Nieuw: PC-E NIKKOR 24 mm f/3.5D ED tilt/shift-objectief

Discussies over ons favoriete merk
MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Nieuw: PC-E NIKKOR 24 mm f/3.5D ED tilt/shift-objectief

Bericht door MvBoetzelaer » di jan 29 2008 1:32 pm

Vandaag aangekondigd:
Een nieuw tilt/shift objectief met een beetje vreemd maximaal diafragma. Waarom geen 2.8? Wel interessant is de diafragmakoppeling met de D3/D300. Is dit een electronische?

Officiële aankondiging

En nog een leuke in de staart van het bericht:
Nikon heeft tegelijkertijd twee andere PC-NIKKOR-objectieven aangekondigd die zich nu in de laatste ontwikkelingsfase bevinden: een PC 45 mm f/2.8D objectief en een PC 85 mm f/2.8D II objectief, beide met tilt/shift. Deze nieuwe objectieven zijn naar verwachting vanaf de zomer van 2008 verkrijgbaar.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di jan 29 2008 2:35 pm

re: Waarom geen 2.8?

Diafragma 3.5 is een van de standaardwaarden die Nikon hanteert.
Voor het doel van die lens is een grotere maximale opening niet echt nodig, maximale performance wel.
Denk eraan dat een PC objectief een veel grotere beeldcirkel dekt dan een normaal objectief.
De laatste 28 mm PC lens was ook 3.5.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

GdP

Bericht door GdP » di jan 29 2008 4:58 pm

Dat zal een lieve prijs gaan worden. :(

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di jan 29 2008 5:05 pm

Gerrit,

Reken op EURO 2200 adviesprijs, ongeveer evenveel als andere speciale profesionele lenzen b.v. de 85 mm PC lens).
Volgens het persbericht leverbaar vanaf eind februari 2008.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo jan 30 2008 9:54 am

Ik vind het wel een plaatje hoor :)

Afbeelding

Verder heb ik begrepen dat dit objectief een electronisch aan te sturen diafragma heeft. Dus buiten de handmatige verstelling van het diafragma via de diafragmaring, bij de D3 en de D300 een electronische verstelling ipv. het heveltje waarmee normaal het diafragma word geregeld.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo jan 30 2008 10:04 am

gijs sandberg schreef:Gerrit,

Reken op EURO 2200 adviesprijs, ongeveer evenveel als andere speciale profesionele lenzen b.v. de 85 mm PC lens).
Volgens het persbericht leverbaar vanaf eind februari 2008.

Groeten, Gijs
Adviesprijs, volgens het persbericht ca. € 1829,--

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo jan 30 2008 1:19 pm

hierbij wat testfoto's :)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

mikemix

Bericht door mikemix » wo jan 30 2008 9:04 pm

Wat een brakke belichting die voorbeeldjes (overbelicht die kerktoren), zit een vuiltje op de sensor, jammer.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo jan 30 2008 9:11 pm

Beetje slordig!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

GdP

Bericht door GdP » wo jan 30 2008 9:52 pm

Het is een prachtig objectief.

Maar als je op een computer de perspectivische vertekening op een foto er al uit kan halen, wat is dan nog het nut van dit objectief?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jan 31 2008 7:54 am

GdP schreef:Maar als je op een computer de perspectivische vertekening op een foto er al uit kan halen, wat is dan nog het nut van dit objectief?
Met een softwarepakket op de computer kun je pixels verplaatsen, waardoor het ergens op lijkt. Maar als je het al in je zoeker goed kunt zetten, ben je wel veel verder. Het verplaatsen van pixels is veelal goed te zien.

Een voorganger, 85mm PC had een P chip om de gegevens van het objectief, zoals afstand en diafragma, door te geven aan elke AF camera.
Nu lees ik echter in het persbericht:

" Het objectief is compatibel met de elektronische zoeker van alle reflexcamera's van Nikon, waarbij een nauwkeurige handmatige scherpstelling mogelijk is, en is uitgerust met automatische diafragmaregeling voor de D3/D300 van Nikon."

Wat mij dus zorgen maakt dat er weer een nieuwe vorm van diafragmaregeling is. Krijgen we dan nu G2?

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jan 31 2008 8:27 am

Waarom maak je je daar zorgen om Hans ? Het instellen van het diafragma met het palletje vauit de body is in deze tijd ook wat achterhaald. Het lijkt me wel een mooi concept, geen bewegende delen meer in de F-Mount. Alles van en naar het objectief wordt electronisch geregeld.

En bovendien aangezien dit objectief een eigen diafragmaring heeft is het een prima gelegenheid om met deze te beginnen. Immers een standaard diafragmaverstelling vauit de body is niet mogelijk dus voegt het in dit geval zelfs iets toe wat voorheen niet mogelijk was. :)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do jan 31 2008 9:00 am

Het is een hele vooruitgang dat de autofocus en lichtmeting kennelijk zo ontworpen zijn dat die ook met het objectief "uit het lood" kan worden gebruikt en dat is precies waar-ie voor ontworpen. Het diafragma op de "oude" pc 85mm/2.8 moet je met een mechanische drukknop sluiten voordat je de foto neemt. Voor zover ik het nu begrijp uit de beschrijvingen zit er een motortje/magneetje in het objectief dat door een D3/D300 aangestuurd wordt om het diafragma te sluiten. Bovenop zit nu een belknop waarmee je dit ook handmatig kunt doen bij gebruik met andere camera's. Gezien het specifieke ontwerp denk ik niet dat er een G-2 zal ontstaan. De objectieven worden aangeduid met een D, omdat er wel een diafragmaring op zit. Compabiliteit met de oer-mechanische camera's is dus gegarandeerd voor de puristen....

Groeten,
Marnix

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jan 31 2008 9:04 am

Marnix, volgens mij heeft dit objectief geen AF. Het is gewoon een MF objectief.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do jan 31 2008 9:06 am

Klopt a90, maar uit "fully compatible" is mijn verwachting dat hij wel het focusrondje links onderin ondersteunt. Of zou dat net iets teveel zijn?

Gr,
Marnix

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”