emdeklerk schreef:....Alleen is op het moment de vraag uit de markt zodanig dat ze meer op de 'prosumer', oftewel de amateurmarkt moeten opereren dan vroeger. Dat kan alleen tegen een bepaalde concurrerende prijs. En dat heeft als gevolg dat de van vroeger bekende gietijzeren kwaliteit langzaam lijkt af te kalven. En dat geldt ook voor de professionele digitale camera's, die immers maar een paar jaar mee hoeven te gaan. Voor de camera versleten is, is de techniek alweer verouderd... Het is al vaker gezegd: ik durf op internet zo blind een F2 uit begin jaren zeventig te kopen, wat ik meerdere malen gedaan heb trouwens, en ik ben er vrijwel zeker van dat het ding dan gewoon perfect werkt. Ik zou over 35 jaar niet graag een D200 kopen... tien tegen een dat het ding DOOD is. Niet comateus, maar DOOD. Trouwens, ik zou het over 15 jaar al niet durven...
E.M. de Klerk
Hier worden economische levensduur en technische levensduur door elkaar gehaald.
Dat is jammer.
Het is zeker zo dat de
economische levensduur tegenwoordig véél korter is dan vroeger. Iedere 2 jaar komt er een nieuw verbeterd model uit. De marktwaarde van het oudere model keldert, omdat iedereen het laatste model wil bezitten. Dat zegt niets over de kwaliteit van de camera en alles over de kopers.
Van de
technische levensduur van huidige generatie digitale camera's is nog weinig bekend, simpelweg omdat die dingen nog niet lang genoeg bestaan. Uitspraken daarover, zonder enig cijfermateriaal, zijn voorbarig.
E.M.d.K. stelt:
En dat (m.b.t vermeende "afkalvende kwaliteit"; marten) geldt ook voor de professionele digitale camera's, die immers maar een paar jaar mee hoeven te gaan.
De Nikon D3 is getest op 300.000 sluiterbewegingen. De D200 meen ik op 150.000. Van de D300 weet ik het niet.
Dat betekent niet dat daarna het ding DOOD is. Misschien gaat hij wel 3 keer zolang mee? Wie zal het zeggen. Niemand, ook E.M.d.K niet.
Ik ken in ieder geval geen voorbeelden van professionele digitale camera's van Nikon, die na een paar jaar "DOOD" waren.
Wat ik wel weet is dat de sluiter, de sleepcontacten en de lichtdichte afsluitingen van mijn Nikon F Photomic, nou niet het sterkste punt blijken te zijn na 35 jaar.
De - herhaalde- beweringen dat de kwaliteit van de Nikon vroeger zo veel beter was dan nu is dus nergens op gebaseerd.
Dat de kwaliteit van de Nikkor objectieven in de tijd alleen maar is verbeterd heb ik elders geprobeerd aan te tonen. Zie hiervoor de site van Hans Braakhuis.