Zeiss ZF 50mm 1.4 en 85mm 1.4: resolutie record en prijzen
Ja, grapjas. Als ik 'm heb zeg ik toch. Ik "vier" hier dat ik een uur geleden op de knop gedrukt heb. 
(Ome Ken vind het maar niks zag ik. Maar daar trek ik me niets van aan. Ik ben het wel vaker niet met hem eens...)
Ik wil gewoon weer hebben wat ik ooit had. En of de 50/1.4 van Nikon er aan kan tippen daar kom ik snel genoeg achter. In mijn herinnering niet. Maar ja, in je herinnering is/was alles altijd beter. Bovendien autofocus blijft natuurlijk in veel situaties toch wel erg prettig. Dat lekkertje van Nikon blijf ik dus ook echt wel gebruiken. Maak je geen zorgen.

(Ome Ken vind het maar niks zag ik. Maar daar trek ik me niets van aan. Ik ben het wel vaker niet met hem eens...)
Ik wil gewoon weer hebben wat ik ooit had. En of de 50/1.4 van Nikon er aan kan tippen daar kom ik snel genoeg achter. In mijn herinnering niet. Maar ja, in je herinnering is/was alles altijd beter. Bovendien autofocus blijft natuurlijk in veel situaties toch wel erg prettig. Dat lekkertje van Nikon blijf ik dus ook echt wel gebruiken. Maak je geen zorgen.
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Begrijp ik nu goed dat je best veel geld uitgeeft aan een lens waarvan je hoopt dat ie beter is dan je Nikon 50mm 1.4?iJoost schreef:(Ome Ken vind het maar niks zag ik. Maar daar trek ik me niets van aan. Ik ben het wel vaker niet met hem eens...)

Hij is wel beter dan de Nikon 50mm f/1.4.
Maar de vraag is of je het verschil ooit zal zien?
http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor% ... rt?start=1
Maar de vraag is of je het verschil ooit zal zien?
http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor% ... rt?start=1
Nee, eentje waarvan ik me herinner dat ie beter is.PatrickP schreef:Begrijp ik nu goed dat je best veel geld uitgeeft aan een lens waarvan je hoopt dat ie beter is dan je Nikon 50mm 1.4?![]()
![]()

En als blijkt dat ik me dat goed herinner dan komen er hier nog meer dan één ook. Ik heb een D200 gekocht toen ik hoorde dat Zeiss lenzen daarmee een optie waren. En natuurlijk ben ik niet vies van de mooie primes die Nikon zelf te bieden heeft. Maar NU wil ik weten of mijn herinneringen kloppen.
Je zou misschien beter kunnen zeggen dat ik best wel veel geld heb uitgegeven aan een D200 om weer Zeiss lenzen te kunnen gebruiken.
Nou en?

-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je mag natuurlijk helemaal los gaan wat mij betreft. Ik verbaas me alleen soms over het gemak waarmee sommige mensen tot aanschaf over LIJKEN te gaan.iJoost schreef:PatrickP schreef:Je zou misschien beter kunnen zeggen dat ik best wel veel geld heb uitgegeven aan een D200 om weer Zeiss lenzen te kunnen gebruiken.
Nou en?

Op welk gebied verwacht je verbeteringen te gaan zien? Die lens is volgens het bovengenoemde testje ietsje beter dan de Nikon versie, maar geen AF bijvoorbeeld. Het verschil is waarschijnlijk zo klein dat je het alleen in een lab zou kunnen zien begrijp ik.
Ik ken de Planar uit de periode dat ik zelf nog zwart/wit afdrukte in de doka.PatrickP schreef:iJoost schreef:Je mag natuurlijk helemaal los gaan wat mij betreft. Ik verbaas me alleen soms over het gemak waarmee sommige mensen tot aanschaf over LIJKEN te gaan.PatrickP schreef:Je zou misschien beter kunnen zeggen dat ik best wel veel geld heb uitgegeven aan een D200 om weer Zeiss lenzen te kunnen gebruiken.
Nou en?
Op welk gebied verwacht je verbeteringen te gaan zien? Die lens is volgens het bovengenoemde testje ietsje beter dan de Nikon versie, maar geen AF bijvoorbeeld. Het verschil is waarschijnlijk zo klein dat je het alleen in een lab zou kunnen zien begrijp ik.
En kon hem vaak genoeg vergelijken met Nikon objectieven, m.b.v. afdrukken van 50x60cm.
De afdrukken via Nikon objectieven toonde altijd scherp.
Die via de Planar leken soft. De overgangen van bv. licht naar donker waren veel zachter. Maar haalde je de loep erbij, dan bleken die foto’s toch veel gedetailleerder te zijn. Maar ook de foto oogde veel natuurlijker.
En dat was niet met de foto’s via Nikon objectieven. Daar vond je uiteindelijk toch van dat de overgangen van licht naar donker te nadrukkelijk werden weergegeven.
Moah... Ik heb me toch nog een half jaar in weten te houden.PatrickP schreef:Je mag natuurlijk helemaal los gaan wat mij betreft. Ik verbaas me alleen soms over het gemak waarmee sommige mensen tot aanschaf over LIJKEN te gaan. ;)iJoost schreef:Nou en? :twisted:
Ongetwijfeld. Ik denk ook niet dat het zoiets eenvoudigs als oplossend vermogen is, wat ik mis. Maar dat ik me onvoldoende bewust ben geweest van hoe mooi het glas van mijn Contax speelgoed nu echt was, is mij het laatste halfjaar wel duidelijk geworden. Geen idee hoe ik dat duidelijk moet maken. De manier waarop de onscherpte verloopt, dat soort zaken...Op welk gebied verwacht je verbeteringen te gaan zien? Die lens is volgens het bovengenoemde testje ietsje beter dan de Nikon versie, maar geen AF bijvoorbeeld. Het verschil is waarschijnlijk zo klein dat je het alleen in een lab zou kunnen zien begrijp ik.
Het maakt mij ook niet uit wat het precies is maar dat wil ik terug. En nu dus in combinatie met de brute kracht van een body van Nikon. Helemaal niets mis mee. :-)
Laatst gewijzigd door iJoost op di jan 15 2008 2:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- johan1967
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik heb nu sinds kort een Zeiss Distagon 35mm f2.0 in bezit. Ik heb in het verleden nogal wat Nikon-objectieven gehad, maar deze Zeiss is veruit het beste objectief dat ik ooit heb gehad. De scherpte is ongelooflijk en de mechanische kwaliteit onwaarschijnlijk goed. Ook de kleurstelling, het contrast en het bokeh vind ik prachtig. Het is maar goed dat het manual focus is, anders kon Nikon wel inpakken met z'n objectieven.
Het mooie is dat dit objectief op m'n D200 gewoon fantastisch werkt. Het handmatig scherpstellen met de groene indicator in de zoeker is even wennen, maar na enige tijd oefenen gaat dit boven verwachting snel en accuraat. Het deed me bovendien weer eens denken aan de goede oude tijd.
Voorheen verscherpte ik m'n foto's altijd nog in Capture NX, maar dat is met deze Zeiss absoluut niet meer nodig.
Kortom een absolute aanrader. Bij mij heeft het in ieder geval de ogen geopend. Mijn eerste nieuwe aankoop zal een Zeiss zijn en geen Nikon. Zodra ik wat representatieve foto's heb (zonder m'n kinderen erop) zal ik ze plaatsen.

Het mooie is dat dit objectief op m'n D200 gewoon fantastisch werkt. Het handmatig scherpstellen met de groene indicator in de zoeker is even wennen, maar na enige tijd oefenen gaat dit boven verwachting snel en accuraat. Het deed me bovendien weer eens denken aan de goede oude tijd.

Kortom een absolute aanrader. Bij mij heeft het in ieder geval de ogen geopend. Mijn eerste nieuwe aankoop zal een Zeiss zijn en geen Nikon. Zodra ik wat representatieve foto's heb (zonder m'n kinderen erop) zal ik ze plaatsen.