D80 of D200?

Discussies over ons favoriete merk
Teun

Bericht door Teun » wo mei 07 2008 2:26 pm

BigMC schreef:Dank jullie wel allemaal!

Ik ben net even wezen kijken bij de MM, daar stonden de D200 en 80 naast elkaar. De D80 is inderdaad iets kleiner en de D200 ligt net lekkerder in de hand, maar ik ga inderdaad voor de D80. Ik had het idee dat de D80 een beetje hetzelfde was als de D60, maar dat is mij nu wel duidelijk.
Ik ga ook beginnen met een 18-200 lens, en zal dat op termijn, wanneer ik alles onder de knie heb, wel aanpassen naar 2 verschillende lenzen (en evt de D300? :) ). Ik ga even op zoek naar een goede site om alvast te begrijpen hoe het allemaal werkt (diafragma, sluitertijd etc), zodat ik het kan gaan toepassen!

Ik heb ook begrepen dat ik even op het einde van de week moet wachten!!
Hoe duur is de D80 nu bij de MM? Is toch bij iedere MM hetzelfde? :?:

BigMC

Bericht door BigMC » wo mei 07 2008 2:32 pm

Volgens mij was ie nu 899 euro incl 18-135 kitlens...

Volgens mij zijn de prijzen bij verschillende MM's niet altijd hetzelfde: paar maanden geleden dezelfde LCD tv zien staan: MM Amsterdam (bij mij in de buurt) was 200 euro goedkoper (en beide in de aanbieding) dan de MM in Rijswijk (waar ik toevallig was...)

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » wo mei 07 2008 3:18 pm

BigMC schreef:Toch een 2e hands camera? Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een nieuwe, beter mbt garantie, en ik weet niet wat er met een 2e hands gebeurd is...

Het zijn Nikkon lenzen... waar moet ik naar kijken mbt de lenzen?

Het leek mij makkelijk om 1 lens te nemen, zodat ik deze niet hoef te wisselen tijdens reizen etc. ivm stof en ruimte.

Budget op ongeveer 1500 euro.
Wat ik zo begrijp is dat je niet veel binnenshuis zal gaan fotograferen maar veelal buiten. Dan zou ik met een Budget van 1500 euro een nieuwe D80 kopen, een 16-85 VR en een 70-300 VR, als je een beetje slim winkelt moet dit net te doen zijn binnen je budget (550+500+450) wellicht 100 euro boven je budget. Nog beter zou zijn ipv de D80 de D200 kopen, maar dan moet je wel even 500 euro bijleggen of voorlopig even 1 van de 2 genoemde lensen laten liggen. De D200 ligt echt veel beter in de hand.

Ik zou niet voor de 18-200 VR en niet omdat het een slechte lens is, integendeel, ik heb hem zelf ook 2 jaar gehad maar het kreng had 1 heeeeel groot min pun
en dat het welbekende "lopen" van deze lens. Als je de camera om je nek hebt hangen, iets voorover, gaat de 18-200 uitzichzelf uitlopen, en dat vond ik echt heeeeel erg irritant. Ik dacht in het begin dat een fout was in mijn exemplaar, maar al snel bleek dat dit "hoorde" bij dit type lens. Ik heb dat echt nooit kunnen begrijpen. Geen enkel objectief van Nikon heeft deze kwaal. Ik heb nu de 16-85 VR, die kwa bouw en gewicht vergelijkbaar is en deze heeft die kwaal niet.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » wo mei 07 2008 3:34 pm

flippie17 schreef:
BigMC schreef:Toch een 2e hands camera? Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een nieuwe, beter mbt garantie, en ik weet niet wat er met een 2e hands gebeurd is...

Het leek mij makkelijk om 1 lens te nemen, zodat ik deze niet hoef te wisselen tijdens reizen etc. ivm stof en ruimte.

Wat ik zo begrijp is dat je niet veel binnenshuis zal gaan fotograferen maar veelal buiten. Dan zou ik met een Budget van 1500 euro een nieuwe D80 kopen, een 16-85 VR en een 70-300 VR, als je een beetje slim winkelt moet dit net te doen zijn binnen je budget (550+500+450) wellicht 100 euro boven je budget. Nog beter zou zijn ipv de D80 de D200 kopen, maar dan moet je wel even 500 euro bijleggen of voorlopig even 1 van de 2 genoemde lensen laten liggen. De D200 ligt echt veel beter in de hand.

Ik zou niet voor de 18-200 VR en niet omdat het een slechte lens is, integendeel, ik heb hem zelf ook 2 jaar gehad maar het kreng had 1 heeeeel groot min pun
en dat het welbekende "lopen" van deze lens. Als je de camera om je nek hebt hangen, iets voorover, gaat de 18-200 uitzichzelf uitlopen, en dat vond ik echt heeeeel erg irritant. Ik dacht in het begin dat een fout was in mijn exemplaar, maar al snel bleek dat dit "hoorde" bij dit type lens. Ik heb dat echt nooit kunnen begrijpen. Geen enkel objectief van Nikon heeft deze kwaal. Ik heb nu de 16-85 VR, die kwa bouw en gewicht vergelijkbaar is en deze heeft die kwaal niet.

Ik heb de 18-200 gehad en daar geen enkel probleem mee gehad. En met je budget moet je eigenlijk ook rekening houden met een nikon NC filter (of B+W UV filter) en een circulair polarisatiefilter.

Tammo

BigMC

Bericht door BigMC » wo mei 07 2008 3:39 pm

Flippie17: Ik begrijp dat de D200 beter in de hand ligt (vanochtend zelf geprobeerd), maar de "auto-functies" van de D80 staan mij wel aan. Zo kan ik automatisch fotos maken én leren hoe ik zelf de camera moet instellen.

Tammo: eh... filters? (ik ben echt een rookie...)

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » wo mei 07 2008 3:46 pm

BigMC schreef:Flippie17: Ik begrijp dat de D200 beter in de hand ligt (vanochtend zelf geprobeerd), maar de "auto-functies" van de D80 staan mij wel aan. Zo kan ik automatisch fotos maken én leren hoe ik zelf de camera moet instellen.

Tammo: eh... filters? (ik ben echt een rookie...)
Een goed uv filter of een nikon NC filter (is beter) wordt op de lens gezet voor bescherming van de lens. Een circulair polarisatiefilter (pola)wordt veel gebruikt om b.v luchten blauwer te krijgen of spiegelingen in water of vensters te elimineren. Met een polafilter krijg je meerverzadigder kleuren.

Tammo

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » wo mei 07 2008 3:52 pm

En als beginnend fotograaf zul je toch tegen de beperkingen van de interne flitser aan lopen. Dan denk je al gauw; ik heb een betere flitser nodig.
Dus bezint eer gij begint :D :D

Suggestie: D80 met een 16-85 VR of een 18-200VR met een nikon NCfilter + polafilter en een flitser SB600 of SB 800
Dan heb je een setje waar je alle kanten mee op kan.
Als je binnen niet fotografeert dan kun je de flitser voorlopig op je verlanglijstje houden.Maar hij komt wel een keer :)

Tammo

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo mei 07 2008 3:54 pm

Een goed uv filter of een nikon NC filter (is beter) wordt op de lens gezet voor bescherming van de lens.
En om de prestaties van je lens te verminderen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo mei 07 2008 4:00 pm

Tammo Schut schreef:
flippie17 schreef:

Ik heb de 18-200 gehad en daar geen enkel probleem mee gehad. En met je budget moet je eigenlijk ook rekening houden met een nikon NC filter (of B+W UV filter) en een circulair polarisatiefilter.

Tammo
Tammo, niet om rot te doen hoor, begrijp me echt niet verkeert, maar ik heb veel mensen gesproken met een 18-200 en nog niemand tegengekomen die dit "euvel" niet had. Elke 18-200 die ik tot nu toe heb gezien had het welbekende en vervelende loopprobleem. Dit probleem heeft overigens geen enkel negatief effect op het resultaat van de foto's, maar is wel een buitengewoon irritant trekje van deze lens.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » wo mei 07 2008 4:01 pm

Big MC zei:
maar ik ga inderdaad voor de D80.
Hele goeie keus.... :mrgreen: :mrgreen:

En zoals gezegd wacht nog héél eventjes met kopen.....(prijsontwikkeling)

Enneh heel veel plezier ermee...

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

BigMC

Bericht door BigMC » wo mei 07 2008 4:11 pm

Tammo,

Is dan alleen een polarisatiefilter niet genoeg?

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo mei 07 2008 5:07 pm

Als je een polarisatiefilter gebruikt, dan moet je andere filters eraf halen. Vaak krijg je last van vignettering als je meerdere filters op elkaar schroeft.

Het idee dat je filters moet gebruiken om je frontlens te beschermen is de wereld ingeholpen door fotozaken, die daar een leuke extra opslag in zien waar ze weinig voor hoeven te doen.
De beste bescherming voor je frontlens is een zonnekap, die houidt de meeste vaste objecten tegen en heeft als bonus dat hij je foto ook beschermt tegen invallend licht van opzij.
Als je onder slechte omstandigheden (een dagje op zee, bijvoorbeeld) een filter gebruikt ter bescherming dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar anders niet doen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » wo mei 07 2008 5:09 pm

BigMC schreef:Tammo,

Is dan alleen een polarisatiefilter niet genoeg?
Dan zou ik eerst een nikon NC filter ter bescherming van de lens kopen. het polafilter is niet strikt nodig maar wordt wel veel gebruikt. Je kunt meer verzadiging ook instellen in de camera, maar ontspiegeling natuurlijk niet. Koop eerst een nikon NC filter. en als je die moeilijk kunt krijgen een B+W UV filter.

Flippie

Het was niet rot bedoeld, maar ik heb het ook gelezen, maar er zelf nooit last van gehad. echt niet :)

Tammo

BigMC

Bericht door BigMC » vr mei 09 2008 7:19 pm

Zo.... gisteren misgegrepen bij Digideals vanwege de hele middag afspraken, vandaag "even" (van A'dam naar Zeist op vrijdagmiddag.... FEEST!!) naar Topdeals gereden. D80 daar gekocht, wel iets duurder dan de SKP van Digideals, €575, plus de 18-200 VR Nikon lens (€588). Ik was dus iets duurder uit, maar dat compenseerde de SB600 prijs ruimschoots... Meteen even een UV filter erbij gekocht, helemaal 'set'

Eindelijk ook D80 bezitter!!! Ik kan niet wachten totdat de accu is opgeladen!

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr mei 09 2008 8:24 pm

Gefeliciteerd en veel plezier met je set!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”