Hé hallo,
Later dit jaar wil ik een tweede body aanschaffen. Een van de dingen waarvan ik merk dat ik er veel mee bezig ben is het dynamisch bereik.
Ik houd van contrastrijke situaties en kom die ook redelijk veel tegen (zoals het fotograferen met de zon in beeld, ruimtes met ramen, avondopnamen met veel straatlicht). Ik ben veel met landschaps- en architectuurfotografie bezig (naast het all-round werk dat ik voor school meot doen).
Nu weet ik niet wat het stops-verschil bereik van gemiddelde film is (er is hier ongetwijfeld iemand die dat wel weet), maar dat heeft inj ieder geval de eigenschap dat het aan de uitersten een afvlakkende werking heeft.
Bij digitaal is dit duidelijk niet zo en schaduwen zijn ineens zwart en lichtbronnen volledig wit (wat soms net een gat in de foto lijkt).
Nu begrijp ik dat mijn D80 ongeveer 8 stops bereik heeft en dat de Fuji S5 pro de 12 haalt in zijn maximale stand. Dat is een flink verschil.
Bovendien houd ik wel van de kleuren van de Fuji, maar aan de andere kant vind ik dan weer dat de foto's uit de S5 wat zacht zijn en 6mp is ook wat weinig,
Vandaar dat ik me afvraag wat het dynamisch bereik is van de D300 en de D3 in stops, om zo een beter beeld te krijgen. Is er iemand die dit weet en hier ook al praktijk ervaring mee heeft?
Alvast bedankt oor alle info.
Groetjes,
Yvette
Dynamisch bereik D300, D3, S5 pro en D80
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat het dynamisch bereik is van de D3 en D300 heb ik niet kunnen vinden.
Een mooie feature in beide camera's is Active D-Lighting dat juist in contrastrijke situaties ervoor kan zorgen dat detail bewaard blijft in lichte en donkere delen.
Een paar voorbeelden van wat dit kan doen vind je hier: http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page16.asp
Een mooie feature in beide camera's is Active D-Lighting dat juist in contrastrijke situaties ervoor kan zorgen dat detail bewaard blijft in lichte en donkere delen.
Een paar voorbeelden van wat dit kan doen vind je hier: http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page16.asp
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
@ Yvette,
Naar deze informatie heb ik ook gezocht. Lastig te vinden.
Camera Magazine maart/april 2008 meet een Dynamic range van 12,2 stops voor de D3. (D2X 9 stops.)
In het jan/febr nummer van dit blad wordt voor de D300 een DR gemeten van 11,5 stops.
Naar deze informatie heb ik ook gezocht. Lastig te vinden.
Camera Magazine maart/april 2008 meet een Dynamic range van 12,2 stops voor de D3. (D2X 9 stops.)
In het jan/febr nummer van dit blad wordt voor de D300 een DR gemeten van 11,5 stops.
Laatst gewijzigd door Marten op do mar 27 2008 10:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het dynamisch bereik van de S5 is de hoogste van alle op dit moment te kopen spiegelreflex camera's, dus ook hoger dan de D3 en D300. Alleen om het maximale uit de S5 te halen zul je de camera en vooral de software goed moeten kunnen beheersen, maar dat geld natuurlijk ook voor de Nikons.
De S5 heeft echter ook een paar nadelen, 6 milj. pixels en de snelheid van het wegschrijven is laag, daarnaast vreten de RAW fotos veel mb's.
Ook ik ben aan het twijfelen om een S5 aan te schaffen. Veel pixels heb ik niet nodig en ook de snelheid vind ik niet zo erg. Ik vind dynamisch bereik en ruis nog altijd belangrijker en hier blinkt de S5 juist in uit, jammer dat de Nikons in het dynamisch bereik niet zo sterk in zijn, de canons zijn hier beter in.
De S5 is veel in prijs gedaald en zal gaan verdwijnen. Het is de vraag of er nog een S6 komt, als deze er komt zal dat waarschijnlijk pas rond september van dit jaar zijn verder zal de verkoopprijs hoger zijn dan de D300. De D3 is natuurlijk van een andere klasse en uiteraard ook prijskaartje buiten het dynamisch bereik verslaat hij de S5 met vlag en wimpel.
De S5 heeft echter ook een paar nadelen, 6 milj. pixels en de snelheid van het wegschrijven is laag, daarnaast vreten de RAW fotos veel mb's.
Ook ik ben aan het twijfelen om een S5 aan te schaffen. Veel pixels heb ik niet nodig en ook de snelheid vind ik niet zo erg. Ik vind dynamisch bereik en ruis nog altijd belangrijker en hier blinkt de S5 juist in uit, jammer dat de Nikons in het dynamisch bereik niet zo sterk in zijn, de canons zijn hier beter in.
De S5 is veel in prijs gedaald en zal gaan verdwijnen. Het is de vraag of er nog een S6 komt, als deze er komt zal dat waarschijnlijk pas rond september van dit jaar zijn verder zal de verkoopprijs hoger zijn dan de D300. De D3 is natuurlijk van een andere klasse en uiteraard ook prijskaartje buiten het dynamisch bereik verslaat hij de S5 met vlag en wimpel.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoe hoog?tintin schreef:....Het dynamisch bereik van de S5 is de hoogste van alle op dit moment te kopen spiegelreflex camera's, dus ook hoger dan de D3 en D300....
Bron?
De DR van de Canon 1DS MKIII is 11 stops, oplopend tot 12,5 door 14 bits.tintin schreef:...jammer dat de Nikons in het dynamisch bereik niet zo sterk in zijn, de canons zijn hier beter in.
(bron: CM jan/febr 2008)
Ik weet dat de S5 super traag is, maar ook ik vind de snelheid geen enkel probleem, dat soort dingen gebruik ik nooit (en bovendien houd ik mijn D80 erbij).
Het ruimte vreten van de S5 met 25mb bestanden vind ik wel een serieus nadeel.
De camera gaan beheersen zal inderdaad tijd vergen, want ik heb al gezien dat deze behoorlijk ingewikkeld is (wat eigenlijk weer niet mijn ding is, maar ja ik heb kleur en DR resultaten gezien waar ik wel erg blij van word).
Over de 6mp twijfel ik nog wel, omdat ik soms best groot afdruk (A2 zeker)
Toch vind ik de door Marten genoemde cijfers voor de D300 en D3 ook best goed (als ze kloppen en mijn D80 is inderdaad 8 stops, dan scheelt dat echt flink).
De S5 is voor 970,- euro te koop, dus dat is wel heel aantrekkelijk. Mocht jij (tintin) hem aanschaffen dan hoor ik graag je bevindingen (waar werk je nu mee?).
Het ruimte vreten van de S5 met 25mb bestanden vind ik wel een serieus nadeel.
De camera gaan beheersen zal inderdaad tijd vergen, want ik heb al gezien dat deze behoorlijk ingewikkeld is (wat eigenlijk weer niet mijn ding is, maar ja ik heb kleur en DR resultaten gezien waar ik wel erg blij van word).
Over de 6mp twijfel ik nog wel, omdat ik soms best groot afdruk (A2 zeker)
Toch vind ik de door Marten genoemde cijfers voor de D300 en D3 ook best goed (als ze kloppen en mijn D80 is inderdaad 8 stops, dan scheelt dat echt flink).
De S5 is voor 970,- euro te koop, dus dat is wel heel aantrekkelijk. Mocht jij (tintin) hem aanschaffen dan hoor ik graag je bevindingen (waar werk je nu mee?).
beste Marten
In elke test of het nu fotomagazine, camera magazine of www.dpreview.com is te lezen zijn dat de S5 het hoogste dynamische bereik kan behalen. Alleen is het verschil tussen de S5 en de D300/D3 tenopzichte van de D200/D2x kleiner geworden.
De Canons zijn nog altijd net iets beter qua dynamisch bereik. Zet de D300 en 40D maar naast elkaar, veel verschil is het niet maar de concurrent is altijd nog net iets beter.
Beste Yvette,
Ik werk nu met de D70 dus elke nieuwe camera zal een heel verschil zijn. Zelf kan ik niet goed wennen aan de kleine zoeker en snel uitbijten van de hoge lichten. Ook ik heb nog genoeg te leren op software gebied want de camera's kunnen een heleboel het is alleen de kunst om eruit te halen wat erin zit.
In elke test of het nu fotomagazine, camera magazine of www.dpreview.com is te lezen zijn dat de S5 het hoogste dynamische bereik kan behalen. Alleen is het verschil tussen de S5 en de D300/D3 tenopzichte van de D200/D2x kleiner geworden.
De Canons zijn nog altijd net iets beter qua dynamisch bereik. Zet de D300 en 40D maar naast elkaar, veel verschil is het niet maar de concurrent is altijd nog net iets beter.
Beste Yvette,
Ik werk nu met de D70 dus elke nieuwe camera zal een heel verschil zijn. Zelf kan ik niet goed wennen aan de kleine zoeker en snel uitbijten van de hoge lichten. Ook ik heb nog genoeg te leren op software gebied want de camera's kunnen een heleboel het is alleen de kunst om eruit te halen wat erin zit.
Op mijn D300 gebruik ik vaak active D-lighting,
Duidelijk zijn de verschillen in de wolken en de rechterkozijn rand.
Zonder:

Met:

D-lighting, verhoogd het detail in de donkere partijen, zoals in de bovenste grafiek te zien is. De grotere hoeveelheid detail in de lichtere delen komt doordat de sluitertijd wordt verkort.
Duidelijk zijn de verschillen in de wolken en de rechterkozijn rand.
Zonder:

Met:

D-lighting, verhoogd het detail in de donkere partijen, zoals in de bovenste grafiek te zien is. De grotere hoeveelheid detail in de lichtere delen komt doordat de sluitertijd wordt verkort.