Garantie voorbij en wie moet dan wat betalen?
Geplaatst: di feb 26 2008 1:22 pm
Enige jaren geleden is er een wet aangenomen ter bescherming van de consument. Bij het grote publiek is die wet veelal niet bekend.
Winkeliers zwijgen er over omdat het niet in hun belang is.
Uitgangspunt van die wet is dat er een goed product moet worden geleverd. Door wie? Door de verkopende partij ( een winkelier mag zich niet verschuilen achter de fabrikant)
Die wet houdt in dat de verantwoordelijkheid van de verkopende partij om een goed product te leveren verder gaat dan de garantieperiode.
Dat houdt praktisch het volgende in:
Stel ik koop een D300 ( mag ook een TV zijn) voor 1600 euro.
De D300 heeft een economisch levensduur van zeg gemakshalve 6 jaar.
Na 1 jaar is de garantie voorbij. Pech want na dat jaar gaat er wat kapot en dat kost zeg 300 euro. Wie betaalt nu wat?
Levensduur op dat moment nog 5 jaar.
In dat eerste jaar dus 300 kosten. Nu komt 4/5 van de kosten voor rekening van de winkelier en 1/5 voor mij.
In het tweede jaar ( na afloop garantie) betaalt de winkelier 3/5 en ik 2/5 van de kosten. En zo loopt de verantwoordelijkheid van de winkelier geleidelijk af.
Dit verhaal is na te gaan bij de consumentenbond.
Veel winkeliers proberen een extra verzekering af te sluiten. In feite om hun eigen positie af te dekken.
Bij problemen met een camera dus eerst naar de winkelier. Die is verantwoordelijk.
Het kan zijn dat er ook nog rekening moet worden gehouden met afschrijving. De details weet ik niet precies meer. En ik ben geen lid van de consumentenbond. Misschien 1 van de forumleden. Die zou dit verhaal nog, voor de details, kunnen navragen.
Maar voor de eerste jaren na afloop van de garantie moet het grootste deel van de kosten voor rekening van de winkelier komen.
Tammo
Winkeliers zwijgen er over omdat het niet in hun belang is.
Uitgangspunt van die wet is dat er een goed product moet worden geleverd. Door wie? Door de verkopende partij ( een winkelier mag zich niet verschuilen achter de fabrikant)
Die wet houdt in dat de verantwoordelijkheid van de verkopende partij om een goed product te leveren verder gaat dan de garantieperiode.
Dat houdt praktisch het volgende in:
Stel ik koop een D300 ( mag ook een TV zijn) voor 1600 euro.
De D300 heeft een economisch levensduur van zeg gemakshalve 6 jaar.
Na 1 jaar is de garantie voorbij. Pech want na dat jaar gaat er wat kapot en dat kost zeg 300 euro. Wie betaalt nu wat?
Levensduur op dat moment nog 5 jaar.
In dat eerste jaar dus 300 kosten. Nu komt 4/5 van de kosten voor rekening van de winkelier en 1/5 voor mij.
In het tweede jaar ( na afloop garantie) betaalt de winkelier 3/5 en ik 2/5 van de kosten. En zo loopt de verantwoordelijkheid van de winkelier geleidelijk af.
Dit verhaal is na te gaan bij de consumentenbond.
Veel winkeliers proberen een extra verzekering af te sluiten. In feite om hun eigen positie af te dekken.
Bij problemen met een camera dus eerst naar de winkelier. Die is verantwoordelijk.
Het kan zijn dat er ook nog rekening moet worden gehouden met afschrijving. De details weet ik niet precies meer. En ik ben geen lid van de consumentenbond. Misschien 1 van de forumleden. Die zou dit verhaal nog, voor de details, kunnen navragen.
Maar voor de eerste jaren na afloop van de garantie moet het grootste deel van de kosten voor rekening van de winkelier komen.
Tammo