Hallo Pruimpit,
Mijn foto's importeer ik altijd op een aparte partitie.
De foto's worden daarbij ook nog een keer opgeslagen op je Windows-partitie (meestal c:\) in een catalogus.
Ik ga er even van uit dat je Windows XP als besturing heb op je PC !
Onder Document and Settings - [gebruiker] - Menu Start - Mijn Documenten - Mijn Afbeeldingen zit een map Lightroom.
In deze map zitten dus de foto's die je te zien krijgt als je Lightroom opent, en volgens mij ook de bewerkingen die je doet.
Er staan maar een paar foto's bij mij in Lightroom, maar het neemt toch al 467 Mb in beslag.
Hoe meer foto's geïmporteerd, des te groter word de Lightroom-map.
Aangezien Windows gebruik maakt van intern geheugen en van een wisselbestand op je harddisk, kan het zijn dat je op je actieve partitie (C:\ ?) ruimte tekort komt.
Je kan dit oplossen door (tijdelijk) je wisselbestand te wijzigen in een vaste waarde.
Neem hiervoor als vuistregel 1,5 x de groote van je interne geheugen (b.v. 2 Gb geheugen = 3 Gb wisselbestand)
Standaard bepaald Windows de groote van het wisselbestand, deze varieerd dus.
Een te krappe ruimte op je harddisk is een trage PC.
Nog beter is het om ruimte toe te kennen aan je Windows-partitie (indien mogelijk).
Dit kan je doen als je harddisk is opgedeeld in meerdere schijven (= partitie's).
Een handig programma hiervoor is b.v. Partition Magic.
Je kan je schijven (partitie's) een andere groote geven.
Maak één partitie kleiner, en ken de ruimte toe aan je Windows-Partitie.
Ook een aantal foto's verwijderen uit de catalogus van Lightroom kan bijdragen tot een snellere PC (= meer ruimte op je C:\ schijf)
Het plaatsen van meer intern geheugen kan ook uitkomst bieden, maar dan alleen als er op je actieve partitie (C:\ ?) voldoende ruimte over is.
Hopelijk heb je wat aan deze tip.
Vr.gr. Badmuts
ps. Als je nog vragen hebt over het hoe en waarom, kan je altijd een Persoonlijk Bericht (PB) sturen, dan kan ik je verder helpen indien nodig.