Nieuw: D60 digitale spiegelreflexcamera
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Jij stelde de vraag als volgt:Corné Goud schreef:Hoe bedoel je dat? (ik maak er geen probleem van)MvBoetzelaer schreef:. Het is jouw perceptie dat een probleem te vinden.
Maar is voor de Consument toch verwarrend ?
En daar reageerde ik op. En ik vind het helemaal geen probleem. Heb gisteren bij de MM met de D60 in mijn handen gestaan met en zonder VR en het is een prachtige, compacte, lichtgewicht combinatie. Dit segment richt zich op diegenen die met een 18-55 + 55-200 of met de 18-200 al hun fotografische wensen kunnen vervullen. Waarom zou je die belasten met de kosten en het gewicht van een AF-motor? Er zijn meer dan voldoende AF-S objectieven beschikbaar om vrijwel alles te kunnen doen wat je zou willen. Als je voor meer geld dan de 18-55 kost een 50mm prime gaat aanschaffen ben je in een ander budgetsegment bezig en daar hoort ook een andere body bij. Helemaal geen probleem hoor.Even iets anders: de D60 is moterloos dus het zelfde probleem met lenzen als de D40
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- Corné Goud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
waar ik op doel: D40 geen AF moter in body de D40X ook niet de D50 weer wel en de D60 weer niet....................
Voor de consument is dat toch verwarrend
Ik maak nergens een probleem van maar vind het zelf wel erg verwarrend !!
Gr Corné Goud
Voor de consument is dat toch verwarrend

Ik maak nergens een probleem van maar vind het zelf wel erg verwarrend !!
Gr Corné Goud
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
Hallo iedereen,
Dit is mijn eerste post hier... Ik ben van plan ook een Nikon-fanaat te worden, maar dan moet ik er eerst nog eentje aanschaffen!
En daar ligt mijn vraag/(luxe-)probleem...
Ik weet het even niet meer. Ik ben pas naar een winkel gegaan voor de D60, maar daar raden ze me eerder een D80 aan... En dat is een camera die gelanceerd is in 2006. Dan denk ik met mijn beginners-brein: da's oud.. je kunt maar beter het nieuwste van het nieuwste kopen... Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik het gevoel krijg om voor een D40 / D80 te gaan. Een D300 is mijn wens, maar de prijs is mij te zout... >1500 euri voor alleen de body
Mijn lokale dealer in Breda biedt een D80 aan met een 18-70mm of een 18-135mm voor €1049. Is dat een redelijke prijs?
Oh ja, mijn doel: allround fotografie, met interesse voor actiefoto's;
Budget: maak me gek... (ik wil in één keer voor een lange tijd klaar zijn)
Bedankt voor jullie reacties!
Dit is mijn eerste post hier... Ik ben van plan ook een Nikon-fanaat te worden, maar dan moet ik er eerst nog eentje aanschaffen!

En daar ligt mijn vraag/(luxe-)probleem...
Ik weet het even niet meer. Ik ben pas naar een winkel gegaan voor de D60, maar daar raden ze me eerder een D80 aan... En dat is een camera die gelanceerd is in 2006. Dan denk ik met mijn beginners-brein: da's oud.. je kunt maar beter het nieuwste van het nieuwste kopen... Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik het gevoel krijg om voor een D40 / D80 te gaan. Een D300 is mijn wens, maar de prijs is mij te zout... >1500 euri voor alleen de body

Beste Nikon-gebruikers... als ik voor de D80 ga... krijg ik daar dan snel spijt van? Komt er snel een upgrade voor dit type? Ofwel: kan ik beter wachten? Ik wil value for money...GdP schreef:Ik denk als je nu een camera wil kopen, dat dan toch beter minimaal van een D80 moet uitgaan.
Mijn lokale dealer in Breda biedt een D80 aan met een 18-70mm of een 18-135mm voor €1049. Is dat een redelijke prijs?
Oh ja, mijn doel: allround fotografie, met interesse voor actiefoto's;
Budget: maak me gek... (ik wil in één keer voor een lange tijd klaar zijn)
Bedankt voor jullie reacties!
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Leuke naam heb je gekozen als je hier straks als doorwinterde Nikon eigenaar bezig bent...NikonNoob schreef:Hallo iedereen,

De D90 (of D80X of hoe ze 'm ook gaan noemen) zit er volgens mij dit jaar wel ergens aan te komen, maar niet heel binnenkort. Op zich heb je gelijk; ik zou 'm liever ook niet nieuw kopen. Maar als je wacht zit je waarschijnlijk het belangrijkste deel van 2008 zonder camera... Moeilijk, moeilijk, moeilijk...NikonNoob schreef:Mijn lokale dealer in Breda biedt een D80 aan met een 18-70mm of een 18-135mm voor €1049. Is dat een redelijke prijs?

Wellicht eerst beginnen met een tweedehands D70 of zo; daar schrijf je niet zoveel op af. Als de D90 komt kan je toeslaan, en weet je al heel goed hoe Nikon's werken.
De 18-135 moet je trouwens niet hebben; de 18-70 is veel beter!
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
En dan zou ik nog even wachten met aanschaffen, de eerste aanschaffers betalen de hoofdprijs.Als de D90 komt kan je toeslaan, en weet je al heel goed hoe Nikon's werken.

Kijk maar naar de prijsontwikkeling van de D-300..

Als je besluit een camera te kopen, en je bent er een beetje uit...
het klinkt héél stom... dan moet je hem ook gewoon gaan kopen..
Als je de nieuwste en de beste wilt kopen, dan blijf je wachten..
Even een beetje hardop denken
Als Nikon dit najaar een nieuwe D-90 lanceert duurt het nog zeker een half jaar voordat hij een beetje prettig geprijst is...
Reken maar uit waar we nu zitten en het moment dat de nieuwe "D-90" prettig geprijst is....

Gewoon die camera (D-80) halen en er lekker mee aan de slag gaan..
Je ontdekt vanzelf dingen die je mist of die je verder prima vindt.
Kortom genoeg stof tot overdenken...
Succes Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
Ha ha! Leuk De één zegt: kopen; de ander zegt: wachten
Maar inderdaad... als je wacht op het nieuwste van het nieuwste, dan blijf je wachten. En het kriebelt al veel te lang...
Ik vind het wel jammer dat de D60 zo lauw ontvangen wordt door de gevestigde orde... Ik vond de specs wel indrukwekkend, maar letsgodigital en die Ken Rockwell vinden hem maar zo-zo.
En als men nu al zegt dat je daar snel op uitgekeken ben, vind ik het zonde om daar mijn geld in te steken.
Bedankt voor jullie reacties zover... ik ben benieuwd wat het gaat worden...
Maar inderdaad... als je wacht op het nieuwste van het nieuwste, dan blijf je wachten. En het kriebelt al veel te lang...
Ik vind het wel jammer dat de D60 zo lauw ontvangen wordt door de gevestigde orde... Ik vond de specs wel indrukwekkend, maar letsgodigital en die Ken Rockwell vinden hem maar zo-zo.
En als men nu al zegt dat je daar snel op uitgekeken ben, vind ik het zonde om daar mijn geld in te steken.
Bedankt voor jullie reacties zover... ik ben benieuwd wat het gaat worden...
- Corné Goud
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou lekker voor de D80 gaan, tja en dan nog een lens daar zijn er veel van kijk maar lekker rond 
Tip: 18-70 Nikkor/ 17-70 Sigma en een 70-300 van Nikon erbij dat is een mooi allround set
(hebben verschillende mensen op dit forum )
Gr Corné Goud

Tip: 18-70 Nikkor/ 17-70 Sigma en een 70-300 van Nikon erbij dat is een mooi allround set

Gr Corné Goud
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Hallo NikonNoob,NikonNoob schreef:Ik vind het wel jammer dat de D60 zo lauw ontvangen wordt door de gevestigde orde... Ik vond de specs wel indrukwekkend, maar letsgodigital en die Ken Rockwell vinden hem maar zo-zo.
Welkom op ons mooie forum. Word ook gauw lid van de vereniging!
Die reviews die je leest zijn allemaal geschreven door mensen die al jaren met alle merken camera's foto's maken en testen doen. Voor dat soort mensen is de vernieuwing van de D40X naar de D60 een tegenvaller. Dat soort mensen heeft ook nog AF objectieven zonder AF-motor. Dat soort mensen kijkt met een heel andere bril naar camera's dan iemand die zijn eerste spiegelreflex gaat aanschaffen.
Voor een eerste reflex zou ik je zeker een D60 aanraden. Het is een handzame, niet te zware camera, waarmee je alles kunt wat je de eerste (pak 'm beet) 5 jaren zou kunnen willen doen. Hij is gericht op mensen zoals jij, die nog niet zoveel ervaring met spiegelreflex hebben. Hij heeft een aantal handige onderwerpprogramma's, waarmee je kunt experimenteren. De helpfunctie in de camera geeft je tips over het maken van interessante foto's. Deze dingen worden door het soort mensen dat camera's bespreekt afgedaan als "betuttelend" en "overbodig", terwijl het gros van de fotografen hier zeer tevreden mee is.
Het enig echte "nadeel" dat er aan de D60 kleeft is dat je met objectieven zonder eigen AF-motor (de niet-AF-S objectieven) geen autofocus hebt. De keuze uit objectieven MET AF-S motor wordt echter steeds groter. Zeker voor je eerste schreden in de reflexfotografie is dat geen belemmering en binnen enkele jaren zullen alle objectieven wel van een eigen AF-motor zijn voorzien. Als je tegen die tijd ook "oudere" objectieven wilt gebruiken kom je in een ander soort fotografie terecht, waar gewoon een veel hoger budget voor nodig is.
Mijn advies voor "allround"-fotografie is een D60 met 18-55 VR en een 55-200VR. Daarmee kun je al veel kanten op. Met voldoende licht kun je hier ook actiefoto's mee maken. Kamera-express levert je dit setje voor € 800. Met minder licht kom je al gauw aan lichtsterker en dus duurdere objectieven.
Een D80 met 18-70 kun je al voor € 900 uit voorraad krijgen. Als je toch voor een D80 gaat zou ik er het nieuwe AF-S DX 16-85 VR objectief bij aanbevelen. Net iets meer bereik en VR in het objectief. De 18-135 zou niet mijn eerste keuze zijn.
Succes met kiezen.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- Corné Goud
- Forumlid
- Contacteer:
Inderdaad de 16-85 is ook een goeie keusMvBoetzelaer schreef: Een D80 met 18-70 kun je al voor € 900 uit voorraad krijgen. Als je toch voor een D80 gaat zou ik er het nieuwe AF-S DX 16-85 VR objectief bij aanbevelen. Net iets meer bereik en VR in het objectief. De 18-135 zou niet mijn eerste keuze zijn.
Succes met kiezen.
Groeten,
Marnix

Gr Corné Goud
Voor iemand die zijn eerste spiegelreflex gaat kopen is het wel van belang hem of haar te wijzen op het volgende.
De instapmodellen of wat duurdere camera's zijn voor zien van allerlei belichtingsprogramma's die bedoeld zijn om snel leuke en goed belichte foto's te maken. De duurdere meer professionele camera,s (vanaf D200) missen die programma's . Daar "moet je het met diafragma, sluitertijd en handmatig doen"
Maar dat zijn wel de basiselementen van de fotografie. Veel beginnende fotografen blijven de basiskennis missen omdat ze de samenhang van diafragma/sluitertijd en isowaarde niet kennen. Ze blijven steken bij die programma's. Asl op dit forum advies gevraagd wordt zal men de aspirant koper toch de vraag moeten stellen: wat wil je!
Simpel eenvoudige foto's maken of verder willen leren.
Wil je de tijd steken in het leren van de basisbegrippen? Dat kost niet veel meer tijd dan het bestuderen van de handleiding. En het probleem is; als je de handleiding hebt bestudeerd dan weet je nog niets van de basiselementen van de fotografie.
Als je een D60 koopt dan hem je mogelijk een prima camera, net als de D80 bijvoorbeeld.
Maar na verloop van tijd kom je er achter dat je die geprogrammeerde programmaatjes helemaal niet nodig hebt. Je zult dan diafragmavoorkeuze , sluitertijdvoorkeuze of handmatig gebruiken.
Het is lijkt me zinvol om een "beginner"op deze aspecten te wijzen.
Koop een boek waaruit je die basiskennis kunt op doen (binnen een week ) en vraag je dan af welke camera je wilt hebben.
Natuurlijk kun je bij de D60 ook die diafragmakeuze gebruiken.
Maar staar je niet blind op al die belichtingsmogelijkheden. Dat kan een valkuil zijn als je verder wilt.
Wel een opmerking tot slot. Met genoemde camera's kan men prachtige professionele foto's maken. Dus niets ten nadele van deze camera,s.
Het gaat mij om het waarom men daar voor kiest. Is dat om het budget? Prima. Maar onderken dat er een veel overbodige luxe op zit.
Tammo
De instapmodellen of wat duurdere camera's zijn voor zien van allerlei belichtingsprogramma's die bedoeld zijn om snel leuke en goed belichte foto's te maken. De duurdere meer professionele camera,s (vanaf D200) missen die programma's . Daar "moet je het met diafragma, sluitertijd en handmatig doen"
Maar dat zijn wel de basiselementen van de fotografie. Veel beginnende fotografen blijven de basiskennis missen omdat ze de samenhang van diafragma/sluitertijd en isowaarde niet kennen. Ze blijven steken bij die programma's. Asl op dit forum advies gevraagd wordt zal men de aspirant koper toch de vraag moeten stellen: wat wil je!
Simpel eenvoudige foto's maken of verder willen leren.
Wil je de tijd steken in het leren van de basisbegrippen? Dat kost niet veel meer tijd dan het bestuderen van de handleiding. En het probleem is; als je de handleiding hebt bestudeerd dan weet je nog niets van de basiselementen van de fotografie.
Als je een D60 koopt dan hem je mogelijk een prima camera, net als de D80 bijvoorbeeld.
Maar na verloop van tijd kom je er achter dat je die geprogrammeerde programmaatjes helemaal niet nodig hebt. Je zult dan diafragmavoorkeuze , sluitertijdvoorkeuze of handmatig gebruiken.
Het is lijkt me zinvol om een "beginner"op deze aspecten te wijzen.
Koop een boek waaruit je die basiskennis kunt op doen (binnen een week ) en vraag je dan af welke camera je wilt hebben.
Natuurlijk kun je bij de D60 ook die diafragmakeuze gebruiken.
Maar staar je niet blind op al die belichtingsmogelijkheden. Dat kan een valkuil zijn als je verder wilt.
Wel een opmerking tot slot. Met genoemde camera's kan men prachtige professionele foto's maken. Dus niets ten nadele van deze camera,s.
Het gaat mij om het waarom men daar voor kiest. Is dat om het budget? Prima. Maar onderken dat er een veel overbodige luxe op zit.
Tammo
- Cees
- Forumlid
Klopt Tammo, maar juist doordat er van die programma's op zitten, kan iemand een slr kopen. Eerst spelen met die camera aan de hand van die programma's en met de camera doorgroeien naar P, S, A en uiteindelijk M. Daarna is het tijd voor een nieuwe camera, eentje op een hoger niveau. Daarnaast is het altijd verstandig er nog eens een boek bij te nemen.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning