Tokina AT-X AF 100mm F/2.8 of Nikkor AF-S AF 105mm VR F/2.8
Tokina AT-X AF 100mm F/2.8 of Nikkor AF-S AF 105mm VR F/2.8
Ik ben nog steeds in twijfel over deze twee lenzen. Het voordeel van de Nikkor AF-S 105mm is dat deze VR heeft, dat heeft de Tokina weer niet. Ik heb de resultaten van beide lenzen bekeken, allebei dezelfde kwaliteit. De Nikkor zal waarschijnlijk wel wat beter presteren. Maar ik twijfel gewoon nog eventjes omdat het prijsverschil erg hoog is. Sowieso koop ik een statief erbij, dus die VR is eigenlijk niet echt meer nodig. Ik ga dan sowieso wat meer met statief werken. Wat zou jij doen?
Ik weet het, ik vloek in de kerk.
Ik weet dat de Nikon absolute top is. Maar gezien het prijsverschil en de vergelijkbare optische prestaties moet je de Tokina gewoon overwegen. De mechanische kwaliteit van Tokina staat buiten kijf. Die is al jaren subliem, en mijns inziens beter dan van andere vreemd-merk objectieven.
Dan de vraag hoe lang je er mee wilt doen. Nog niemand weet hoe lang de levensduur van het VR-mechanisme is, en of ze daar over pakweg tien jaar nog onderdelen voor hebben.
Ik heb het gevoel dat de Tokina in dat licht bezien nog niet zo'n slechte keuze zou zijn. Laat je in ieder geval niet gek maken door de VR-marketing. Je moet je oprecht afvragen of jij voor macrowerk echt behoefte hebt aan VR. Sterker nog: heb je überhaupt behoefte aan AF?
Mijn motto in deze: eenvoud is het kenmerk van het ware.
Succes met de keuze, E.M. de Klerk
Ik weet dat de Nikon absolute top is. Maar gezien het prijsverschil en de vergelijkbare optische prestaties moet je de Tokina gewoon overwegen. De mechanische kwaliteit van Tokina staat buiten kijf. Die is al jaren subliem, en mijns inziens beter dan van andere vreemd-merk objectieven.
Dan de vraag hoe lang je er mee wilt doen. Nog niemand weet hoe lang de levensduur van het VR-mechanisme is, en of ze daar over pakweg tien jaar nog onderdelen voor hebben.
Ik heb het gevoel dat de Tokina in dat licht bezien nog niet zo'n slechte keuze zou zijn. Laat je in ieder geval niet gek maken door de VR-marketing. Je moet je oprecht afvragen of jij voor macrowerk echt behoefte hebt aan VR. Sterker nog: heb je überhaupt behoefte aan AF?
Mijn motto in deze: eenvoud is het kenmerk van het ware.
Succes met de keuze, E.M. de Klerk
Ik zit in hetzelfde schuitje: ben ook me ook aan het orienteren voor een macrolens en blijf ook steeds hangen op de keus tussen deze twee lenzen. Mechanisch zijn ze volgens mij gelijkwaardig, wat De Klerk ook al zegt. Optisch liggen de macrolenzen van de verschillende merken heel dicht bij elkaar (Nikkor105, Tokina100, Tamron90, Sigma105). Dus als je tussen de Tokina en Nikkor moeten kiezen, gaat het inderdaad over VR en $$$$$. Zelf denk ik die VR niet nodig te hebben (mijn foto's worden echt niet mooier door die VR, denk ik dan. Sterker nog, alles is tegenwoordig op 'gebruikersgemak' gericht, en of gemak nu bevorderlijk is voor de creativiteit?? (Bij een zoomlens is VR een ander verhaal natuurlijk.)
Ik neig nu zelf naar de Tokina, ook vanwege het financiele plaatje. Ik kan een Nikkor kopen, maar voor iets meer geld koop ik twee toplenzen van Tokina (100) EN een Tokina (12-24/11-16). Maar het is en blijft een lastige keuze... Wat mij soms ook helpt: Wat zou ik kopen als ik niet zo vaak op dit forum rondsnuffel? Wat ook weer dubbel is, haha, want waarom snuffel ik op dit forum??
Succes ermee!
Ik neig nu zelf naar de Tokina, ook vanwege het financiele plaatje. Ik kan een Nikkor kopen, maar voor iets meer geld koop ik twee toplenzen van Tokina (100) EN een Tokina (12-24/11-16). Maar het is en blijft een lastige keuze... Wat mij soms ook helpt: Wat zou ik kopen als ik niet zo vaak op dit forum rondsnuffel? Wat ook weer dubbel is, haha, want waarom snuffel ik op dit forum??
Succes ermee!
- Antoinette
- Forumlid
- Contacteer:
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Tokina AT-X AF 100mm F/2.8 of Nikkor AF-S AF 105mm VR F/
AlwinSitton schreef:Ik ben nog steeds in twijfel over deze twee lenzen. Het voordeel van de Nikkor AF-S 105mm is dat deze VR heeft, dat heeft de Tokina weer niet. Ik heb de resultaten van beide lenzen bekeken, allebei dezelfde kwaliteit. De Nikkor zal waarschijnlijk wel wat beter presteren. Maar ik twijfel gewoon nog eventjes omdat het prijsverschil erg hoog is. Sowieso koop ik een statief erbij, dus die VR is eigenlijk niet echt meer nodig. Ik ga dan sowieso wat meer met statief werken. Wat zou jij doen?
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
En ook nog een statief? Of heb je die laten zitten.AlwinSitton schreef:Sinds vanmiddag heb ik de Nikkor AF-S 105mm Micro F/2.8VR. Een zeer mooie lens met zeer mooie resultaten.
Deze foto heb ik even snel in mijn pauze gemaakt. Van het weekend ga ik er echt voor zitten. Vindt hem nog niet eens zo slecht geworden.
Die foto vind ik voor "eventjes" een hele mooie

Gr.
Mieke