We kennen ze allemaal, de fotos waar de lucht prachtig is belicht maar de voorgrond (veel) te donker, negen van de tien keer word zo'n foto dan als mislukt benoemd, terwijl dat zeker niet het geval hoeft te zijn. In deze tutorial laat ik zien hoe je deze problemen zou kunnen overwinnen.
Er bestaan verschillende manieren om de voor- en achtergrond van zo'n foto toch goed belicht te krijgen.
1) bracketing : mits je camera dit ondersteunt (bij digitaal is dit makkelijker toepasbaar dan bij analoog, want dit kost je 3 fotos) waarbij je een gekozen onder, over en correct belichtte foto krijgt welke je naderhand over elkaar heen legt (blending). Deze manier vereist een statief, het kan uiteraard wel zonder, maar het gaat je onnoemelijk veel tijd kosten om de foto's correct over elkaar heen te leggen. Hier vind je een uitleg over deze manier.
2) Schiet in RAW en maak 2 duplicaten van het correcte origineel, waarbij je 1 duplicaat dmv levels of curves ernstig onderbelicht zodat je de "highlights" goed gedefineerd hebt staan. Bij het 2e duplicaat doe je hetzelfde alleen voor de onderbelichtte delen, dus deze ga je overexposen, zodat je voorgrond goed zichtbaar is. Zodra je daarmee klaar bent, pas je de manier toe zoals bij link van 1.
3) een gradueel neutraal density filter welke zorgt voor een geleidelijke overloop waardoor je een goed gebalanceerde belichting kan bewerkstelligen. Deze manier pas ik toe maar dan in de digitale wereld : Photoshop. Ik kies voor photoshop omdat een ND Grad (zoals die filters heten) ook de overloop laten zien over objecten waar je dat misschien niet wilt. Denk aan een boom in je landschap. Zodra deze boom onderbelicht is en geen kleur informatie meer bevat dankzij de filter dan kun je er niets meer mee, hetzelfde geld natuurlijk ook voor je originele foto : is de voorgrond ernstig onderbelicht en bevat deze geen kleurinformatie meer, dan heb je er ook niets aan. Dit is een keuze. Op het moment gebruik ik zelf geen filters anders dan een polariser, maar wie weet gaat er nog wat richting het zwarte gat voor filters in de toekomst, want er zijn een aantal ND grad filters gurus op dit forum waar ik van onder de indruk ben.
4) degene die ik over het hoofd zie
Ik doe het op mijn eigen manier. (eigenheimer....)
Mijn bewerkingen voer ik ook nog steeds uit op jpg's en het is prima te doen. Vele fotos zijn er mee te redden. In verschillende WIP topics heb ik de techniek toegepast die ik hieronder ga beschrijven.
Laten we beginnen met een origineel. Ik denk een typisch voorbeeld zoals vele mensen ze kennen, de lucht ziet er prima uit, niet overbelicht, maar de voorgrond behoorlijk onderbelicht :
1] Schakel naar de "quickmask" modus. Hiermee gaan we een masker aanbrengen. We gaan aangeven wat niet bewerkt mag worden, het masker gaat het beschermen voor ons. Het mooie aan maskers is dat het ook werkt met transparant, dwz als je een markering aan gaat brengen dat hoeft dat niet keihard te zijn (aan of uit) maar dit kan een ook beetje zijn, dit zul je zien bij de volgende stappen.
2] Nu we in de quickmask modus zitten, typ op je keyboard "D" wat staat voor default/standaard voor en achtergrond kleur (wit/zwart). Klik nu op de gradient. Als je een verfpot ziet, klik op de verfpot en houd je muisknop ingedrukt totdat je de andere opties ziet: gradient, selecteer deze.
3] Zorg dat de gradient modus op liniair staat
4] Hier gaan we het daadwerkelijke masker aanbrengen en dat gaan we dus doen met een overloop/gradient (de ND Grad filter van Photoshop lol.gif)
Zet je muis aan de bovenkant van de foto, klik op je muisknop en houd shift ingedrukt en trek een lijn naar beneden tot de hoogte waar de lucht ophoudt in het midden (de bomen in de verte) en laat je muisknop los. Nu zie je een rood overlopend vlak zoals bij dit voorbeeld. Hoe langer je de lijn naar beneden trekt hoe geleidelijker de overloop. Ik kies dan ook vaak voor een lange lijn. Nu is de lucht beschermt tegen bewerkingen.
5] Schakel terug naar de normale bewerking modus.
6] Je zult zien dat er een selectie blijft staan, dit is de selectie van alles behalve waar het masker op zit. Dit houd dus in, dat ook de overloop hier in bevangen zit, je ziet een harde selectie lijn, maar de overloop zit er wel degelijk in, dus dit loopt ook nog de selectie uit.
7] Nu gaat het gebeuren, ND Grad to the max !
Ga naar: image > adjustments > levels en je ziet dit schermpje te voorschijn komen. Met levels kun je bijzonder veel doen (ik ga hier nog een aparte tutorial over schrijven.) Het histogram geldt alleen voor de huidige selectie. Je ziet dan ook dat deze vrij donker is. In het lichte gedeelte is bijna geen informatie aanwezig, in de middentonen wel. Houd de kleur op RGB tenzij je een gradueel overlopende kleur wilt hebben lol.gif
8] Schuif de middelste pijl naar links (de middentonen) om het geheel lichter te maken. Dit gebeurt dus gradueel over de selectie en zorgt voor een mooie overloop welke niet direct zichtbaar is, mits je quickmask selectie correct is vastgelegd. Je kunt ook de lichte tonen naar het midden brengen, maar vaak zorgt dit voor te harde contrasten.
9] Hoewel onze foto nu in principe klaar is, want de voorgrond is nu beter belicht, doe ik dit vaak toch ook nog een keer met de lucht. De makkelijkste manier, zonder dat je een nieuw masker hoeft te maken is via : select > inverse, wat er voor zorgt dat je selectie in spiegelbeeld word gebracht, zo ook dus de overloop. Nu breng ik de middentonen meer naar rechts en word de selectie donkerder. Nu ook geen polariser meer nodig !
10] Hij is bijna af.....de bomen die binnen de overloop liggen blijven (zoals een ND grad filter dit dus doet) zijn iets te donker, deze licht ik nog iets op dmv de dodge tool van een niet al te groot formaat over de bomen heen te "brushen" zodat ze lichter worden en beter passen in het geheel.
Ik heb nog wat levels toegepast om de foto er iets minder rood uit te laten zien. Het toepassen van levels leg ik in de volgende tutorial uit.
Het resultaat voor en na :