Tokina AT-X AF 100mm F/2.8 of Nikkor AF-S AF 105mm VR F/2.8

Discussies over macro/micro objectieven
AlwinSitton

Tokina AT-X AF 100mm F/2.8 of Nikkor AF-S AF 105mm VR F/2.8

Bericht door AlwinSitton » zo mei 04 2008 3:12 pm

Ik ben nog steeds in twijfel over deze twee lenzen. Het voordeel van de Nikkor AF-S 105mm is dat deze VR heeft, dat heeft de Tokina weer niet. Ik heb de resultaten van beide lenzen bekeken, allebei dezelfde kwaliteit. De Nikkor zal waarschijnlijk wel wat beter presteren. Maar ik twijfel gewoon nog eventjes omdat het prijsverschil erg hoog is. Sowieso koop ik een statief erbij, dus die VR is eigenlijk niet echt meer nodig. Ik ga dan sowieso wat meer met statief werken. Wat zou jij doen?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo mei 04 2008 3:30 pm

De Nikon kopen. Deze is beter, steviger en is prijsvaster.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » zo mei 04 2008 4:42 pm

Ik heb de Nikkor 105 mm f2.8 VR!! Een pracht van een objectief. Je schrijft dat je meer met statief gaat werken, maar als je het statief niet bij je hebt en je ziet iets moois, dan is VR wel heel interessant!!! :roll: :roll:

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 04 2008 5:09 pm

Ik weet het, ik vloek in de kerk.

Ik weet dat de Nikon absolute top is. Maar gezien het prijsverschil en de vergelijkbare optische prestaties moet je de Tokina gewoon overwegen. De mechanische kwaliteit van Tokina staat buiten kijf. Die is al jaren subliem, en mijns inziens beter dan van andere vreemd-merk objectieven.

Dan de vraag hoe lang je er mee wilt doen. Nog niemand weet hoe lang de levensduur van het VR-mechanisme is, en of ze daar over pakweg tien jaar nog onderdelen voor hebben.

Ik heb het gevoel dat de Tokina in dat licht bezien nog niet zo'n slechte keuze zou zijn. Laat je in ieder geval niet gek maken door de VR-marketing. Je moet je oprecht afvragen of jij voor macrowerk echt behoefte hebt aan VR. Sterker nog: heb je überhaupt behoefte aan AF?

Mijn motto in deze: eenvoud is het kenmerk van het ware.

Succes met de keuze, E.M. de Klerk

H.M.

Bericht door H.M. » ma mei 05 2008 9:48 am

Ik zit in hetzelfde schuitje: ben ook me ook aan het orienteren voor een macrolens en blijf ook steeds hangen op de keus tussen deze twee lenzen. Mechanisch zijn ze volgens mij gelijkwaardig, wat De Klerk ook al zegt. Optisch liggen de macrolenzen van de verschillende merken heel dicht bij elkaar (Nikkor105, Tokina100, Tamron90, Sigma105). Dus als je tussen de Tokina en Nikkor moeten kiezen, gaat het inderdaad over VR en $$$$$. Zelf denk ik die VR niet nodig te hebben (mijn foto's worden echt niet mooier door die VR, denk ik dan. Sterker nog, alles is tegenwoordig op 'gebruikersgemak' gericht, en of gemak nu bevorderlijk is voor de creativiteit?? (Bij een zoomlens is VR een ander verhaal natuurlijk.)
Ik neig nu zelf naar de Tokina, ook vanwege het financiele plaatje. Ik kan een Nikkor kopen, maar voor iets meer geld koop ik twee toplenzen van Tokina (100) EN een Tokina (12-24/11-16). Maar het is en blijft een lastige keuze... Wat mij soms ook helpt: Wat zou ik kopen als ik niet zo vaak op dit forum rondsnuffel? Wat ook weer dubbel is, haha, want waarom snuffel ik op dit forum??
Succes ermee!

renecita

Bericht door renecita » ma mei 05 2008 4:54 pm

Ik ken de Tokina niet, maar de Nikon is top! Zou de lens voor geen prijs meer willen missen. En: doet het ook goed met de nikon teleconverter (ik heb de 1.7). Lijkt me een pluspunt.

Groet Renecita

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma mei 05 2008 5:17 pm

Ik heb de tokina en ben er dol gelukkig mee. Ik gebruik bijna nooit een statief als ik deze lens gebruik. Ik vind zelf het prijsverschil tussen de Tokina en de Nikkor zó groot dat ik toendertijd de Nikkor niet eens overwogen heb :wink: En nog geen moment spijt gehad :wink:
Say what you like
Do what you feel

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma mei 05 2008 5:57 pm

Als de vraagsteller al een converter heeft past ook de Tokina daar uitstekend op.
Leuk prijskaartje wordt het als hij en een Nikon 105mm en een TC-17 zou willen kopen.

E.M. de Klerk

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Re: Tokina AT-X AF 100mm F/2.8 of Nikkor AF-S AF 105mm VR F/

Bericht door Mieke53 » ma mei 05 2008 8:20 pm

AlwinSitton schreef:Ik ben nog steeds in twijfel over deze twee lenzen. Het voordeel van de Nikkor AF-S 105mm is dat deze VR heeft, dat heeft de Tokina weer niet. Ik heb de resultaten van beide lenzen bekeken, allebei dezelfde kwaliteit. De Nikkor zal waarschijnlijk wel wat beter presteren. Maar ik twijfel gewoon nog eventjes omdat het prijsverschil erg hoog is. Sowieso koop ik een statief erbij, dus die VR is eigenlijk niet echt meer nodig. Ik ga dan sowieso wat meer met statief werken. Wat zou jij doen?

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma mei 05 2008 9:05 pm

Sinds vanmiddag heb ik de Nikkor AF-S 105mm Micro F/2.8VR. Een zeer mooie lens met zeer mooie resultaten.

Afbeelding

Deze foto heb ik even snel in mijn pauze gemaakt. Van het weekend ga ik er echt voor zitten. Vindt hem nog niet eens zo slecht geworden.

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Mieke53 » ma mei 05 2008 10:24 pm

AlwinSitton schreef:Sinds vanmiddag heb ik de Nikkor AF-S 105mm Micro F/2.8VR. Een zeer mooie lens met zeer mooie resultaten.

Afbeelding

Deze foto heb ik even snel in mijn pauze gemaakt. Van het weekend ga ik er echt voor zitten. Vindt hem nog niet eens zo slecht geworden.
En ook nog een statief? Of heb je die laten zitten.
Die foto vind ik voor "eventjes" een hele mooie :wink:

Gr.

Mieke

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma mei 05 2008 10:50 pm

Nee, die heb ik deze maand maar even laten zitten. Volgende maand wil ik een statief kopen. Die foto is dus uit de hand genomen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mei 06 2008 10:29 pm

Gefeliciteerd met je keuze!

E.M. de Klerk

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » di mei 06 2008 10:39 pm

Zo makkelijk is het nog niet om macro te fotograferen. Moet denk ik nog een hoop leren. Heb vanmiddag nog wat platen geschoten, alleen ik krijg ze niet goed scherp. Van het weekend eens even voor zitten. Is wel ff wennen. Maar dat maakt het alleen maar leuk.

H.M.

Bericht door H.M. » di mei 06 2008 11:00 pm

Oefening baart kunst, zeggen ze toch? Gewoon heeel veeel foto's maken.
Succes met je nieuwe lens!

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”