Metz 48/58 AF of Nikon sb-600/800

Discussies over flitsers
royklikt

Metz 48/58 AF of Nikon sb-600/800

Bericht door royklikt » zo mar 02 2008 10:51 am

Beste mensen,
Ik heb inmiddels nog steeds mijn d300 niet gekocht, omdat ze in de winkel waar ik deze kopen wil, nog steeds mijn lens niet binnen hebben.
Nu worden de prijzen voor de d300 op internet steeds goedkoper en ben aan het overwegen mijn spul aan te schaffen op http://www.digitalstreet.nl.
Hier bespaart het me 100 euro en kan ik het veroorloven een flitsertje erbij te kopen.

Maar nu, welke flitser?
Van de sb-600 is bij mij bekend dat er een voetje bij geleverd wordt om de losse flitser op een statief te bevestigen. Van de Metz 48 AF weet ik dit niet.
Wie wel?
Het is voor mij namelijk een must om de flitser ook los van de camera te kunnen gebruiken en dus om hem te kunnen bevestigen op een statief. Ik kom er met de informatie op internet niet zo goed uit of de flitsers nu ook draadloos bestuurd kunnen worden op een D300. En omdat ik nog niet zoveel flits ervaring heb, zeggen richtgetallen me ook niet zo heel veel, ik weet waar het mee te maken heeft, maar dan houdt het ook op.
Wie helpt mij met mijn keuze en heeft een van de flitsers in bezit?
Mocht het zijn dat de 48 metz geen statiefvoetje heeft, is hier dan gemakkelijk aan te komen?
Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Bedankt alvast, Groetjes Roy
Laatst gewijzigd door royklikt op za mar 08 2008 9:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Marco

Bericht door Marco » zo mar 02 2008 11:08 am

Hallo Roy,

Het voetje waar je het over hebt is de AS-19 (Nikon).
Deze zijn los te koop voor EUR 8,00 en zou je natuurlijk ook onder een Metz kunnen gebruiken.

Wil je draadloos flitsen dan denk ik dat de Nikon SB-600 en SB-800 de beste keuze zijn, deze zijn speciaal ontworpen voor de digitale reflexcamera's als onderdeel van Nikon's Creative Lighting system.

groet,
Marco

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo mar 02 2008 11:20 am

Als je een D300 koopt zou ik dus nog even doorsparen voor een SB 800 :D Deze biedt je toch t.o.v. de SB 600 een aantal extra mogelijkheden.
De bediening van de SB 800 is eenvoudiger in te stellen, het LCD scherm is overzichtelijker. Bij de SB 800 wordt een omnibounce standaard meegeleverd.
De SB 800 kun je met 5 batterijen gebruiken wat handig is als je veel of snel achter elkaar moet flitsen. Doordat de SB 800 1 stop meer licht geeft, heeft dat ook voordelen bij het indirect flitsen. Dat zijn zo de eerste voordelen die me te binnen schieten. Ik heb destijds ook voor de keuze gestaan en toch voor de SB 800 gekozen.

Ken Rockwell heeft ze ooit eens naast elkaar gezet ter vergelijking:

http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600vs800.htm

In ieder geval succes bij het maken van je keuze.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 02 2008 10:37 pm

Bij een D300 "hoort" een SB800... :mrgreen:

Het prijsverschil is ook niet zo groot als je wellicht denkt; je krijgt er een omnibounce bij en wat filtertjes. Ik zou ook even doorsparen.

Als dat geen optie is zou ik voor de SB600 gaan. Niet dat er iets mis zou zijn met de Metz (flitserbouwers pur sang, dus die weten wel wat ze doen), maar de SB600 is ook gewoon een prima flitser!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma mar 03 2008 5:59 am

Als je wilt kiezen tussen de SB-600 of SB-800 bedenk dan dat:
- De SB-800 een meegeleverde diffuser heeft. Die heb je vaak nodig. Als je zo’n ding apart voor de SB-600 wilt aanschaffen, dan is het prijsverschil al met de helft afgenomen.
- De SB-800 een groter zoom bereik heeft tot 105 millimeter.
- De SB-800 heeft een setje kleur filters voor de flitskop.
- De SB-800 heeft een groter richtgetal.
- De SB-800 heeft een commander mode met drie groepen. Je hebt geen SU-800 nodig.
- De SB-800 een ingebouwde bounce-kaart heeft die goed samenwerkt met de ingebouwde groothoekreflector (die de SB600 ook heeft), zodat je niet met elastiek en papiertjes hoeft te werken.
- De SB-800 kan andere flitsers (SB-600 en SB-800) draadloos aansturen in het kader van multiflitstechnologie. Anders heb je daar een SU-800 voor nodig.
Verder zijn er nog extra meegeleverd bij de SB800, een houder voor een extra batterij, waardoor de flash een grotere capaciteit heeft en twee filters een voor gloeilamplicht en een voor tl-lamplicht.

Andere merken flitsers zijn veelal goedkoper. Dat kan doordat ze niet alle mogelijkheden hebben die de Nikon flitser wel heeft.
Je neemt je camera mee naar de winkel. En daar ga je een en ander uit proberen.
Je hebt van te voren al een lijstje gemaakt met de mogelijkheden van de flitser die je wilt. Download de Nederlands talige gebruiksaanwijzing van een SB-600 of SB-800. En kies dan tussen één van deze twee.
Mogelijkheden zoals het draadloos aansturen van deze flitser door je camera. (Als je camera dat kan). Een SC-28 kost ook weer geld.
Veel belangrijker is of de andere flitser op de hoogte is van het ISO getal van je camera. Of hij mee zoomt, als je aan je zoom objectief draait. En of je de flitser in alle standen kunt zetten.
Kan de andere flitser ook alle flits modi van je camera aan, zoals Slow Synch, rear synch, FP flits, etc.
Kun je beeldhoek vanaf 14 millimeter uitlichten?
Is de andere flitser ook compatibel met de F-100, F-5, F-4, F-3, F-2 en F-1, zodat je voor die laatste camera uit 1959 geen andere flitser hoeft aan te schaffen.
Is een extra voeding zoals een SD-7 of SD-8a te gebruiken. Bij de SD-8a heb je het voordeel van een snellere intervaltijd en kun je veel langer achter elkaar werken.
Als laatste de vraag: is er ook een 126 pagina's tellende Nederlandse handleiding bij?
Als de andere flitser dat allemaal kan en nog goedkoper is dan de Nikon variatie, ga je gang.
Je neemt je camera mee naar de winkel. En daar ga je een en ander uit proberen.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo mar 05 2008 9:14 pm

Ik ben het met je eens, maar wilde hier wel wat op aanmerken, mag wel, hè? :)
Hans Braakhuis schreef:Als je wilt kiezen tussen de SB-600 of SB-800 bedenk dan dat:
- De SB-800 een meegeleverde diffuser heeft. Die heb je vaak nodig. Als je zo’n ding apart voor de SB-600 wilt aanschaffen, dan is het prijsverschil al met de helft afgenomen.
Die ligt hier te verstoffen, ik gebruik het ding echt nooit. Als ik wil bouncen doe ik dat zonder omnibounce, dan hou ik wat meer licht over, en dat betekent meer licht op de foto, of in het geval van kleine flitsjes, sneller herladen.

- De SB-800 een ingebouwde bounce-kaart heeft die goed samenwerkt met de ingebouwde groothoekreflector (die de SB600 ook heeft), zodat je niet met elastiek en papiertjes hoeft te werken.
Groot voordeel inderdaad. Maar ook zonder de 'groothoekreflector' is het ding geweldig!

royklikt

Twijfeling

Bericht door royklikt » do mar 06 2008 12:40 am

Ja nu maken jullie me aan het twijfelen.
Ik heb net genog voor de sb-800 van nikon, maar daar is ook weer een metz die daarbij in de buurt ligt. De mecablitz 58, iemand ervaring mee?
Deze heeft een stuk groter richtgetal, namelijk 58. (vandaar de naam :P)

Ik ga vrijdag naar de winkel om al mn nieuwe apparatuur aan te schaffen. :) Heb er zin in, maar vindt het evengoed eng.

Ik ga in iedergeval de 2 bovengenoemde flitsers uitproberen, samen met al het andere spul.

Bedankt voor de reacties!!

Groetjes Roy

Dennis71

Bericht door Dennis71 » do mar 06 2008 12:49 am

En via eBay heb je al een sb-800 voor nog geen 260 euro. Scheelt je een hoop geld!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Twijfeling

Bericht door Patrick » do mar 06 2008 12:52 am

royklikt schreef:Ik heb net genog voor de sb-800 van nikon, maar daar is ook weer een metz die daarbij in de buurt ligt. De mecablitz 58, iemand ervaring mee?
Deze heeft een stuk groter richtgetal, namelijk 58. (vandaar de naam :P)
Dat is dus niet waar. :!: Nikon specificeert zijn flitsers bij andere zoomstanden en ISO waarden dan veel andere merken. Zo lijkt het bijvoorbeeld ook alsof de Canon flitsers veel krachtiger zijn, terwijl dat dus niet zo is. In Canon termen heeft de SB-800 richtgetal 53!

Ik ben hier ooit eens een draadje over begonnen: http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... php?t=6114
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do mar 06 2008 7:59 pm

Roy,

In een ver verleden was het richtgetal zo'n beetje de belangrijkste factor bij het kiezen van een flitser. Zelf heb ik in de loop van de tijd minstens 3 Metz flitsers gebruikt, met redelijk tot zeer goed resultaat.

Met de huidige vergevorderde staat van de flitstechnologie (vooral voor DSLR's) zijn er veel meer technische factoren die bij de keuze van een flitser in beschouwing moeten worden genomen. De dedicated systeemflitsers van het eigen camera-merk zullen nu, vrijwel zonder uitzondering, het beste zijn afgestemd op de technische mogelijkheden van de betreffende camera. Ik zelf pieker er nu niet meer over om een andere dan een actuele Nikon flitser aan te schaffen. Bovendien is gebleken dat de Nikon flitstechnologie zich gemakkelijk met elk ander systeem kan meten. Dit gezegd hebbende kan ik je alleen maar adviseren de SB-800 voor de D300 te nemen. Perfecte combinatie!
Jur

royklikt

Overgehaald

Bericht door royklikt » za mar 08 2008 8:20 am

Okee, inderdaad is het misschien slim om toch voor de sb-800 te gaan. Hier zijn immers genoeg goeie reviews over te vinden. Maar nu twijfel ik dus ook weer over de metz-broer. De Metz Mecablitz 58, want deze heeft namelijk een extra flitsbuis en dat heeft de sb-800 niet. Over de nikon weet ik inmiddels wel genoeg, maar nog niet zo goed over de metz.

Ik heb wel een handleiding kunnen vinden op het internet, misschien dat iemand zin heeft om zich hier eens in te verdiepen en met zijn/haar flitser sb-800 te vergelijken. Of als iemand de metz in bezit heeft eventjes kan vertellen, of die extra flitsbuis echt zo goed te zien is in de foto's en wat de andere functies zijn.

de handleiding:
http://www.metz.de/fileadmin/fm-dam/bil ... igital.pdf

Ik weet nu wel dat de metz ook goed bestuurbaar moet zijn met een nikon camera, en dat er een statief voetje bij zit.

Ik ben benieuwd naar de verdere reacties!

Groetjes Roy

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » za mar 08 2008 8:32 am

:wink: Eh Roy, dan verwijs ik toch even naar de argumenten die Hans Braakhuis aangeeft in dit draadje (even een stukje naar boven :D )

Succes..

Eelco :)
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Overgehaald

Bericht door Jur » za mar 08 2008 10:49 am

royklikt schreef:Okee, inderdaad is het misschien slim om toch voor de sb-800 te gaan. Hier zijn immers genoeg goeie reviews over te vinden. Maar nu twijfel ik dus ook weer over de metz-broer. De Metz Mecablitz 58, want deze heeft namelijk een extra flitsbuis en dat heeft de sb-800 niet. Over de nikon weet ik inmiddels wel genoeg, maar nog niet zo goed over de metz.
Roy, ik ben niet in het bezit van de door jou genoemde Metz flitser, maar heb wel jaren de Metz 40MZ2 gebruikt die ook een tweede flitsbuis heeft. Dat hulpflitsertje gebruikte ik als invulflitsje bij indirect flitsen, ter voorkoming van ongewenste schaduwen onder de neus, ogen, enz. Bovendien toverde dit hulpflitsje glimlichtjes in de ogen, die anders bij indirect flitsen afwezig waren. Met mijn SB-800 en SB-80DX heb ik nooit het gemis van dat hulpflitsertje ervaren, omdat het gebruik van de omnibounce of de uittrekbare "stuiterflitskaart" dat compenseert.
Jur

Marco

Bericht door Marco » za mar 08 2008 2:08 pm

Roy, ik hoop dat je er nog uit komt met alle adviezen op de fora van NCN, DPZ en Fotoapparatuur.nl........... :mrgreen:

Succes ermee !

Marco

royklikt

Bericht door royklikt » za mar 08 2008 6:43 pm

Ja Marco, heb je goed gezien 8) Ik hoop ook dat ik eruit kom :roll:
Ik ga denk ik voor de nikon flitser, en over het uitproberen, ik denk dat het gewoon een kwestie is van wennen, en het langzamerhand ontdekken van voor en nadelen tijdens het gebruik. Snel ontevreden zal ik toch niet zijn. En zo wel, dan zien we dat dan wel weer ;)

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”