Marktaandeel Nikon nadert Canon
Marktaandeel Nikon nadert Canon
Nikon is bezig met een flinke inhaalslag op Canon in de markt voor digitale spiegelreflexcamera’s. Zo blijkt uit marktonderzoek van IDC. Canon is met 42,7 procent nog steeds koploper, maar Nikon is met 40 procent dicht genaderd.
Canon verkocht het afgelopen jaar 3,18 miljoen digitale spiegelreflexcamera’s en heeft daarmee 42,7 procent van het totale spiegelreflex marktaandeel in handen. Nikon verkocht er 2,98 miljoen, wat gelijk staat aan 40 procent. In 2006 zagen deze cijfers er nog heel anders uit, toen stond Canon eenzaam aan de top met 46,7 procent marktaandeel. Nikon moest het doen met 33 procent.
Nikon’s spiegelreflex verkopen groeiden het afgelopen jaar met 71,1 procent. De camerafabrikant is bezig met een flinke inhaalslag op Canon, dat de verkopen met 29,3 procent zag stijgen.
De totale verkoop van spiegelreflexcamera’s groeide in 2007 met maar liefst 41 procent naar 7,45 miljoen exemplaren. Het moge duidelijk zijn dat de spiegelreflex in opmars is. De markt voor compactcamera’s groeide met ‘slechts’ 22,7 procent. De totale markt voor compacts blijft met 123,3 miljoen verkochte exemplaren wel flink groter.
In de totale markt speelt Nikon een aanzienlijk kleinere rol, maar de spiegelreflex markt is een belangrijke factor voor de fabrikanten. Met de dalende prijzen wordt de groep fotografen die de overstap maakt van compact naar spiegelreflex steeds groter.
Bron: DPZ
Interessant leesvoer, maar als ik de percentages even optel, 42,7 + 40 % is 82,7%. Wat olympus, sony, samsung, en eventuele andere merken dus nog moeten delen.
Canon verkocht het afgelopen jaar 3,18 miljoen digitale spiegelreflexcamera’s en heeft daarmee 42,7 procent van het totale spiegelreflex marktaandeel in handen. Nikon verkocht er 2,98 miljoen, wat gelijk staat aan 40 procent. In 2006 zagen deze cijfers er nog heel anders uit, toen stond Canon eenzaam aan de top met 46,7 procent marktaandeel. Nikon moest het doen met 33 procent.
Nikon’s spiegelreflex verkopen groeiden het afgelopen jaar met 71,1 procent. De camerafabrikant is bezig met een flinke inhaalslag op Canon, dat de verkopen met 29,3 procent zag stijgen.
De totale verkoop van spiegelreflexcamera’s groeide in 2007 met maar liefst 41 procent naar 7,45 miljoen exemplaren. Het moge duidelijk zijn dat de spiegelreflex in opmars is. De markt voor compactcamera’s groeide met ‘slechts’ 22,7 procent. De totale markt voor compacts blijft met 123,3 miljoen verkochte exemplaren wel flink groter.
In de totale markt speelt Nikon een aanzienlijk kleinere rol, maar de spiegelreflex markt is een belangrijke factor voor de fabrikanten. Met de dalende prijzen wordt de groep fotografen die de overstap maakt van compact naar spiegelreflex steeds groter.
Bron: DPZ
Interessant leesvoer, maar als ik de percentages even optel, 42,7 + 40 % is 82,7%. Wat olympus, sony, samsung, en eventuele andere merken dus nog moeten delen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
weer de boot gemist
Toch wel jammer, ik dacht dat ik met de D80 een exclusieve camera in handen had
dus niet
Moet ik dan toch voor een Leica gaan?
Groetjes George

Moet ik dan toch voor een Leica gaan?
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Noemen ze voor een kanon een f/4 lichtsterk?wouterboon schreef:Ik denk dat m.n. de D40, D40x en straks ook de D60 daar grotendeels aan hebben bijgedragen.
Nou nog eens gaan denken aan consumenten lichtsterke lenzen (canon heeft naast f/2.8 ook veel f/4.0 lenzen als lichtsterk)...
Gr.,
Wouter
Ze kunnen het daar overigens wel. zij hadden ooit een 50mm f/0,95. Dat ding was echter schreeuwend duur en met het diafragma helemaal open hadden de meeste fotografen een onbruikbare kleine scherptediepte. Maar ze hadden wel een lichtsterk objectief!
Vraag me overigens wel af waardoor Nikon marktaandeel terug wint. Canon heeft ooit bij de eerste AF modellen begin jaren 90 als opkomend merk de gevestigde pro merken als Pentax en Nikon van de troon gestoten door een veel beter AF systeem te hebben. Wat heeft Nikon nu waardoor kudde dieren als mensen de breed geaccepteerde Canon links laten liggen en toch voor de Nikon te kiezen?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Canon komt binnenkort met een D6 en vast ook een opvolger voor de D40.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl