Welke SLR's hebben een bracketing functie
Welke SLR's hebben een bracketing functie
Hallo allemaal,
onlangs kocht ik mijn eerste digitale SLR, de Nikon D40x. Vond ik een leuke instapper, omdat modellen met wezenlijk meer functies en betere sensoren (zoals de D300) meteen een enorm gat in het budget zouden hebben geslagen.
Met de beeldkwaliteit ben ik vooralsnog tevreden, maar waar ik niet op heb gelet is of de camera een bracketing-functie heeft. Niet dus. Kan allemaal wel met de hand vanaf statief, maar dan mis je bepaalde snel veranderende motieven (wolkenluchten bv.)
Ik heb op de Nikon site vindt je daar merkwaardig genoeg geen goede info over. Wie weet welke modellen deze functie wel hebben? Ik ben bereid een nieuwe body aan te schaffen (in te ruilen), maar meer dan de prijs voor bv. een D80 of een occasion D200 zit er niet in.
Zo maar even een vraag: blijft tijdens automatische bracketing de spiegel opgeklapt? M.a.w. hoe snel worden die opnames gemaakt.
Hoor graag jullie ervaringen....
groet,
Kees
onlangs kocht ik mijn eerste digitale SLR, de Nikon D40x. Vond ik een leuke instapper, omdat modellen met wezenlijk meer functies en betere sensoren (zoals de D300) meteen een enorm gat in het budget zouden hebben geslagen.
Met de beeldkwaliteit ben ik vooralsnog tevreden, maar waar ik niet op heb gelet is of de camera een bracketing-functie heeft. Niet dus. Kan allemaal wel met de hand vanaf statief, maar dan mis je bepaalde snel veranderende motieven (wolkenluchten bv.)
Ik heb op de Nikon site vindt je daar merkwaardig genoeg geen goede info over. Wie weet welke modellen deze functie wel hebben? Ik ben bereid een nieuwe body aan te schaffen (in te ruilen), maar meer dan de prijs voor bv. een D80 of een occasion D200 zit er niet in.
Zo maar even een vraag: blijft tijdens automatische bracketing de spiegel opgeklapt? M.a.w. hoe snel worden die opnames gemaakt.
Hoor graag jullie ervaringen....
groet,
Kees
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Sommige camera's hebben tamelijk beperkte bracketing mogelijkheden (D50, D80); bij andere camera's zijn er uitgebreidere opties (D70, D200, etc.). Op de Nikon Support pagina's http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... td_alp.php kun je de de handleidingen van alle DSLR's downloaden en zelf de bracketing-opties vergelijken.
Jur
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nee, de spiegel blijft niet opgeklapt.Zo maar even een vraag: blijft tijdens automatische bracketing de spiegel opgeklapt? M.a.w. hoe snel worden die opnames gemaakt
De D200 kan bracketing opnames (en andere trouwens ook) maximaal met 5 fps maken. Ligt natuurlijk wel aan de sluitertijd, de laatste keer dat ik bracketing gebruikte, had ik sluitertijden die de seconde ver overschreden.

En als je om trillingen te voorkomen dan ook nog spiegelvoorontspanning gebruikt (0,4 sec bij de D200) dan zit je bij een reeks van 9 foto's in het donker toch al gauw op een paar minuten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
re: Ik heb op de Nikon site vindt je daar merkwaardig genoeg geen goede info over. Wie weet welke modellen deze functie wel hebben?
Als je naar Nikon.nl gaat kan je alle manuals van courante kameras downloaden...
kijk ook eens op http://www.bythom.com/currentdslr.htm
Groeten, Gijs
Als je naar Nikon.nl gaat kan je alle manuals van courante kameras downloaden...
kijk ook eens op http://www.bythom.com/currentdslr.htm
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di mar 18 2008 1:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Tja, zolang de beeldsensoren van dig. SLR's de contrastomvang van het menselijk oog nog niet bij benadering kunnen evenaren, vrees ik toch vrij regelmatig.... Het is voor mij geen hulpmiddel om de juiste belichting te "schrootschieten", maar om HDR composities te maken.PatrickP schreef:Denk je het zo vaak te gebruiken dan? Ik heb het op mijn D70 zelden gebruikt, en ik denk ook niet het op m'n D200 vaak te gaan gebruiken...
Bedankt voor de tip Gijs (en iedereen trouwens).... Ik had gehoopt het snel bij de specs van de camera's te vinden, maar het wordt dus toch manuals doorneuzen....gijs sandberg schreef:re: Ik heb op de Nikon site vindt je daar merkwaardig genoeg geen goede info over. Wie weet welke modellen deze functie wel hebben?
Groeten, Gijs

Indien je Bracketing voor HDR fotografie wil gebruiken komen de volgende modellen in aanmerking:
- D70
- D80
- D200
- D300
- D3
Bij de laatste 3 types kun je de motordrive (Ch) gebruiken en deze stopt automatisch zodra het aantal ingestelde foto's zijn gemaakt. Van de D70 weet ik het niet, maar bij de andere modellen kan je ook bracketing op WB toepassen.
Uiteraard geldt voor alle dSLR camera's indien je 2 stops over en 2 stops onderbelicht en die combineert met een juist belichte foto je precies hetzelfde krijgt als met de modellen die bracketing automatisch kunnen uitvoeren.
Hope this helps,
ALE
- D70
- D80
- D200
- D300
- D3
Bij de laatste 3 types kun je de motordrive (Ch) gebruiken en deze stopt automatisch zodra het aantal ingestelde foto's zijn gemaakt. Van de D70 weet ik het niet, maar bij de andere modellen kan je ook bracketing op WB toepassen.
Uiteraard geldt voor alle dSLR camera's indien je 2 stops over en 2 stops onderbelicht en die combineert met een juist belichte foto je precies hetzelfde krijgt als met de modellen die bracketing automatisch kunnen uitvoeren.
Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Bedankt ALE,
Ik vrees dat het sparen wordt. Ook al om andere redenen (de geweldige beeldsensor) staat de D300 op mijn verlanglijstje. De D70/80 zou een tussenoplossing zijn, die qua beeldqualiteit tov de D40x niets oplevert, even afgezien van een betere AF veldverdeling.
De handmatige methode heb ik al een aantal keren met wisselend succes geprobeerd. Het rondfoemelen aan de knopjes kost bij (langzaam) bewegende objecten ook bij de nodige oefening te veel tijd en bergt het gevaar in zich, dat je ongemerkt toch (lichte) afwijkingen veroorzaakt.
Groet,
Kees
Ik vrees dat het sparen wordt. Ook al om andere redenen (de geweldige beeldsensor) staat de D300 op mijn verlanglijstje. De D70/80 zou een tussenoplossing zijn, die qua beeldqualiteit tov de D40x niets oplevert, even afgezien van een betere AF veldverdeling.
De handmatige methode heb ik al een aantal keren met wisselend succes geprobeerd. Het rondfoemelen aan de knopjes kost bij (langzaam) bewegende objecten ook bij de nodige oefening te veel tijd en bergt het gevaar in zich, dat je ongemerkt toch (lichte) afwijkingen veroorzaakt.
Groet,
Kees