Skippy schreef:dragon2 schreef:Meh, waarom zou je een D80 kopen? D70s is ook een prima camera, geld zou ik helemaal steken in glaswerk, of een 2e hands D200 scoren (700 euro ofzo moet lukken) dan ga je er wel veel op vooruit en kun je ook je huidige cf kaarten nog gebruiken (voor de d80 kun je nieuwe sd kaarten gaan kopen vergeet dat niet) en nog een leuk lensje of wat kopen.
Mijn FT2 is ook een prima camera, ruilen tegen een D200?
Een D70s is inderdaad een goede camera, ik kan het weten want ik fotografeer er zelf ook mee.
Een D80 is een generatie moderner/beter met als grootste voordeel de veel grotere zoeker en verbeterde beeldbewerking.
Bij een D70s moet je kennis van zaken hebben bij het maken van de foto en in de nabewerking om er echt goede foto's uit te persen.
Ik heb serieus spijt dat ik mijn D70s heb verkocht, had altijd prima foto's zonder enige nabewerking nodig, bij de D80 is de belichting duidelijk minder, hetzelfde zien we bij de D200 vs de D300. Maar daar heb ik al eens een heel verhaal over geschreven. Ik heb liever in 1 keer perfect belichte en scherpe platen dan de vaak half overbelichte en meestal ook wel scherpe LOL platen die ik nu krijg. Ik heb nooit tijd om ook maar iets aan nabewerking te doen voor klanten, dus niet goed belicht is niet goed belicht, helaas. De 2 voordelen voor mij van de D80 boven de D70s zijn de mogelijkheid RAW + jpeg fine te schieten (de RAW houd ik zelf, heb ik ook wel nodig met dit belichtings ge-emmer helaas) en de usb2 snelheid danwel het klepje voor de geheugenkaart wat aan de zijkant zit, 1 van beide was voor mij al genoeg geweest. Dat was waarom ik overstapte, had alleen gedacht dat de belichting BETER zou zijn...
10mp vs 6mp, boeien, hoe vaak vergroot je nou een foto uit dat dat verschil gaat maken? Ik heb nog A3 posters hangen die met een Canon D30 gemaakt zijn (3 MP), ook prima platen. Waar ik wel last van had is dat op de D80 en de D200 sommige lenzen die op de D70s prima acceptabel scherp waren nu wollig zijn en dus niet meer te gebruiken.
Ik heb met de D200 wel heel veel schik, da's duidelijk een klasse beter (en meer werk voor de fotograaf). D300 is ook leuk natuurlijk maar zonder fatsoenlijk glaswerk heb je daar nou ook weer niet zoveel aan, lensfoutjes worden uitvergroot dus kan best zijn dat je ineens ook wollige foto's hebt net als ik had, nou fijn. Eerst glas, dan camera zou ik zeggen...
Verbeterde beeldbewerking? Bedoel je dat in-camera gedoe? Waarom zou je dat überhaupt ooit gebruiken, heb je toch photoshop ofzo voor?
Maar ik zou dus serieus niet weten waarom een D70s moet plaatsmaken voor een D80, zeker als je nog geen top lenzen pakket hebt en daar nu tegen beperkingen aanloopt zou ik daar m'n geld in steken.