Achter de schermen op de bouw.
Geplaatst: do apr 10 2008 10:46 am
Hier een kleine greep uit een dagje als projectleider. Elke woensdag om de 2 weken is er afwisselend een bouw- en werkvergadering. Gisteren was een werkvergadering. Na de vergadering loop ik meestal nog even een rondje op de bouw ter controle en vastleggen van het vorderen van het project. Hieronder een kleine uitleg over het project en daaronder wat impressies.
Het betreft een bedrijfshal voor een bandenleverancier. Het gebouw is onderverdeeld in 2 grote delen. Een distributiecentrum waar een enorme sorteermachine komt te staan met alle lopende banden en conveyers en laaddeuren en een opslaghal die onderverdeeld is in 6 kleinere hallen en een tussengang vanwege de brandcompartimentering. In deze hal komen alle hokken en stellingvloeren met daarop alle lopende banden. De opslaghal bevat dus geen laaddeuren maar losdocks, hier worden dus de banden gelost en op de lopende band gelegd en naar een bepaalde stelling gebracht.
Het is te moeilijk om nu in een paar zinnen uit te leggen hoe het systeem precies werkt, maar het is in ieder geval een enorme hal (distributiecentrum ca. 50x125 m. en opslaghal ca. 230x75 m.)
Qua gebouw stelt het niet echt veel voor, een standaard bedrijfshal met als plint van 2,8 meter hoog geïsoleerde betonpanelen met daarboven vertikale damwandbeplating. De wanden tussen distributiecentrum en de onderlinge opslaghallen zijn 120 min. brandwerend en hebben een eigen staalconstructie. In de branwanden zitten rolluiken die altijd open staan waar de lopende banden doorheen gaan van de ene hal naar de andere om uiteindelijk in het distributiecentrum bij het sorteersysteem uit te komen. De lopende banden hebben t.p.v. de brandwerende rolluiken een opening waar het rolluik doorheen kan. In geval van brand gaan de sprinklers aan en zullen alle deuren na 2 sec. gesloten worden. ( de 2 sec. zijn nodig om te zorgen dat er geen autoband net onder de deur blijft liggen.)
Goed genoeg info, hier wat impressies:
Eerst een 3d prent van de inbouw (de lopende banden, stelingen en sorteersysteem).
*klik voor groter*

1.: Hier zie je een brandwerende scheidingswand met de sparingen voor de rolluiken met daarnaast sparingen voor de loopdeuren. De vloeren worden er dus later in gemonteerd los van de hoofdstaalcontructie.

2.: Dit is hal 4, hier zijn ze bezig de wapening te leggen op de HSB palen. Hierna zal de betonvloer gestort worden (deze wordt per hal gestort)

3.: Deze man is het repac (hardegrond met puin) aan het gladstrijken om hierna de wapening op te leggen voor de betonvloer.

4.: Dit is hal 1 met links een grote roldeur naar het distributiecentrum. Door de deur komen straks 6 lopende banden bij elkaar en vormen de aorta van het systeem. Het gemetselde gedeelte is de pompkamer voor de 2 enorme dieselpompen van de sprinklerinstallatie. Hier buiten komt een enorme watertank voor de sprinklers (dit moet schoonwater zijn en mag geen regenwater zijn)

5.: Hier ben ik door de roldeur gestapt naar het distributiecentrum. Deze hal is vorige week door de bouwkundige aannemer opgeleverd en nu zijn o.a. de elektra- en sprinklerbedrijven bezig hun leidingen aan te leggen

6.: Hier ben ik helemaal naar de kopgevel van het distributiecentrum gelopen en kijk ik terug naar de scheiding met de opslaghal. In de verte zie je de begane grond van het inpandige kantoor (dit wordt uiteindelijk 2 lagen en hier zullen medewerkers komen die o.a. het sorteersysteem aan zullen sturen.

7.: Dit is de binnenzijde van de laadgevel van het distributoecentrum. De laatste 2 overheaddeuren zijn uitgevoerd met levellers. Deze zijn bedoeld voor vreemde vrachtwagens die een andere hoogte van hun laadbodem hebben. De levellers kunnen dus in hoogte aangepast worden. Achter deze gevel (buiten dus) komt een 1,2 meter diepe laadkuil waar de vrachtwagens in kunnen rijden, zodat hun trailer precies op hoogte komt met de bovenkant van de vloer van de hal.

8.: Hier sta ik buiten en kijk ik richting de opslaghal. Dit is de laadgevel van het distributiecentrum. Ze zijn hier bezig de goot aan het stellen voor de laadkuil.

9.:De buitenzijde van de levellers. Om alle overheaddeuren komen nog flappen.

10.: Hier ben ik even op het dak gegaan van de opslaghal. Dit is een lichtstraat met daarnaast een rookluik.

Het betreft een bedrijfshal voor een bandenleverancier. Het gebouw is onderverdeeld in 2 grote delen. Een distributiecentrum waar een enorme sorteermachine komt te staan met alle lopende banden en conveyers en laaddeuren en een opslaghal die onderverdeeld is in 6 kleinere hallen en een tussengang vanwege de brandcompartimentering. In deze hal komen alle hokken en stellingvloeren met daarop alle lopende banden. De opslaghal bevat dus geen laaddeuren maar losdocks, hier worden dus de banden gelost en op de lopende band gelegd en naar een bepaalde stelling gebracht.
Het is te moeilijk om nu in een paar zinnen uit te leggen hoe het systeem precies werkt, maar het is in ieder geval een enorme hal (distributiecentrum ca. 50x125 m. en opslaghal ca. 230x75 m.)
Qua gebouw stelt het niet echt veel voor, een standaard bedrijfshal met als plint van 2,8 meter hoog geïsoleerde betonpanelen met daarboven vertikale damwandbeplating. De wanden tussen distributiecentrum en de onderlinge opslaghallen zijn 120 min. brandwerend en hebben een eigen staalconstructie. In de branwanden zitten rolluiken die altijd open staan waar de lopende banden doorheen gaan van de ene hal naar de andere om uiteindelijk in het distributiecentrum bij het sorteersysteem uit te komen. De lopende banden hebben t.p.v. de brandwerende rolluiken een opening waar het rolluik doorheen kan. In geval van brand gaan de sprinklers aan en zullen alle deuren na 2 sec. gesloten worden. ( de 2 sec. zijn nodig om te zorgen dat er geen autoband net onder de deur blijft liggen.)
Goed genoeg info, hier wat impressies:
Eerst een 3d prent van de inbouw (de lopende banden, stelingen en sorteersysteem).
*klik voor groter*

1.: Hier zie je een brandwerende scheidingswand met de sparingen voor de rolluiken met daarnaast sparingen voor de loopdeuren. De vloeren worden er dus later in gemonteerd los van de hoofdstaalcontructie.
2.: Dit is hal 4, hier zijn ze bezig de wapening te leggen op de HSB palen. Hierna zal de betonvloer gestort worden (deze wordt per hal gestort)
3.: Deze man is het repac (hardegrond met puin) aan het gladstrijken om hierna de wapening op te leggen voor de betonvloer.
4.: Dit is hal 1 met links een grote roldeur naar het distributiecentrum. Door de deur komen straks 6 lopende banden bij elkaar en vormen de aorta van het systeem. Het gemetselde gedeelte is de pompkamer voor de 2 enorme dieselpompen van de sprinklerinstallatie. Hier buiten komt een enorme watertank voor de sprinklers (dit moet schoonwater zijn en mag geen regenwater zijn)
5.: Hier ben ik door de roldeur gestapt naar het distributiecentrum. Deze hal is vorige week door de bouwkundige aannemer opgeleverd en nu zijn o.a. de elektra- en sprinklerbedrijven bezig hun leidingen aan te leggen
6.: Hier ben ik helemaal naar de kopgevel van het distributiecentrum gelopen en kijk ik terug naar de scheiding met de opslaghal. In de verte zie je de begane grond van het inpandige kantoor (dit wordt uiteindelijk 2 lagen en hier zullen medewerkers komen die o.a. het sorteersysteem aan zullen sturen.
7.: Dit is de binnenzijde van de laadgevel van het distributoecentrum. De laatste 2 overheaddeuren zijn uitgevoerd met levellers. Deze zijn bedoeld voor vreemde vrachtwagens die een andere hoogte van hun laadbodem hebben. De levellers kunnen dus in hoogte aangepast worden. Achter deze gevel (buiten dus) komt een 1,2 meter diepe laadkuil waar de vrachtwagens in kunnen rijden, zodat hun trailer precies op hoogte komt met de bovenkant van de vloer van de hal.
8.: Hier sta ik buiten en kijk ik richting de opslaghal. Dit is de laadgevel van het distributiecentrum. Ze zijn hier bezig de goot aan het stellen voor de laadkuil.
9.:De buitenzijde van de levellers. Om alle overheaddeuren komen nog flappen.
10.: Hier ben ik even op het dak gegaan van de opslaghal. Dit is een lichtstraat met daarnaast een rookluik.