Beste mensen,
Sinds een aantal maanden fotografeer ik en sinds kort heb ik een nikon coolpix 5700. Een camera waarbij je veel zelf kunt instellen. Ik ben nu vooral aan het kijken wat er veranderd in mijn opnames als ik het diafragma verander. Nu kost dat geen geld meer want je kunt elke opnamen immers gratis bekijken op je computer.
Als ik een laag diafragma instel vind ik dat ik toch nog veel scherpte-diepte heb. De achtergrond vervaagt niet echt. Wat voor getal kan ik het beste kiezen voor portretfotografie. Op mijn analoge spiegelreflex van olympus had ik een stand voor portret. Maar verder kon ik daarvan de instellingen niet zien.
Is het zo dat je veel scherpte behoud met digitale fotografie? Ook al kies je een laag getal. Ik meen dat ik daar iets over gelezen heb.
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Met vriendelijke groet,
Bart Kerste.
Scherpte-diepte met een digitale camera
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De scherptediepte van digitale camera's is in de regel groter dan van analoge 35mm camera's. Dit komt doordat de toegepaste sensor in de regel kleiner is dan het klassieke 35mm negatief-formaat.
Digitale spiegelreflex camera's (zoals de D70) hebben een sensor die een factor 1,5 kleiner is dan een negatief. Bij digitale compactcamera's is de sensor vaak nog kleiner.
Met digitale camera's kan het soms lastig zijn om bij een portret de achtergrond voldoende onscherp te krijgen om de nadruk op het model te leggen.
Als je naast een zo klein mogelijk diafragmagetal een grote brandpuntsafstand kiest (door in te zoomen) kan je wellicht met jouw camera het gewenste effect bereiken.
Digitale spiegelreflex camera's (zoals de D70) hebben een sensor die een factor 1,5 kleiner is dan een negatief. Bij digitale compactcamera's is de sensor vaak nog kleiner.
Met digitale camera's kan het soms lastig zijn om bij een portret de achtergrond voldoende onscherp te krijgen om de nadruk op het model te leggen.
Als je naast een zo klein mogelijk diafragmagetal een grote brandpuntsafstand kiest (door in te zoomen) kan je wellicht met jouw camera het gewenste effect bereiken.