Exposure Bracketing op de D60?
Exposure Bracketing op de D60?
Is er een Bracketing functie aanwezig op de Nikon D60?
Ik wil gebruik kunnen maken van auto bracketing B.V
-2 0 +2 ( dit voor HDR foto's), ik heb momenteel een Canon 300D maar wil graag de D60 aanschaffen.
In afwachting van jullie antwoord.
Mvg,
Jay
Ik wil gebruik kunnen maken van auto bracketing B.V
-2 0 +2 ( dit voor HDR foto's), ik heb momenteel een Canon 300D maar wil graag de D60 aanschaffen.
In afwachting van jullie antwoord.
Mvg,
Jay
Laatst gewijzigd door jaysingh op za mei 24 2008 6:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het speciaal voor jou even in Google gemikt. En het antwoord is nee. Hier, kijk zelf maar:
http://www.dpreview.com/news/0801/08012 ... .asp#specs
http://www.dpreview.com/news/0801/08012 ... .asp#specs
Op de site van Nikon.nl kun je de gebruikershandleiding vinden op de Support pagina
helaas zag ik in de inhoudsopgave zo 1-2-3 geen Bracket functie vermeld staan...
Hier de handleiding van de D60: ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/WhyD5o6Dd5b/D60_nl.pdf
helaas zag ik in de inhoudsopgave zo 1-2-3 geen Bracket functie vermeld staan...
Hier de handleiding van de D60: ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/WhyD5o6Dd5b/D60_nl.pdf
Stomme vraag misschien, maar ....
als je een foto in raw schiet en vervolgens in capture of CS opent en de exposure op -2 zet en saved en vervolgens op +2 en saved, heb je dan niet hetzelfde effect ??
Heeft ook nog eens als voordeel dat je 3 foto's 100% alligned staan en je ook zonder statief kunt werken.
Correct me if I'm wrong please
En als het niet zo blijkt te zijn, heb je in ieder geval een aardig HDR effect te pakken zonder dat je de functie op de camera hebt zitten
als je een foto in raw schiet en vervolgens in capture of CS opent en de exposure op -2 zet en saved en vervolgens op +2 en saved, heb je dan niet hetzelfde effect ??
Heeft ook nog eens als voordeel dat je 3 foto's 100% alligned staan en je ook zonder statief kunt werken.
Correct me if I'm wrong please

En als het niet zo blijkt te zijn, heb je in ieder geval een aardig HDR effect te pakken zonder dat je de functie op de camera hebt zitten
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Ga lekker voor een D80. Veel meer mogelijkheden. Misschien iets ouder dan de D60 maar daardoor begint de prijs sterk te dalen.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Waarom moet tegenwoordig alles als pretfunctie op de camera zitten?
Wat is er zo moeilijk aan het met de hand instellen van een belichtingstrapje?
Want daar gaat het in gewoon Nederlands om.
Camera op M, en dan twee stoppen onder, een stop onder, eentje op de correcte belichting, een stop over en dan nog een opname met twee stoppen overbelichten. Werd en wordt al jaaaaren zo gedaan, nog voordat iemand het woord chip gebruikte voor electronica.
Ken uw belichtingswaarden, weet wat de samenhang is tussen ISO, diafragma en sluitertijd, en gaan met die banaan.
E.M. de Klerk
Wat is er zo moeilijk aan het met de hand instellen van een belichtingstrapje?
Want daar gaat het in gewoon Nederlands om.
Camera op M, en dan twee stoppen onder, een stop onder, eentje op de correcte belichting, een stop over en dan nog een opname met twee stoppen overbelichten. Werd en wordt al jaaaaren zo gedaan, nog voordat iemand het woord chip gebruikte voor electronica.
Ken uw belichtingswaarden, weet wat de samenhang is tussen ISO, diafragma en sluitertijd, en gaan met die banaan.
E.M. de Klerk
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Klopt inderdaad, in de M stand is het makkelijk zelf na te bootsen.
3 apart belichte foto's zullen waarschijnlijk wel meer detail bevatten dan dat je er achteraf 3 maakt met NX uit 1 raw.
3 apart belichte foto's zullen waarschijnlijk wel meer detail bevatten dan dat je er achteraf 3 maakt met NX uit 1 raw.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikon D7000 + D80
Maar beste Guy toch!
Het is juist die electronica die het eerlijke handwerk van het maken van een belichtingstrapje nabootst!
En: wie heeft electronica nodig als je het in minder tijd gewoon met het handje doet...
En inderdaad: wie gaat nu met een computerprogramma een belichtingstrapje maken?
Hoe meer chips, hoe minder fotografie...
Plezante groet, E.M. de Klerk
Het is juist die electronica die het eerlijke handwerk van het maken van een belichtingstrapje nabootst!
En: wie heeft electronica nodig als je het in minder tijd gewoon met het handje doet...
En inderdaad: wie gaat nu met een computerprogramma een belichtingstrapje maken?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Kan jij een belichtingstrapje met de hand doen met 5 foto's per seconde? Want dat kan ik met m'n D200 dus wel...emdeklerk schreef:Maar beste Guy toch!

De zin ervan is trouwens dat je door het zo snel te kunnen doen voorkomt dat je storende zaken op de foto krijgt door veranderingen in het onderwerp.
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ben ik het mee eens. Heb er echt op gelet dat die knop op de D80 zat.PatrickP schreef:Kan jij een belichtingstrapje met de hand doen met 5 foto's per seconde? Want dat kan ik met m'n D200 dus wel...emdeklerk schreef:Maar beste Guy toch!
Plezante groet, E.M. de Klerk![]()
De zin ervan is trouwens dat je door het zo snel te kunnen doen voorkomt dat je storende zaken op de foto krijgt door veranderingen in het onderwerp.
Moet het nog wel uitproberen.

Gr.
Mieke
Vroeg het me met name af of dit uberhaupt mogelijk was. Aangezien ik niet elke foto met een belichtstrapje neem, zou het makkelijk zijn als je dit achteraf nog kunt toepassen op een foto.emdeklerk schreef:En inderdaad: wie gaat nu met een computerprogramma een belichtingstrapje maken?
En ik zie het nut er echt niet van in dit handmatig te doen als dit electronisch kan. En dit doe je handmatig dus echt absoluut niet sneller dan een D70, D80, D200 , etc met bracketing functie

Dat kan wel maar dan is het natuurlijk geen HDR meer. Dan is het alleen nog maar een tone mapping met lokaal effect.
Maar aangezien het de meeste mensen toch alleeen maar om het lokaal contrastrijke effect te doen is... in plaats van echt om de high dynamic range, kan dat heel goed. Noem het maar LDR in plaats van HDR.
(Sterker nog, je hebt maar één enkele JPEG nodig om die tone mapping te doen. Zet 'm op 32 bits. Zet 'm op 16 bits en voila...
)
Maar aangezien het de meeste mensen toch alleeen maar om het lokaal contrastrijke effect te doen is... in plaats van echt om de high dynamic range, kan dat heel goed. Noem het maar LDR in plaats van HDR.
(Sterker nog, je hebt maar één enkele JPEG nodig om die tone mapping te doen. Zet 'm op 32 bits. Zet 'm op 16 bits en voila...

"Kan jij een belichtingstrapje met de hand doen met 5 foto's per seconde? Want dat kan ik met m'n D200 dus wel... Cool"
Ja hoor, je staat in een oud gebouw of in een andere situatie met weinig licht, je wilt mede daarom een HDR-foto maken, en je normale sluitertijd is bijvoorbeeld 1/8 sec. Doet je camera het dan ook vijf maal per seconde? Dus één op 1/2, één op 1/4, één op 1/8, één op 1/15 en één op 1/30 sec.? Ik weet ook wel dat de electronica het bij veel licht snel kan. Gut wat Cool zeg.
Als ik mijn F90 op statief heb, in de M-stand, gaat het in bovenstaande situatie echt niet veel langzamer als ik voor iedere opname de diafragmaring of het sluitertijdenwiel verstel.
Maar het gaat mij er ook om dat ik, heel soms, enigszins de indruk krijg dat men niet eens weet hoe het handmatig zou moeten.
Handmatige groet, E.M. de Klerk
Ja hoor, je staat in een oud gebouw of in een andere situatie met weinig licht, je wilt mede daarom een HDR-foto maken, en je normale sluitertijd is bijvoorbeeld 1/8 sec. Doet je camera het dan ook vijf maal per seconde? Dus één op 1/2, één op 1/4, één op 1/8, één op 1/15 en één op 1/30 sec.? Ik weet ook wel dat de electronica het bij veel licht snel kan. Gut wat Cool zeg.
Als ik mijn F90 op statief heb, in de M-stand, gaat het in bovenstaande situatie echt niet veel langzamer als ik voor iedere opname de diafragmaring of het sluitertijdenwiel verstel.
Maar het gaat mij er ook om dat ik, heel soms, enigszins de indruk krijg dat men niet eens weet hoe het handmatig zou moeten.
Handmatige groet, E.M. de Klerk