SWM motor kapot bij nauwelijks gebruikte Nikkor ED300/F4

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
Photoforce

SWM motor kapot bij nauwelijks gebruikte Nikkor ED300/F4

Bericht door Photoforce » wo apr 23 2008 9:50 am

In 2001 heb ik bij Foto Koch in Duitsland een Nikkor A1 AF-S ED300/F4 gekocht. Sindsdien heb ik deze lens nauwelijks gebruikt omdat in de loop van de tijd eer zeer goede zoomlens tot 300mm verscheen die voor mijn hobby (fotograferen van militaire vliegtuigen) meer mogelijkheden biedt.
Al vele jaren ligt deze lens in de kast en heb daarom besloten om hem via Marktplaats te verkopen. Echter de AF vertoont een bijgeluid (piepje) maar werkt verder uitstekend. Om risico's te mijden heb ik deze lens, voordat die definitief wordt verkocht, ter controle aangeboden bij het Nikon Service Point in Beverwijk. Zeer snel, binnen een dag, kreeg ik reactie waarvan ik schrok. De SWM motor is kapot en de vervanging kost 584 euro inclusief btw. Aangezien ik er 500 euro als verkoop voor wil vragen, is reparatie dus geen optie. Wellicht zijn er meer mensen die een dergelijke ervaring met deze lens hebben en mij advies kunnen geven. De lens vertoont nauwelijks gebruikssporen. Ik denk dat ik er in de loop van de jaren 10 keer mee heb gefotografeerd. Wil best het arbeidsloon betalen maar ik vind, gelet op de goede reputatie die Nikon heeft, dat de kosten van SWM motor van bijna 400 euro inclusief btw onder een coulance-regeling moeten vallen. Wellicht is het een structureel probleem geweest bij Nikon toen men begon met het op de markt brengen van de AF-S lensen met SWM motor in de lens.

Een reactie op mijn bericht zal ik zeer waarderen.

Met vriendelijke groeten,
Volkert van den Berg
035-5821579
06-51701541 [font=Times New Roman] [/font]

mikemix

Bericht door mikemix » wo apr 23 2008 10:15 am

Is die motor van goud?
Wat een absurd bedrag.

Kunnen ze specificeren hoe de bedragen zich verhouden?

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo apr 23 2008 10:16 am

ik vind, gelet op de goede reputatie die Nikon heeft, dat de kosten van SWM motor van bijna 400 euro inclusief btw onder een coulance-regeling moeten vallen

aanschaf 2001 dat is 7 jaar terug.

ik weet niet maar dan is coulance wel een heel ruim begrip aan het worden.

welkom hier overigens.

wel balen dat het stuk is..begrijp mij niet verkeerd maar Nikon kan toch ook niet zien of jij een objectief veel of weinig gebruikt hebt.
maar doet de AF het nu nog of is deze zo dood als een pier. ?

groeten : Arend

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo apr 23 2008 10:19 am

Volkert,

Je vindt de kosten van een nieuwe motor hoog: bedenk dat de lens indertijd een slordige EURO 5000 kostte.
De AF-I versie is minimaal 10 jaar oud, wat oud om coulance te claimen, soms kan je die krijgen kort na het verlopen van de garantietermijn.

Als de lens verder goed is, zou ik kiezen uit:
-verkopen "as is" met de prijsopgave van de reparatie.
-repareren en verkopen als goed werkende lens.

Groeten, Gijs

Sorry, ik las het originele bericht verkeerd.
Een 300 4.0 AF-S van ruim 7 jar oud is toch echt uit garantie, EURO 500 incl arbeidsloon lijkt me niet vreemd.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo apr 23 2008 11:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo apr 23 2008 10:53 am

gijs sandberg schreef:Volkert,

Je vindt de kosten van een nieuwe motor hoog: bedenk dat de lens indertijd een slordige EURO 5000 kostte.
De AF-I versie is minimaal 10 jaar oud, wat oud om coulance te claimen, soms kan je die krijgen kort na het verlopen van de garantietermijn.
Ik heb zelf de AFS 4/300 in 2002 gekocht voor ongeveer € 1500,-, dus € 5000,- is wel iets te hoog geschat...... :roll: Mijn objectief werkt gelukkig nog steeds als nieuw, zonder piepjes ......
Jur

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo apr 23 2008 3:16 pm

AF-S motor stuk lijkt mij erg sterk, zelfs bijna onmogelijk.
AF-S is een direct drive systeem met magnetische koppeling zo een motor blaas je echt niet zo maar op.

Vast weer een sleep contact vergaan of een klein mechanisch probleempje stofje of korreltje zand op de verkeerde plaats.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

mikemix

Bericht door mikemix » wo apr 23 2008 6:38 pm

Dan is dit een zeer voorbarige (dure) conclusie van NSP?

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » wo apr 23 2008 9:23 pm

Ik weet dat er iemand op dutchphotozone.nl heel handig is met het repareren van allerlei lenzen. Ik zou zeggen vraag het daar eens....

Succes, echtlullig als je hem net wil verkopen.

Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

yoyo

Bericht door yoyo » wo apr 23 2008 9:35 pm

luc schreef:AF-S motor stuk lijkt mij erg sterk, zelfs bijna onmogelijk.
AF-S is een direct drive systeem met magnetische koppeling zo een motor blaas je echt niet zo maar op.

Vast weer een sleep contact vergaan of een klein mechanisch probleempje stofje of korreltje zand op de verkeerde plaats.

Luc.
Een piepende SWM is toch een bekend signaal als het begin van het einde.
De prijs klopt wel ongeveer. Voor een 17-35 zit je ook in die regionen. Ik had laatst contact met NSP over een 300/2.8 II en daarvan kost de SWM 1200 euro..!

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » wo apr 23 2008 9:38 pm

Maken ze in Beverwijk soms [onderhuids] bezwaar tegen het feit dat deze in Duitsland is gekocht?!

[losse opmerking]
gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

yoyo

Bericht door yoyo » wo apr 23 2008 9:40 pm

jtimmer schreef:Ik weet dat er iemand op dutchphotozone.nl heel handig is met het repareren van allerlei lenzen. Ik zou zeggen vraag het daar eens....

Succes, echtlullig als je hem net wil verkopen.

Jeroen
Luc is ook heel handig...

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » wo apr 23 2008 10:29 pm

en die zoekt nog een leuke cameratas voor erbij.....
click voor mijn foto's op flickr.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”