draad ontspanner of remote ???

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
roel fijma
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

draad ontspanner of remote ???

Bericht door roel fijma » vr mei 09 2008 1:51 pm

waarschijnlijk staat t ergens maar 133 topics met ryen van reacties door spitten??? pffff te warm op moment

afijn mijn vraag de diverse draad verbonden ontspanners
welke doet meteen klik ( zoals die ouwe bij mn mtl5 ) uit mn d80 toveren
en doet de infrarood dat ook of zit er een pauze in ???

of welke zal ik mezelf is op trakteren

groet Roel
Wat ik niet weet, weet jij misschien wel .

Weef

Bericht door Weef » vr mei 09 2008 1:53 pm

Op de infrarood zit geen vertraging.

Er is wel een vertraging in te stellen.

Ook in de bulb-stand werkt die perfect!

Groet,

Marcel

Rogier

Bericht door Rogier » vr mei 09 2008 2:00 pm

Maar je verwacht wel dat wij bij dezelfde temperatuur moeite voor je gaan doen? :wink: Je hebt mazzel dat het hierbinnen redelijk koel blijft.

De infrarood ML-L3 stelt na het indrukken van de knop op de afstandbediening eerst scherp en drukt dan af. In de AF standen uiteraard, in MF wordt het scherptstellen natuurlijk overgeslagen. Vertraging is niet echt merkbaar.

Electronische draadafstandbedieningen hebben meestal dezelfde funtionaliteit als je onstpanknop: eerst half indrukken om scherp te stellen en/of lichtmeting te activeren en doordrukken om af te drukken.

Als je een draadafstandbediening niet veel gebruikt zou ik gewoon een imitatie op eBay of bij Fotoshop Aalten ofzo kopen. Zijn ook erg geschikt voor allerlei zelfbouwprojectjes aangezien ze de speciale Nikon connector hebben en geen drol kosten in vergelijking met het originele spul.

roel fijma
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel fijma » vr mei 09 2008 5:38 pm

hallo weef en rogier

weef de snelste reactie dank daarvoor
rogier met 7 minuten de tweede
nee rogier ik verwacht niets maar tis gewoon een weetje denk ik
ik kan nergens in de nikon boekjes iets er over vinden

en dat ik geen originele ga kopen is me al heel duidelijk hoor
t zal eker een imitatie worden en als ik `per ongeluk ` ergens zo`n connectortje op de kop kantiken soldeer k het ding zelf ehm ook nog pinout van die connector op d80 achterhalen

bedankt in elk geval

Rogier

Bericht door Rogier » vr mei 09 2008 5:46 pm

Pin-out is makkelijk te achterhalen. Er zitten drie draadjes aan die connector. Eentje is de ground, eentje voor het ontspannen en eentje voor scherpstellen. Gewoon connector in de camera steken en draadjes tegen elkaar aanhouden totdat je de juiste combi's hebt.

Mijn ervaring is dat de makkelijkste manier om aan zo'n connector te komen het bestellen van een imitatie afstandbediening is. Dat heb ik ook gedaan om een Pocket Wizard kabel voor mijn D70s te maken.

roel fijma
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel fijma » vr mei 09 2008 5:56 pm

ja inderdaad t is gewoon een wissel contact alleen de connector is beetje strange door mn andere hobbie heb ik nogal wat rare dingen in huis maar niet
een miniusb met maar drie contactjes helaas

en als ik inderdaad alleen zo`n connector kan krijgen door imitatie remote te bestellen hoef ik niet meer zelf te solderen ;)

ik ga morgen maar is naar urk is de andere polder dus eigenlijk vlak om de hoek

groet roel

Rogier

Bericht door Rogier » vr mei 09 2008 6:01 pm

Het is geen mini-usb, het is echt een geheel eigen connector. Nikon heeft helaas niet de neiging om gangbare connectors te gebruiken, de 10-pins van de Dx en Dxxx serie is ook zo'n fijn geval. Allemaal eigen ontwerp en bijna nergens te krijgen als je je eigen kabels wilt maken.

In Urk moeten ze je vast wel kunnen helpen, succes :q

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za mei 10 2008 9:23 am

Je afstandsbediening is afhankelijk van je camera. Tussen de regels door lees ik dat het om een D80 gaat.

Op pagina 116 van je Nederlandse handleiding staan de door Nikon leverbare ab's. Zelf zou ik voor een Phottix gaan.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”