batterijen flitser ontladen zichzelf

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
eagle

batterijen flitser ontladen zichzelf

Bericht door eagle » ma mei 12 2008 1:26 pm

In mijn SB800 ontladen de batterijen (oplaadbare 2700) zichzelf. Is dit een bekend verschijnsel? Waardoor wordt dit veroorzaakt, houdt de flitser hardwarematig iets uptodate waarvoor spanning nodig is?

Overigens kon ik dit berichtje niet kwijt bij het forumonderdeel objectieven, flitsers, enz..
Daar mogen alleen gebruikers met speciale rechten iets plaatsen.
Voor mij iets geheel nieuws.
Heeft iemand hierover uitleg?

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma mei 12 2008 1:33 pm

Binnen hoeveel tijd heb je dat ? Ik heb er overigens geen last van.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

eagle

Bericht door eagle » ma mei 12 2008 1:40 pm

Als ik de flitser een aantal weken niet gebruikt heb blijkt de capaciteit van de batterijen zodanig afgenomen te zijn, dat de flits beneden maat blijft (te zwak dus). Overigens vind ik het een tekort dat over de batterijspanning geen informatie gegeven wordt op het display en/of in de zoeker van de camera. (bij een simpel iets als een fusion scheermesje gaat er een lampje knipperen als de batterij bijna leeg is)

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma mei 12 2008 2:27 pm

"Normale" oplaadbare batterijen ontladen zowiezo. En als je ze in de flitser houdt sneller want er is altijd een (zeer) kleine belasting doordat er een stukje electronica altijd actief is (o.a. om te detecteren of de flitser wordt aangezet).

Er zijn batterijen die dit niet of veel minder hebben: http://www.gprecyko.nl/nl-main.html

Zie ook verder deze draad:
http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... php?t=9243

En je hebt natuurlijk gelijk, in de SB800 had gerust een knappe batterijindicator mogen zitten voor dat geld :)

Rogier

Bericht door Rogier » ma mei 12 2008 2:34 pm

Oplaadbare batterijen hebben idd de neiging om langzaam spanning te verliezen, zeker als ze in een apparaat zitten is mijn ervaring. Daarom gooi ik de dag voor een klus altijd de accu's van mijn camera en flitser even in de lader.

Rogier

Bericht door Rogier » ma mei 12 2008 2:40 pm

@Remoss: die GP Recyko+ (klinkt als Risico Plus :lol: ) batterijen zijn ontworpen voor apparaten die gedurende een lange periode heel weinig stroom vragen, zoals afstandbedieningen en klokken enzo. Ik vraag me af of ze wel zullen presteren in een flitser, ik vermoed dat de recycletijden wel eens aan de behoorlijk lange kunt kunnen zijn.

cvdl
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door cvdl » ma mei 12 2008 2:57 pm

Accu's hebben een grotere emk (elektronische motorische kracht) dan batterijen, ze ontladen gewoon zich zelf dus ook sneller, zoals al geschreven is, laden voor gebruik.

Cees. (cvdl)
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma mei 12 2008 4:02 pm

Vroeger was het al zo dat nikkel-cadmiumbatterijen met één procent per dag ontlaadden. Dus zeg maar leeg in drie maanden.

Toen de NiMh-batterijen op de markt kwamen werd gezegd dat ze niet zo snel zouden ontladen. Nou, geloof er maar niets van. Vaste stelregel bij mij is dat ze voor ieder uitje worden geladen. Ik gebruik ze in de SB-27 flitser en de F90- en F801-camera, zodat in flitser en camera altijd vers opgeladen batterijen zitten en dan nog twee setjes van vier in reserve.
En dan heb ik ook nog altijd back-up bij me van high-energy "gewone" penlights, van Varta, Energizer of Kodak. Heeft me al een keer gered. Die hebben tenminste echt "shelf-life".

Ik las trouwens laatst in een boek van een Amerikaanse vakfotograaf dat hij sowieso nooit vertrouwt op oplaadbare batterijen. Die doet voor iedere shoot gewoon nieuwe, verse alkalinebatterijen in zijn apparatuur, en na de shoot mogen zijn kinderen ze opmaken in speelgoed en spelletjes etc. Nu heb ik geen kinderen, dus ik kan me dat niet veroorloven.

Maar geloof me, ik heb wel eens hevig moeten vloeken op die kl*te-oplaadbare penlights. Kwam omdat mijn vorige, heel dure chip-gestuurde oplader het niet goed deed. Is vervangen door een van de Hema, en dat ding werkt al ruim twee jaar volmaakt feilloos. Ongelooflijk.

Ook als ik alleen de F90 of de F-801 meeneem, neem ik altijd een setje van vier reservebatterijen mee. Travelin' light... Leuk hoor, die batterij-afhankelijke sluiters.
Voor een van de "oude" F2's hoef ik alleen maar een dubbel lithium-knoopcelletje van 3 volt mee te nemen, en zonder dat ding werkt een F2 ook gewoon door. Dat heet vooruitgang...

Ik geloof dat je op de accu van een DSLR je auto kan starten?

Groet, E.M. de Klerk

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door PeterG » ma mei 12 2008 4:08 pm

Rogier,

Mijn Recyko's presteren uitsteken in mijn SB600. Opladen in ongeveer 15 minuten met de GP V800c. Als extra een setje erbij in de tas (kunnen daar meer dan een jaar werkloos blijven liggen en daarna toch nog 85% vermogen afgeven).

Peter

Frederix

Bericht door Frederix » ma mei 12 2008 4:21 pm

emdeklerk schreef: Vroeger was het al zo dat nikkel-cadmiumbatterijen met één procent per dag ontlaadden. Dus zeg maar leeg in drie maanden.

Toen de NiMh-batterijen op de markt kwamen werd gezegd dat ze niet zo snel zouden ontladen. Nou, geloof er maar niets van. Vaste stelregel bij mij is dat ze voor ieder uitje worden geladen. Ik gebruik ze in de SB-27 flitser en de F90- en F801-camera, zodat in flitser en camera altijd vers opgeladen batterijen zitten en dan nog twee setjes van vier in reserve.
En dan heb ik ook nog altijd back-up bij me van high-energy "gewone" penlights, van Varta, Energizer of Kodak. Heeft me al een keer gered. Die hebben tenminste echt "shelf-life".
Ik gebruik Eneloop-accu's van Sanyo. Deze hebben na één jaar nog 85% van hun lading. Ik gebruik een setje in mijn F100 en in mijn SB26. Dat werkt feilloos. Ik heb een setje opgeladen Eneloop-accu's én een setje alkaline-batterijen bij me. Ik heb nog nimmer batterij-problemen gehad.

emdeklerk schreef:Maar geloof me, ik heb wel eens hevig moeten vloeken op die kl*te-oplaadbare penlights. Kwam omdat mijn vorige, heel dure chip-gestuurde oplader het niet goed deed. Is vervangen door een van de Hema, en dat ding werkt al ruim twee jaar volmaakt feilloos. Ongelooflijk.
Had je beter jouw heel dure chip-gestuurde oplader kunnen vervloeken dus. . . . :wink:

emdeklerk schreef: Voor een van de "oude" F2's hoef ik alleen maar een dubbel lithium-knoopcelletje van 3 volt mee te nemen, en zonder dat ding werkt een F2 ook gewoon door. Dat heet vooruitgang...
Het is een keuze die je zelf maakt, toch?

emdeklerk schreef:Ik geloof dat je op de accu van een DSLR je auto kan starten?
Klinkt mij als fantastisch in de oren.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma mei 12 2008 4:50 pm

Heel mooi Frederix, ik ga er eens naar kijken, want 85% na één jaar is natuurlijk wel super.
Overigens: dat werd dus ook al beloofd voor de NiMh-accu's: mooi niet.

En inderdaad, ik heb ook de lader vervloekt. Later, toen ik wist waar het aan lag. Maar je begrijpt, ik was niet geheel gelukkig met het concept. Als leek ga je er toch van uit dat de batterijen vol zijn als het betreffende ledje op de lader al uren brandt. Bij navraag bleek trouwens dat dit soort accu's niet zonder meer met een voltmeter kunnen worden gecontroleerd, dat schijnt onder belasting te moeten. Dat neemt niet weg dat ik ze nu iedere keer na het laden meet met een multimeter. Zitten ze boven de 1,4 volt zijn ze vol.

Een keuze die je zelf maakt. Okee.
Kan jij nu kiezen voor een DSLR met een lithiumbatterij die, laten we zeggen, één jaar meegaat? Met alleen een optische zoeker (dus geen stroomvretende displays), handbediening (dus ook geen drives met 9 b/s) en geheel zonder overbodige "feest"programmastanden, dus met alleen een behoorlijke belichtingsmeter? Zeg maar de al van mij bekende digitale Nikkormat? (Hoor ik daar iemand Leica M8 roepen? Ja, die, maar dan een SLR...)

Ik ga het in ieder geval niet proberen, een auto starten met een DSLR-accu. Zou ik eerst een DSLR moeten gaan kopen!

Groetjes, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”