een objectief met pixels te maken

F90Xtra...?
Een objectief heeft er in zekere zin mee te maken. DX objectieven zijn gemaakt voor DX (kleinere) sensoren en hebben dus een kleinere beeldcirkel. DX slaat hier op de sensor. En het objectief met DX aanduiding is daar dus op aangepast. (lees smaller, lichter, goedkoper)
Geplaatst: za feb 23 2008 5:59 pm
door Pruimpit
yoyo schreef:F90Xtra...?
Een objectief heeft er in zekere zin mee te maken. DX objectieven zijn gemaakt voor DX (kleinere) sensoren en hebben dus een kleinere beeldcirkel. DX slaat hier op de sensor. En het objectief met DX aanduiding is daar dus op aangepast. (lees smaller, lichter, goedkoper)
De X staat mij inziens inderdaad voor wat extra's zoals bij de F90X en de F401X. Ik vraag me af waarom dat bij de D40X en de D2X niet meer zou gelden. Dit verhaal ondersteund dus jouw betoog maar matig dat de X in FX daarom voor pixels zou staan. Althans ik vind het wat vergezocht.
Waarin onderscheid een FX-objectief zich dan van een "analoog" objectief

In die zin dat zo'n objectief speciaal geschikt is voor een digitale full frame camera terwijl zo'n objectief op een filmcamera minder toegevoegde waarde oplevert?
DX staat trouwens voor Digital indeX coding voor films

Geplaatst: za feb 23 2008 6:17 pm
door Marten
Van de Nikon site:
De kleinere beeldcirkel van DX Nikkor objectieven biedt allerlei interessante mogelijkheden op het gebied van optisch ontwerp, zoals een zeer grote brandpuntsafstand, grotere zoom en kleinere en lichtere behuizingen, die voorheen uitermate duur of ingewikkeld te verkrijgen waren met het traditionele kleinbeeldformaat. DX Nikkor objectieven bieden betere prestaties voor gebruikers van digitale SLR-camera's van Nikon, terwijl de gegevensdoorvoer snel en efficiënt blijft.
Geplaatst: za feb 23 2008 6:25 pm
door Pruimpit
Marten schreef:Van de Nikon site:
De kleinere beeldcirkel van DX Nikkor objectieven biedt allerlei interessante mogelijkheden op het gebied van optisch ontwerp, zoals een zeer grote brandpuntsafstand, grotere zoom en kleinere en lichtere behuizingen, die voorheen uitermate duur of ingewikkeld te verkrijgen waren met het traditionele kleinbeeldformaat. DX Nikkor objectieven bieden betere prestaties voor gebruikers van digitale SLR-camera's van Nikon, terwijl de gegevensdoorvoer snel en efficiënt blijft.
Volgens mij is dit marketingtaal. Het is gewoon heel simpel. Kleinere sensor, minder glas nodig, dus goedkoper. Verder geen enkele meerwaarde. Maar de consument moet het idee krijgen dat zij DX lenzen moeten kopen. Want het schiet niet op als iedereen de oude filmlenzen op de digitale SLR zet. Dus moet de consument het idee krijgen dat zo´n lens beter is.
Geplaatst: za feb 23 2008 6:41 pm
door yoyo
Pruimpit schreef:Waarin onderscheid een FX-objectief zich dan van een "analoog" objectief

In die zin dat zo'n objectief speciaal geschikt is voor een digitale full frame camera terwijl zo'n objectief op een filmcamera minder toegevoegde waarde oplevert?
Er bestaan geen FX-objectieven en ook geen Analoog-objectieven.
Er zijn (naast een hele zooi andere formaten) in het 35mm arrangement van Nikon objectieven de "normale" 35mm objectieven en dan de DX objectieven. DX objectieven zijn er alleen gekomen vanwege het kostenplaatje. Extreem groothoek is duur, en door de cropfactor verloor je veel groothoek.
Maar vraag het gewoon aan support. Of stuur een mailtje naar Japan. Ik heb de namen niet bedacht.
Ik vind de benaming bij Nikon op dit moment niet echt helder. Maar die jongens kunnen ook niet te ver in de toekomst kijken en daar met hun namen al rekening mee houden.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 052#101052
FX3, DX30 en DX300 zou beter zijn mijns inziens. Maar wie ben ik.
Overigens is het bij c*n*n een grotere ellende in de hogere regionen, dus we mogen niet klagen.
Geplaatst: za feb 23 2008 6:42 pm
door yoyo
Pruimpit schreef:Marten schreef:Van de Nikon site:
De kleinere beeldcirkel van DX Nikkor objectieven biedt allerlei interessante mogelijkheden op het gebied van optisch ontwerp, zoals een zeer grote brandpuntsafstand, grotere zoom en kleinere en lichtere behuizingen, die voorheen uitermate duur of ingewikkeld te verkrijgen waren met het traditionele kleinbeeldformaat. DX Nikkor objectieven bieden betere prestaties voor gebruikers van digitale SLR-camera's van Nikon, terwijl de gegevensdoorvoer snel en efficiënt blijft.
Volgens mij is dit marketingtaal. Het is gewoon heel simpel. Kleinere sensor, minder glas nodig, dus goedkoper. Verder geen enkele meerwaarde. Maar de consument moet het idee krijgen dat zij DX lenzen moeten kopen. Want het schiet niet op als iedereen de oude filmlenzen op de digitale SLR zet. Dus moet de consument het idee krijgen dat zo´n lens beter is.
Het is het goed praten van een nadeel.
Idd marketingtaal...
Geplaatst: za feb 23 2008 6:52 pm
door yoyo
Ik moet er echter bij zeggen dat "FX3" wel heel whizkid-achtig is.
FX3 staat voor "Effects 3". En dan heb je "The X-factor 300" van DX300.
Als ik baas was van Nikon, en serieus genomen wilde worden, dan zou ik er toch nog een nachtje over slapen...

Geplaatst: do mar 06 2008 10:07 pm
door Léon Obers
Pruimpit schreef:Marten schreef:Van de Nikon site:
De kleinere beeldcirkel van DX Nikkor objectieven biedt allerlei interessante mogelijkheden op het gebied van optisch ontwerp, zoals een zeer grote brandpuntsafstand, grotere zoom en kleinere en lichtere behuizingen, die voorheen uitermate duur of ingewikkeld te verkrijgen waren met het traditionele kleinbeeldformaat. DX Nikkor objectieven bieden betere prestaties voor gebruikers van digitale SLR-camera's van Nikon, terwijl de gegevensdoorvoer snel en efficiënt blijft.
Volgens mij is dit marketingtaal. Het is gewoon heel simpel. Kleinere sensor, minder glas nodig, dus goedkoper. Verder geen enkele meerwaarde. Maar de consument moet het idee krijgen dat zij DX lenzen moeten kopen. Want het schiet niet op als iedereen de oude filmlenzen op de digitale SLR zet. Dus moet de consument het idee krijgen dat zo´n lens beter is.
Misschien door Nikon wel met mooie woorden omschreven, maar nee het is beslist geen marketingverhaal, maar pure noodzaak ontwerpen aan te passen voor een kleinere beeldcirkel wil je nog betaalbare objectieven voor de massa op de markt kunnen zetten bij kortere brandpunten.
Door de afmetingen van het spiegelhuis (het zijn nu eenmaal spiegelreflexen), die nog eens dezelfde maat hebben als bij de oude vol kleinbeeld camera's, wordt het moeilijker een retrofocus ontwerp te maken met steeds korter wordende brandpunten. Zeker als men het volle kleinbeeld formaat als beeldcirkel zou moeten vullen.
Door enkel rekening te houden met de kleinere beeldcirkel van het DX-formaat, kan er makkelijker met minder kosten, een korter branpunt worden ontworpen. Dat zie je dan ook terug in de verkoopprijs.
Ergo, een super groothoekontwerp voor een full frame, waarbij je rekening moet houden met een min of meer zo recht mogelijke lichtbundel op de sensor (grote uittredepupil) kost een enorme duit. ---> Bijv. de nieuwe Nikkor 14-24mm f/2.8G ED AF-S
Bij langere brandpunten speelt die problematiek van een retrofus ontwerp niet, omdat de afstand van het spiegelhuis makkelijk overbrugt kan worden met de brandpunt zelf. Je ziet om die reden dan ook weinig DX-ontwerpen bij brandpunten langer dan pakweg 50 mm.
Nah, uitgezonderd 55-200 mm ontwerpen. Die daarbij dan erg compact zijn.
Geplaatst: do mar 06 2008 10:37 pm
door Léon Obers
yoyo schreef:
Er bestaan geen FX-objectieven en ook geen Analoog-objectieven.
In zoverre dat bij ontwerpen van "analoog" objectieven van voor het digitale tijdperk er geen rekening is gehouden met optimale prestaties voor een digitale full frame sensor. Dus het kan voorkomen dat een uitstekend objectief van "vroeger" het helemaal niet goed doet op een full frame digitale camera.
Met name in het (erg) groothoek segment met nogal wat "schuine" lichtbundels naar de hoeken van het beeld, waar film minder last van heeft om het licht op te vangen, geven die lichtbundels wel problemen bij digitale full frame sensors. Vandaar inmiddels objectieven die zodanig zijn ontworpen dat rekening wordt gehouden met een minder schuine lichtval.
Voor wat betreft Nikon, hebben die op het objectief de code "N' meegekregen. Die zijn dus speciaal geoptimaliseerd voor full frame digitale sensors.
Bijv.
** de Nikkor 24-70mm f/2.8G ED AF-S **
en
** Nikkor 14-24mm f/2.8G ED AF-S **
Lenzen die het analoog goed doen op full frame zijn bijv. de Nikkor 17-35/2.8 en "normaal" werkend de Nikkor 18 mm f/3.5 AIS (manual focus). Die lenzen hebben problemen op een ful frame D3. Met name die laatste lens heeft extreem veel lichtafval bij grotere openingen
--> onbruikbaar. Maar ook die eerste lens ontkomt er niet aan bij grote openingen in de 17 mm stand.
Overigens andersom, lenzen die het op full frame digitaal goed doen, doen het ook goed op film.
Geplaatst: do mar 06 2008 11:33 pm
door Léon Obers
Wat DX en FX zou kunnen inhouden.
D voor "Digital" (het eerste formaat wat ervoor gebruikt werd, wat dan staat voor een APS-C afmeting), de X voor om het even een sensor in een variabel aantal mega-pixels.
F voor "Full", de X voor om het even een sensor in een variabel aantal mega-pixels.
De X vergelijkbaar als een X-aantal cm breed en Y-aantal cm hoog. Of afstand in een X-aantal kilometers.
Geplaatst: vr mar 07 2008 6:17 am
door Hans Braakhuis
De F is van Fuketa, junior ontwerper bij de eerste meetzoekers van Nippon Kogaku K.K. Hoofd ontwerper van de SP en de F.
Zonder Fuketa - geen Nikon.