Lightroom draait zo traag

Discussies over fotobewerking en archivering
Pruimpit

Lightroom draait zo traag

Bericht door Pruimpit » zo mei 04 2008 11:04 am

Sinds kort heb ik lightroom 1,3 op mijn PC geinstalleerd. Sinds ik dit programma heb, heb ik nu besloten in RAW te fotograferen. Laatste tijd fotografeer ik digitaal vooral met mijn gloednieuwe Pentax K10D. Die RAW(DNG) bestanden zijn wel lijvig, en als ik een aantal foto's importeer dan wordt het systeem ontzettend traag :( Dus loopt Lightroom min of meer vast. Heeft iemand van jullie daar ook last van gehad?

Eigenlijk heb ik met deze computer nog nooit last gehad met programma's die te traag werkten. Is er ook een oplossing voor dit probleem, behalve een snellere PC kopen?

Eigenlijk zit ik er laatste tijd ook wel eens aan te denken om een notebook te kopen. Maar die moet dat niet te duur zijn, een goed scherm voor foto's heben en dan nu ook snel genoeg voor lightroom.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo mei 04 2008 11:43 am

Ik weet niet hoe groot jouw bestanden zijn, maar mijn bestanden zijn 19,2 Mb. Dat vraagt natuurlijk best wat van je computer, dus heb je veel werkgeheugen nodig. Mijn laptop heeft 2Gb werkgeheugen en daar draait Lightroom goed op, maar ik overweeg het nog weer te verhogen naar 4Gb.

Er is trouwens al een nieuwere versie van Lightroom.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » zo mei 04 2008 12:25 pm

Om even met de deur in huis te vallen, even een vraag over Lightroom. Als ik mijn foto's op de pc laad, dan opent Lightroom zich vanzelf. Is dit uit te zetten, want ik zit mij daar altijd vreselijk over op te vreten.

mikemix

Bericht door mikemix » zo mei 04 2008 12:34 pm

Waarschijnlijk kan je dit in de voorkeuren aangeven.
Werk overigens zelf met een Mac en alleen met CS3.
Wat dat geheugen betreft kan ik alleen maar beamen, ben zelf ook van 2G naar 4G intern gegaan met mijn nieuwe MacbookPro, scheelt behoorlijk kan ik bevestigen.

ArTe

Bericht door ArTe » zo mei 04 2008 1:31 pm

@Pruimpit: als je minder dan 2Gb intern geheugen hebt, heb je waarschijnlijk je oorzaak te pakken.

Maar aangezien "snel" subjectief is: hoeveel foto's, hoe grote files, hoe lang? Dat helpt je probleem in te schatten...

Het importeerproces loopt overigens ook bij mij (bijna nieuwe snelle PC met 4Gb) niet supersnel, met een vol kaartje (2Gb) is ie wel even bezig, tussen de 1 en 2 minuten. En dan gebruik ik de interne cardreader, via kabel is het nog trager. Ik kan overigens redelijk normaal doorwerken tijdens een import. Dat ligt volgens mij aan het feit dat ik een Quad-core processor heb en dat Lightroom niet alle processoren aan het werk zet.

Links bovenin kun je vrij klein zien wat ie doet tijdens een import. Als je aan hebt gegeven dat je gelijk hoge kwaliteit previews wil laten maken, gaat het geheel ook trager.

Arno

Sus

Bericht door Sus » ma mei 05 2008 2:25 am

Fotobewerking is nu eenmaal een zwaar programma voor een PC ik merk het ook goed als ik met Capture NX werk.
Ik denk dat je twee keuzes hebt: juist opendoen wat nodig is of wel snellere PC met meer geheugen.
Ik zou er in ieder geval ook iets aan moeten doen, het word tijd dat ik nog eens een nieuwe PC in elkaar steek.

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » ma mei 05 2008 8:22 am

IMAC kopen? :) Werkt bij mij super snel (V1.4).
Ik denk dat een geheugen upgrade (indien mogelijk) na 4Gb zal helpen. Geheugen kost tegenwoordig bijna niks meer en is eenvoudig zelf te doen.

ArTe

Bericht door ArTe » za mei 10 2008 2:11 pm

@Pruimpit: een grotere import trekt bij mij bijna 75% geheugen dicht, dat is dus ruwweg 3Gb bij mij.

De conclusie dat een traag Lightroom vaak ligt aan te weinig werkgeheugen lijkt dan ook terecht...

Badmuts

Bericht door Badmuts » za mei 10 2008 3:29 pm

Hallo Pruimpit,

Mijn foto's importeer ik altijd op een aparte partitie.
De foto's worden daarbij ook nog een keer opgeslagen op je Windows-partitie (meestal c:\) in een catalogus.

Ik ga er even van uit dat je Windows XP als besturing heb op je PC !

Onder Document and Settings - [gebruiker] - Menu Start - Mijn Documenten - Mijn Afbeeldingen zit een map Lightroom.
In deze map zitten dus de foto's die je te zien krijgt als je Lightroom opent, en volgens mij ook de bewerkingen die je doet.
Er staan maar een paar foto's bij mij in Lightroom, maar het neemt toch al 467 Mb in beslag.
Hoe meer foto's geïmporteerd, des te groter word de Lightroom-map.
Aangezien Windows gebruik maakt van intern geheugen en van een wisselbestand op je harddisk, kan het zijn dat je op je actieve partitie (C:\ ?) ruimte tekort komt.
Je kan dit oplossen door (tijdelijk) je wisselbestand te wijzigen in een vaste waarde.
Neem hiervoor als vuistregel 1,5 x de groote van je interne geheugen (b.v. 2 Gb geheugen = 3 Gb wisselbestand)
Standaard bepaald Windows de groote van het wisselbestand, deze varieerd dus.
Een te krappe ruimte op je harddisk is een trage PC.
Nog beter is het om ruimte toe te kennen aan je Windows-partitie (indien mogelijk).
Dit kan je doen als je harddisk is opgedeeld in meerdere schijven (= partitie's).
Een handig programma hiervoor is b.v. Partition Magic.
Je kan je schijven (partitie's) een andere groote geven.
Maak één partitie kleiner, en ken de ruimte toe aan je Windows-Partitie.

Ook een aantal foto's verwijderen uit de catalogus van Lightroom kan bijdragen tot een snellere PC (= meer ruimte op je C:\ schijf)

Het plaatsen van meer intern geheugen kan ook uitkomst bieden, maar dan alleen als er op je actieve partitie (C:\ ?) voldoende ruimte over is.

Hopelijk heb je wat aan deze tip.

Vr.gr. Badmuts

ps. Als je nog vragen hebt over het hoe en waarom, kan je altijd een Persoonlijk Bericht (PB) sturen, dan kan ik je verder helpen indien nodig. :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mei 11 2008 11:19 pm

Badmuts schreef:Hallo Pruimpit,

Mijn foto's importeer ik altijd op een aparte partitie.
De foto's worden daarbij ook nog een keer opgeslagen op je Windows-partitie (meestal c:\) in een catalogus.

Ik ga er even van uit dat je Windows XP als besturing heb op je PC !

Onder Document and Settings - [gebruiker] - Menu Start - Mijn Documenten - Mijn Afbeeldingen zit een map Lightroom.
In deze map zitten dus de foto's die je te zien krijgt als je Lightroom opent, en volgens mij ook de bewerkingen die je doet.
Er staan maar een paar foto's bij mij in Lightroom, maar het neemt toch al 467 Mb in beslag.
Hoe meer foto's geïmporteerd, des te groter word de Lightroom-map.
Aangezien Windows gebruik maakt van intern geheugen en van een wisselbestand op je harddisk, kan het zijn dat je op je actieve partitie (C:\ ?) ruimte tekort komt.
Je kan dit oplossen door (tijdelijk) je wisselbestand te wijzigen in een vaste waarde.
Neem hiervoor als vuistregel 1,5 x de groote van je interne geheugen (b.v. 2 Gb geheugen = 3 Gb wisselbestand)
Standaard bepaald Windows de groote van het wisselbestand, deze varieerd dus.
Een te krappe ruimte op je harddisk is een trage PC.
Nog beter is het om ruimte toe te kennen aan je Windows-partitie (indien mogelijk).
Dit kan je doen als je harddisk is opgedeeld in meerdere schijven (= partitie's).
Een handig programma hiervoor is b.v. Partition Magic.
Je kan je schijven (partitie's) een andere groote geven.
Maak één partitie kleiner, en ken de ruimte toe aan je Windows-Partitie.

Ook een aantal foto's verwijderen uit de catalogus van Lightroom kan bijdragen tot een snellere PC (= meer ruimte op je C:\ schijf)

Het plaatsen van meer intern geheugen kan ook uitkomst bieden, maar dan alleen als er op je actieve partitie (C:\ ?) voldoende ruimte over is.

Hopelijk heb je wat aan deze tip.

Vr.gr. Badmuts

ps. Als je nog vragen hebt over het hoe en waarom, kan je altijd een Persoonlijk Bericht (PB) sturen, dan kan ik je verder helpen indien nodig. :D
IK geloof er niet zo in dat gerommel op je schijf het probleem is. Die programma's hebben gewoon erg veel geheugen nodig. DAAR is de winst te halen.

Foto's weghalen uit je catalogus lijkt me trouwens niet de methode; ze zullen er toch niet voor niets inzitten. Dan kan je beter een nieuwe catalogus beginnen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo mei 11 2008 11:29 pm

Voor geregistreerde Lightroomgebruikers is een betaversie van Lightroom 2 beschikbaar. Deze ondersteunt multi-core (multi processor).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mei 11 2008 11:37 pm

ArjanL schreef:Voor geregistreerde Lightroomgebruikers is een betaversie van Lightroom 2 beschikbaar. Deze ondersteunt multi-core (multi processor).
Ook voor die versie geldt: GEHEUGEN NODIG!!!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma mei 12 2008 10:46 am

Bedankt voor de vele antwoorden tot nu toe. Ik denk dat ik sowieso in het importeerproces wat ga veranderen, dat hij dan de miniaturen alvast ontwikkeld.

Verder denk ik er nog over na. Nu bekijk ik de foto's in Picassa zodat er geen Lightroom is dat vastloopt :?

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di mei 20 2008 7:37 pm

ArjanL schreef:Voor geregistreerde Lightroomgebruikers is een betaversie van Lightroom 2 beschikbaar. Deze ondersteunt multi-core (multi processor).
Als aanvulling:

Voor NIET geregistreerde LR gebruikers kan er door WEL geregistreerde LR gebruikers een "invitation" worden verzonden, waarmee de beta tot aan de release van 2.0 gebruik kan worden, die eind augustus (tot op dit moment) in de planning staat.

Serieuze liefhebbers?
Willem.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo mei 21 2008 4:13 pm

Had zelf een Pentium IV 3.0 Ghz met 1,5gig geheugen, maar was toch echt te traag voor Capture en Lightroom, zeker als PS ook nog open stond. Nu een Quadcore met 2 Gig aangeschaft, wat een verschil! Op het moment dat je gefrustreerd raakt als je met je hobby bezig bent omdat je pc rete-traag is moet je een andere hobby zoeken of geheugen bijprikken. Mocht dat laatste niet werken zul je waarschijnlijk toch aan een nieuwe pc moeten.... Hoe oud is je huidige pc? met de dingen die ik ermee doe (games en fotobewerking) zul je toch denk ik iedere 3 tot 4 jaar een nieuwe pc moeten aanschaffen (dat is iig mijn ervaring) Oude pc doet nu dienst als mediacenter :-)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”