Nieuw: AF-S DX NIKKOR 16-85 mm f/3.5-5.6G ED VR

Discussies over ons favoriete merk
Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do jan 31 2008 12:19 am

RickDTS schreef: Irwan, volgens de Nikon site heeft deze lens wel de Nano coating.
Ehh Rick je vergist je. Dit objectief heeft de Nikon Super Integrated Coating (SIC), dat is anders dan de Nano Crystal Coating (NCC) zoals op de nieuwe 60 mm Micro. Vandaar dat op de 60 mm de N afgebeeld staat en op de 16-85 niet. Alle objectieven met de Nano Crystal Coating zijn voorzien van een N. De NCC schijnt beter te zijn dan de SIC.

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

RickDTS

Bericht door RickDTS » do jan 31 2008 12:29 am

Van de Nikon site : het staat er toch echt.

Nieuw: AF-S DX NIKKOR 16-85 mm f/3.5-5.6G ED VR
Amsterdam | Nederland

Groothoekobjectief van wereldklasse met 5,3x zoom en VR voor Nikon DX-formaat camera's

Amsterdam, 29 januari 2008 – Nikon Europe introduceert vandaag een nieuw DX-NIKKOR-objectief, de AF-S DX NIKKOR 16-85 mm f/3.5-5.6G ED VR, met een groothoekzoomfactor van 5,3x. Dit objectief is het eerste 16 mm groothoekobjectief dat is uitgerust met Nikon’s exclusieve VR II-technologie voor vibratiereductie, dat de mogelijkheid biedt te fotograferen bij sluitertijden tot vier stops trager dan anders mogelijk zou zijn.

De AF-S DX NIKKOR 16-85 mm f/3.5-5.6G ED VR is bestemd voor gebruikers van Nikon’s populaire D80, D200 en D300 digitale spiegelreflexcamera's (D-SLR's) en heeft een groothoek van 16 mm voor landschappen en binnenopnamen, maar ook 85 mm tele, ideaal voor portretten. Het objectief is ontworpen voor professionals en liefhebbers en is geschikt voor reis- en natuurfotografie, met een korte scherpstelafstand van slechts 0,38 mm over het gehele zoombereik. De AF-S DX NIKKOR 16-85 mm f/3.5-5.6G ED VR is zeer compact (slechts 72 x 85 mm) en heeft een niet-draaiende filterbevestiging van 67 mm.

“Dankzij de mogelijkheden voor zowel groothoek als close-up is het 16-85 mm f/3.5-5.6G ED VR-groothoekzoomobjectief een uitstekende keuze voor binnenopnamen, bruiloften, portretten en meer”, aldus Robert Cristina, Manager Professional Products en NPS, Nikon Europe B.V. “Met slechts 485 gram is dit een geavanceerd, maar compact objectief dat zoveel mogelijkheden biedt, dat de fotograaf het altijd zal meenemen.”

Het objectief biedt een snelle en fluisterstille autofocus, dankzij Nikon's Silent Wave Motor. De VR II-technologie voor vibratiereductie in de AF-S DX NIKKOR 16-85 mm f/3.5-5.6G ED VR biedt zowel een normale als een actieve stand en zorgt voor heldere, scherpe resultaten, zelfs bij zeer weinig licht.

De AF-S DX NIKKOR 16-85 mm f/3.5-5.6G ED VR gebruikt dezelfde succesformule als het populaire NIKKOR 24-120 mm VR-objectief, maar is circa 90 gram lichter. Het exclusieve Super ED-glas en de Nano Crystal Coat dragen bij aan hoogwaardige, contrastrijke beelden met minimale beeldschaduwen en lensflare. De AF-S DX NIKKOR 16-85 mm f/3.5-5.6G ED VR zal naar verwachting circa €599 kosten. De verwachte verkoopstart is begin maart 2008.
De consumentenadviesprijs voor deze lens bedraagt € 719,-
Het objectief wordt ook uitgebracht in een kit met de Nikon D300 spiegelreflexcamera.

mikemix

Bericht door mikemix » do jan 31 2008 9:06 am

Ook weer te snel in elkaar geflanst.
Als het een Nano lens is dan moet er een "N" op staan.
Check deze link, wordt met geen woord gerept over de Nano coating itt de Nederlandse site.

http://nikonimaging.com/global/products ... /index.htm

Vind het alleen zo typisch dat v/d pro lenzen de zoomring aan de mount kant zit en aan de prosumer lenzen de zoomring aan het einde v/d lens zit.
Als je deze 2 door elkaar gebruikt is de verwarring wel te verwachten.
Vreemd.

RickDTS

Bericht door RickDTS » do jan 31 2008 3:11 pm

Ik heb Nikon Nederland maar eens gemaild met de vraag of er nu wel of niet de Nano coating op zit. Het antwoord :
Onlangs heeft u persoonlijke assistentie aangevraagd bij ons online supportcenter. Hieronder vindt u een samenvatting van uw vraag en ons antwoord.Als uw probleem niet naar tevredenheid is opgelost kunt u het binnen 21 dagen opnieuw aanmelden.

Bedankt dat u van onze service gebruikt hebt gemaakt.

Nikon Europe Support
31/01/2008 03:06 PM

Geachte heer Born,

Hartelijk dank dat u contact heeft opgenomen met Nikon.
De nieuwe Nikkor AF-S lens 18-65mm/3.5- 5.6 VRII heeft nano crystal coat.
Een van de aspherical elements heeft een nano crystal coat. Dit helpt tegen 'ghost' en 'flare' problemen.

Hopende hiermee van dienst te zijn geweest.
Mocht u naar aanleiding van deze mail nog meerdere vragen hebben, aarzelt u dan niet om nogmaals contact met ons op te nemen.
Met vriendelijke groeten,

Gliondar N.G.
Nikon Support

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do jan 31 2008 3:27 pm

mikemix schreef:Vind het alleen zo typisch dat v/d pro lenzen de zoomring aan de mount kant zit en aan de prosumer lenzen de zoomring aan het einde v/d lens zit.
Als je deze 2 door elkaar gebruikt is de verwarring wel te verwachten.
Vreemd.
Ik ervaar dat inderdaad als een "probleem". De 17-55 en de 80-200 werken "anders" dan mijn andere lenzen!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

mikemix

Bericht door mikemix » do jan 31 2008 9:39 pm

Idd, Cees.
Meer consequent in ontwerp en uitvoering zou mijns inziens wenselijk zijn.

Jab76

Bericht door Jab76 » vr feb 01 2008 3:56 pm

De zoomring aan de einde van de lens van mijn 18-70 vind ik irritant. Als ik de zonnekap er omgekeerd op heb zitten kan ik niet zoomen.

RickDTS

Bericht door RickDTS » zo feb 03 2008 1:41 am

Ik vraag me alleen af waarom Nikon dit objectief uit brengt.
De Nikon 18-200 heeft dezelfde specificaties en is zelf op dit moment nog goedkoper ook. Het enige verschil is de 16-18 mm.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo feb 03 2008 8:32 am

nee rickDTS , de 18-200 loopt verder door en is niet on omstreden, sommigen haten hem en sommige willen er het liefst mee slapen gaan. Deze lens loopt door tot 85mm en minder zoombereiek is in de regel kwalitatief beter dan meer zoom bereik , de prijs is dermate hoog dat ik verwacht dat de 18-200 vr er uit gaat en deze er voor in de plaats komt

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo feb 03 2008 11:10 am

dirk-jan boon schreef:nee rickDTS , de 18-200 loopt verder door en is niet on omstreden, sommigen haten hem en sommige willen er het liefst mee slapen gaan. Deze lens loopt door tot 85mm en minder zoombereiek is in de regel kwalitatief beter dan meer zoom bereik , de prijs is dermate hoog dat ik verwacht dat de 18-200 vr er uit gaat en deze er voor in de plaats komt
Als ik Nikon was, dan zou ik de 18-200 vr er zeker niet uitgooien. (Nou ja het is wel G en DX :oops: ) Voor een ultrazoom heeft deze lens een relatief goede kwaliteit. Dit is de lens waarover Canonians niet kunnen beschikken, en daarom er wel eens met jaloerse blikken naar kijken. Canon heeft hier geen alternatief :!:

Verwacht ook niet dat het gebeurt.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » zo feb 03 2008 11:31 am

Jab76 schreef:De zoomring aan de einde van de lens van mijn 18-70 vind ik irritant. Als ik de zonnekap er omgekeerd op heb zitten kan ik niet zoomen.
Waarom zou je met de zonnekap omgekeerd willen zoomen?? De werking van de zonnekap en de bescherming die het kan bieden aan het voorste lenselement is dan volledig afwezig.

Het valt mij ook regelmatig op bij o.a. airshows dat fotografen met lange tele's en tele-zooms (vaak ook nog voorzien van "protectie filters") werken met de zonnekap omgekeerd. Lijkt mij niet aan te bevelen.......
Doorgaans dragen deze mensen tevens hun eigen petje achterstevoren, maar dat kan ik me nog voorstellen...... :lol:
Jur

RickDTS

Bericht door RickDTS » zo feb 03 2008 12:18 pm

dirk-jan boon schreef:nee rickDTS , de 18-200 loopt verder door en is niet on omstreden, sommigen haten hem en sommige willen er het liefst mee slapen gaan. Deze lens loopt door tot 85mm en minder zoombereiek is in de regel kwalitatief beter dan meer zoom bereik , de prijs is dermate hoog dat ik verwacht dat de 18-200 vr er uit gaat en deze er voor in de plaats komt
Dat de 18-200 een verder zoom bereik heeft lijkt me duidelijk.
De rest van de specificaties zijn nagenoeg gelijk ( op die 2 mm in groothoek na ). Mijn punt is : waarom koopt iemand nou die 16-85 als de 18-200 er naast ligt voor bijna dezelfde prijs maar met veel meer mogelijkheden. De 18-200 weegt 560 gram tegen 485 voor de 16-85

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo feb 03 2008 12:29 pm

RickDTS schreef:
Dat de 18-200 een verder zoom bereik heeft lijkt me duidelijk.
De rest van de specificaties zijn nagenoeg gelijk ( op die 2 mm in groothoek na ). Mijn punt is : waarom koopt iemand nou die 16-85 als de 18-200 er naast ligt voor bijna dezelfde prijs maar met veel meer mogelijkheden. De 18-200 weegt 560 gram tegen 485 voor de 16-85
Waarschijnlijk zal de 16-85 optisch beter presteren. 2mm (eigenlijk 3mm) groothoek is vaak nuttiger dan die luttele 2mm doet vermoeden.

RickDTS

Bericht door RickDTS » zo feb 03 2008 12:32 pm

Hij moet hij wel optisch beter presteren, anders zie ik het nut er niet echt van in.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 04 2008 2:15 am

dirk-jan boon schreef:de prijs is dermate hoog dat ik verwacht dat de 18-200 vr er uit gaat en deze er voor in de plaats komt
Ik geloof er helemaal niets van. Voor een lens met dit bereik is hij helemaal niet slecht. Sterker nog: ken jij een betere 11x zoom?

Daarbij komt dat het ongetwijfeld een van de best verkochte lenzen van Nikon is op het moment (in het duurdere segment).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”